Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Mieszkańcy kontra Domaro. Nie wszyscy zmieścili się w sali

Mieszkańcy bloków komunalnych wciąż nie zgadzają się z kosmicznymi dopłatami za podgrzanie ciepłej wody. Na razie udało im się wywalczyć dłuższy termin płatności - do końca sierpnia. Prezydent zapowiedział też kontrolę i audyt w spółce Domaro.

Mieszkańcy kontra Domaro. Nie wszyscy zmieścili się w sali

Wracamy do tematu wysokich rozliczeń za podgrzanie ciepłej wody, które na początku czerwca otrzymali od spółki Domaro mieszkańcy bloków komunalnych w Wodzisławiu (rozliczenia dotyczą całego zeszłego roku). Z rozliczeń wynika, że mnóstwo osób musi dopłacić. I to nie mało. Od 100 do 1800 zł. Dostali na to czas do 15 lipca. Są wściekli, bo nie wiedzą skąd tak drakońskie kwoty. Część zapowiedziała, że nie zapłaci.

Spotkanie

6 lipca doszło do spotkania, którego celem było wyjaśnienie spornego tematu rozliczeń. Spotkanie odbyło od jednej z sal urzędu miasta. Uczestniczyli w nim przedstawiciele wodzisławskiego urzędu miasta, spółki Domaro, grupa radnych i mieszkańcy.

Przyszło bardzo dużo osób. Nie wszyscy zmieści się w sali, część musiała stać na zewnątrz. - Prosiłem, żeby zorganizować spotkanie w większej sali. Informowałem, że będzie wysoka frekwencja - wytknął radny Arkadiusz Kochanowicz.

Gwizdy i okrzyki

Spotkanie miało bardzo burzliwy przebieg. Emocji nie brakowało. Rozlegały się gwizdy i okrzyki. - Okradacie ludzi! Myślicie że to ciemnogród! To jest rachunek wsteczny! Do dymisji! - wołali niektórzy lokatorzy pod adresem spółki Domaro. Wiceprzewodniczący rady miasta Roman Szamatowicz, który prowadził spotkanie, nie miał łatwego zadania. Musiał studzić nastroje i tak prowadzić dyskusję, by nie przerodziła się w jeszcze większy konflikt.

To przez liczniki

Spółka Domaro tłumaczyła, że cały problem polega na tym, że wcześniej nie było liczników, a teraz są.

Obecnie jest tak, że rozliczanie kosztów zużycia ciepłej wody odbywa się na podstawie liczników, natomiast wcześniej liczników nie było. Nie było rozliczania samej ciepłej wody, a tylko rozliczanie zużycia ciepła. Na wniosek wspólnot mieszkaniowych Domaro postanowiło zamontować liczniki w stacjach ciepła, które by pokazywały, ile tak naprawdę kosztuje ciepła woda. 

"Basenu nie montowałem"

Do mieszkańców nie trafiały tłumaczenia przedstawicieli Domaro. Nie potrafili zgodzić się z tym, że w poprzednich latach nie musieli płacić tak ogromnych pieniędzy, a teraz muszą. - Nie zwiększyłem zużycia wody, w mieszkaniu jest samo osób. Nie zamontowałem sauny i basenu, a muