MZK uderza w Wodzisław - koniec e-biletów dla wodzisławian
Od stycznia mieszkańcy Wodzisławia nie będą mogli jeździć autobusami MZK na podstawie e-biletów. Pozostanie im kupowanie droższych biletów u kierowców.
Jest to reakcja Zarządu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego na brak chęci Wodzisławia do płacenia za przewozy.
Do końca 2012 roku Wodzisław Śląski był członkiem MZK i regularnie dofinansowywał komunikację miejską dla swoich mieszkańców. Od blisko czterech lat tego nie robi i w efekcie część kosztów generowanych przez wodzisławian pokrywa dziesięć innych gmin, które w związku ciągle działają. Władze MZK kilkakrotnie podejmowały próby dojścia do porozumienia domagając się od władz Wodzisławia częściowej refundacji kosztów. Bez efektu. - Interweniowaliśmy pisemnie, przekonywaliśmy władze miasta na sesjach Rady Miejskiej w Wodzisławiu, jednak nasze argumenty do prezydenta i miejscowych radnych nie docierały - mówi Daniel Wawrzyczek, przewodniczący MZK.
Pierwotna propozycja zakładała likwidację części przystanków na terenie Wodzisławia. Zrezygnowano z tego, ponieważ byłoby to utrudnieniem także dla mieszkańców gmin należących do Związku, chociażby z Pszowa, Mszany czy Rydułtów. - W tej sytuacji, po przeprowadzeniu analizy prawnej, Zarząd MZK podjął decyzję o dezaktywacji biletów okresowych (miesięcznych, dwutygodniowych i tygodniowych), którymi posługują się mieszkańcy Wodzisławia. Od stycznia przyszłego roku będą musieli oni kupić bilet u kierowcy, który jest znacznie droższy - wyjaśnia Daniel Wawrzyczek.
Rocznie na terenie Wodzisławia MZK realizuje ponad 500 tysięcy wozokilometrów (dwanaście linii, w tym linie: E-3 i 131). W pierwszej połowie tego roku wydano ponad 1600 e-biletów okresowych zarejestrowanych na mieszkańców Wodzisławia. Koszty komunikacji na terenie tego miasta wynoszą rocznie ok. 2,5 mln zł. Dochód ze sprzedaży biletów okresowych to kwota ok. 300 tys. zł. - Biorąc pod uwagę fakt, że naszymi liniami na terenie Wodzisławiu podróżują nie tylko wodzisławianie, uważamy, że roczna dotacja powinna wynosić co najmniej 800 tys. zł - argumentuje Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZK.
chyba jesteś niedoinformowany ;-) od kiedy to przystanki należą to MZK? nawet jeśli tego nie chciałeś napisać to zasugerowałeś i to badzo, a nawet aż za bardzo. napisz też ile to lat trwała wymiana rozkładów. co do internetowego rozkładu jazdy to bardzo szybko można się odnaleźć w liniach mzk. także jak dla mnie trochę ci brakuje wiedzy.
Rybnicki ZTZ to jedyny organizator w całym subregionie który przynajmniej raz co jakiś czas wprowadza jakieś nowości dla ludzi bo pasażerowie i władze miasta wymagają więcej niż gminy podległe pod MZK. ZTZ słucha propozycji rozkładowych, dba o jednolite malowanie taboru czy np. wprowadził bardzo przydatną wyszukiwarkę na swojej stronie. Ostatnio wprowadzają estetyczne schematy na przystankach z informacją jaką linią można dojechać do szpitali, na stadion, do dworców, teatru, kampusu itd. MZK nawet takich gestów nie potrafi... A jakie ordynarne są te stare wiaty przystankowe na terenie powiatu wodzisławskiego - żeby nie szło ich raz na 10 lat wymienić, a raz na dwa uzupełnić braki czy pomalować?!
działania MZK są zgodne ze strategią rozwoju subregionu, polegającej na bogaceniu Rybnika i zubażaniu całej reszty
no to właśnie pisze-niech biedne mieściny płacą, czytaj ze zrozumieniem
do ponizej- coś ci się pomyliło To Wodzisław jest jednym z biedniejszych miast regionu
Niech biedne mieściny płacą kasę do MZK, a MZK niech dotuje komunikację bogatemu Rybnikowi :D
@koło - gdybyś był w miarę na bieżąco to wiedziałbyś, że gminy poszły po rozum do głowy i starają się dogadać w tej sprawie
Jest KZK GOP i jakoś to działa, kto mi wytłumaczy czemu miasteczka o wiele mniejsze, jak te w KZK GOP, to nie umieją się dogadać? Czemu takie małe miasteczka jak Rybnik, Racibórz, Żory, Jastrzębie czy Wodzisław, to nie umieją się dogadać co do jednej komunikacji i tworzą jakieś swoje projekty, które z góry źle działają, dziś nawet co tym szajsem jedzie, to się pogubui, bo raz to Wodzisławskie, ras Rybnickie, raz Raciborskie a raz Jastrzębskie. Tak jak by nie szło się dogadać i stworzyć coś jednego, skoro musi już to być.
Ślązacy mają KZK GOP i kartę śkup z kturej wszyscy są zadowoleni. A buraki mają MZK i KŁOSOK i jeszcze jakieś gówno. Zmieńcie sobie władze miasta to też będziecie zadowoleni. A najlepiej odłączcie się od województwa Śląskiego i nie róbcie nam wstydu.
Dajmy najpierw szansę dziennikarzom, chyba że będą się bali ruszyć ten temat. Chyba nie ma wątpliwości że sprawa z tym płaceniem Rybnikowi jest co najmniej dziwna. Poniżej jedno z możliwych wyjaśnień tej osobliwości. Wiem że czyta to forum rzecznik MZK, brak dementi uznam za potwierdzenie tej hipotezy:
MZK: jeździmy do was, dołożylibyście też coś do tego
Rybnik: przecież twierdzicie że E-3 przynosi zyski
MZK: już dawno tak nie jest
Rybnik: no to trudno, i tak wszyscy do nas jeżdżą, gdyby nie my to wasze straty byłyby jeszcze większe. Hmm... właściwie to nam też się coś za to należy. Wjeżdżacie waszymi gratami do naszego pięknego miasta, zwiększacie tylko u nas smog i przywozicie buraków z waszych wioch. Należy nam się za to jakieś 3 mln zł rocznie. Płaćcie albo wyznaczymy wam przystanki końcowe na granicy miasta, a buraki będą musiały się przesiadać na nasze autobusy. To jak?
MZK: dobra już, dobra... ale tyle nie damy rady zapłacić! Ledwo wiążemy koniec z końcem, jak połowę z tego damy radę uzbierać to będzie dobrze.
Rybnik: niech będzie. Będziemy wam wyznaczać co rok odpowiednią kwotę i waloryzować, kasę tą przeznaczymy na komunikację u nas żeby wszystko było zgodnie z prawem. Będziecie płacić terminowo, tylko bez krętactw, bo zrobimy pętlę dla E-3 na "Crabie" :D
trudno będziemy pieszo chodzić do Wodzisławia z Pszowa , albo radni tych dwóch miast będą nas wozić swoimi wypasionymi brykami , jak nie rozwiążą tego problemu ....
@nn_nn - wyciągnij sobie umowę to się dowiesz. formalnie MZK musi ci ją udostępnić na podstawie ustawy o dostępie do inf.publicznej
@nn_nn - wyciągnij sobie umowę to się dowiesz. formalnie MZK musi ci ją udostępnić na podstawie ustawy o dostępie do inf.publicznej
@borok te twoje porównanie pasuje jak wół do karety. Czysty borok z ciebie
A czemu autobusy jadą puste? Za to sprzedaż skuterów rośnie..... Jaki ma sens puste autobusy? To marnotrastwo, to jak z koleją, prawie nikt tym reliktem przeszłości nie jeżdzi a kodztuje mase kasy. Arteks kiedyś podał dane że zaledwie 17 milionów ludzi w ciągu roku przewozi kolej, czyli jakiś ułamek procenta, tego, co każdego dnia na Ślonsku przewożą drogi, drogi robią każdego dnia 10 razy większą pracę, niż kolej przez cały rok, nikt na tym nie zarabia a tylko płacić trzeba na ten przeżytek ludzkości, może żeby to pasowało, to jeszcze wprowadźmy regularne dliżansy i tranwaje konne.....
do poniżej a dlaczego wodzislaw płaci kłosokowi za komunikacje w naszym mieście?
@mhl999 jak jesteś taki mędrek to może wyjaśnisz dlaczego MZK PŁACI RYBNIKOWI za komunikację na terenie Rybnika?
Nie wiem co oni tam ćpają w tym MZK ale musi nieźle ryć beret.
a ile miasto przeznacza na terapie alkoholowa w wodzislawiu slaskim ??? ile poradnia dostaje dofinansowania???
Czekam na konduktorów, którzy będą sprawdzać dowody osobiste.
Nie jeżdżę autobusami MZK to mi to wszystko jedno, ale ich postępowanie jest, delikatnie mówiąc, indolentne i infantylne. Widać, że odstawiają amatorkę bo się najzwyczajniej w świecie nie znają na organizowaniu komunikacji miejskiej.
Cóż, Wodzisław ma alternatywę- komunikację wewnętrzną, komunikację do Pszowa, Radlina i Rydułtów, 516 i masę innych busiarzy, do tego kolej. Alternatywa jest, a jedynym poszkodowanym będzie MZK.
Za dwa miesiące będzie płaczliwy artykuł, że brakuje kasy i będziemy likwidować kursy, bo nie wiemy co robić.
DO @op pewnie tym samym prawem, którym Wodzisław dopłacał do kursów do gmin ościennych.
tak trudno ci pojąć, że MZK nie musi obsługiwać wodzisławia? MZK nie ma roszczeń do rybnika bo najwyraźniej tyle do biznesu nie dopłacają a może nawet zyskują, wszak nie raz mówiło się, że E3 na siebie zarabia. Bolesna prawda dla wodzisławia jest taka, że krótkowzroczna polityka Kieca (taniej, taniej) po prostu się mści. Jak do tego dołożysz opcję dotacji e-biletu to jest problem. Znając władze wodzisławia pewnie będzie tak, że to zadanie powiatu, bo tak władza umywa rączki w trudnych tematach.
No popatrz a Rybnik jeszcze dłużej nie należy do MZK, a tu nie dość że MZK puszcza linie do Rybnika, nie ma do tego miasta żadnych roszczeń, i jeszcze co roku przekazuje Rybnikowi dodatkowo kasę na organizację komunikacji na jego terenie. Żebraki z Radlina czy Rydułtów płacą haracz do MZK, a ci kasę przekazują do bogatego Rybnika i jakoś pies z kulawą nogą się tym nie interesuje. Za to je... any jest cały czas Wodzisław, chyba za to że się zbuntował i przestał być frajerem w przeciwieństwie do innych samorządów.
No popatrz a Rybnik jeszcze dłużej nie należy do MZK, a tu nie dość że MZK puszcza linie do Rybnika, nie ma do tego miasta żadnych roszczeń, i jeszcze co roku przekazuje Rybnikowi dodatkowo kasę na organizację komunikacji na jego terenie. Żebraki z Radlina czy Rydułtów płacą haracz do MZK, a ci kasę przekazują do bogatego Rybnika i jakoś pies z kulawą nogą się tym nie interesuje. Za to je... any jest cały czas Wodzisław, chyba za to że się zbuntował i przestał być frajerem w przeciwieństwie do innych samorządów.
szpitala i kopalnii zostali wystawieni do wiartu czy może Kieca dojdzie do wniosku, że to problem powiatu, bo w kasie miejskiej pustka. Tutaj znów będzie klops, bo powiat pewnie będzie domagał się zrzutki z poszczególnych gmin w powiecie, a te uwiązane w MZK nie bardzo będą chciały podwójnie płacić.
Nie bardzo rozumiem komentarze poniżej. Wodzisław Śl. nie należy do MZK i co to za oburzenie, że mieszkańcy są pomijani. Statut MZK pewnie jasno mówi które gminy powinny być obsługiwane. Skoro nie ma tam Wodzisławia to pech dla mieszkańców. Nie można mówić o nieudolności MZK skoro "właścicielem" tego tworu są gminy wchodzące w skład związku. Poszczególni włodarze najwyraźniej mają to gdzieś bo od lat słyszy się o skostniałej strukturze związku ale władza w związku jaka była taka jest. MZK szybko się nie rozleci z prostego powodu jakim jest e-bilet i przyznane środki unijne na ten cel. Trwałość tego projektu blokuje wszystkie gminy w związku. Paradoksalnie prościej jest "zwolnić" obecny zarząd niż likwidować MZK. Jeśli tego się nie zrobi, to nastąpi dalsza marginalizacja Wodzisławia. Wodzisławianie nadal mogą sie cieszyć własną komunikacją, która tworzy zamknięte miasto. Teraz pytanie co zrobi owe 1600 osób, których karty zostaną anulowane. Czy Kieca z Szymczakiem ugną się na nowe kierunki jak to było kilka lat temu z Rydułtowani. Wówczas pracownicy szpitala i kopalnii zostali wystawieni do wiartu czy może Kieca dojdzie do wniosku, że to problem powiatu, bo w kasie miejskiej pustka. Tutaj znów będzie klops, bo powiat pewnie będzie domagał się zrzutki z poszczególnych gmin w powiecie, a te uwiązane w MZK nie bardzo będą chciały podwójnie płacić.
Wyjaśnijcie mi lepiej rzecznicy i sympatycy tego dziadostwa, na jakiej podstawie co roku Rybnikowi przekazuje się daninę/haracz z kasy MZK.
Wodzisławianie będą jeździć Tiger Express.
Wodzisław odcięty od Świata, takie to mamy władze miasta..
przecież macie w Wodzisławiu własną komunikację to w czym problem Nie chcesz to nie jedz MZK
@op - proponuję jeszcze wycofać karty bezimienne i wprowadzić nakaz żeby każdy wsiadający musiał pokazać dowód osobisty :D jak będzie z Wodzisławia - won z autobusu, niech idzie "z buta" hehe ;)
Te wasze pretensje do Wodzisławia są bez sensu, bo dopłacacie na własne życzenie. Zawsze macie inne opcje: możecie wyjść z tego syfu albo zlecić kończenie linii na rogatkach miasta, żeby się wodzisławskie cwaniaki waszymi autobusami nie woziły za półdarmo. A najlepiej zlikwidować wszystko i po problemie.
Znalazłem taką ciekawostkę: http://mzkjastrzebie.bip-e.pl/mzk/uchwaly/zgromadzenia-mzk/2015/6018,Uchwala-Zgromadzenia-MZK-Nr-23VII2015-z-dn-14122015.html
Wiadomo było że Rybnik nie płaci za kursy MZK na swoim terenie, i MZK im nie podskoczy. A wiedzieliście że MZK co roku udziela Rybnikowi pomocy finansowej, ostatnio 1 390 000 PLN na rok 2016. Za organizację komunikacji na terenie miasta Rybnika (!). Dziennikarze dowiedzcie się co tu jest grane, bo to jest skandal.
problem komunikacji cięgle wyłazi, czy ci ludzie ze zdjęcia go rozwiążą, patrząc na zdjęcie u góry i ich twarze nie sądze :)
Dlaczego mieszkańcy gmin tworzących MZK mają dopłacać do wodzisławian? Tylko co teraz powiedzą wlodarze miasta tym 1600 pasażerom MZK
Przede wszystkim to włodarze powinni dawno już usiąść razem ze starostwem i postwodzisławskimi miasteczkami do stołu, jestem pewny że są w stanie zaproponować tańsze i korzystniejsze opcje niż betonowe MZK. W 2012 woleli wypiąć dupsko na resztę powiatu, za to należą im się baty i muszą to jak najszybciej naprawić. MZK wywalić z całego powiatu, a wtedy pozostałości tego dziadostwa same implodują.
A jakie te profity z przystanków? przewoźnicy coś tam płacą tylko za dworzec autobusowy. Nie licz też na mieszkańców że będą władzę "opamiętywać", bo gros ludzi ma całą komunikację miejską w poważaniu, tym bardziej im więcej będzie kretyńskich pomysłów takich jak w MZK i twoich. To jest infantylne myślenie. Na złość mamie odmrożę sobie uszy, na złość włodarzom niech bilety będą 2 razy droższe, na złość wodzisławianom uniemożliwimy im zakup biletów :D HAHAHA, no to gratuluję :D
Jeżeli chodzi oprzystanki to akurat miasto z tego tytułu ma profity,poza tym wiekszość przystanków jest na drogach nie należących do miasta,dlatego taknapisałem że by tego człeka zadufanego w sobie mieszkańcy opamiętali.
Jak ty jesteś z Wodzisławia (choć z IP wynika co innego) to dałeś sobie nick odpowiedni do twojego poziomu. Taką logikę jak twoja to chyba się ma po mocarzu, bo normalny człowiek w pełni władz umysłowych tego nie jest w stanie zrozumieć. Włodarzom zaś proponuję serię ciosów odwetowych, np. puszczenie linii także poza miasto, np. do Rydułtów przez Radlin, kursy kilka minut przed MZK, wprowadzenie dla MZK zakazu zatrzymywania się na przystankach na terenie miasta (absurd adekwatny do zaprezentowanego przez MZK, ale tak też całe lata robił Rybnik, dyskryminując autobusy MZK poprzez wyznaczanie im przystanków końcowych w różnych dziwnych miejscach daleko od centrum - i nic się nie stało).
Jestem za mimo ze jestem z wodzisławia popieram dla mieszkańców wodzisławia cena x2
Najdziwniejsze jest to że sieroty postwodzisławskie, czyli Radlin, Pszów, Rtydułtowy dalej tkwią w tym dziadowskim MZK, gdyby nie to to ci idioci mogliby zlikwidować wszystkie 200-ki i byłoby po problemie. Jakim trzeba być złośliwym osłem żeby nie rozumieć że jak ludziom się ograniczy dostęp do biletów to wpływy będą jeszcze mniejsze. Zlikwidować tą patologię!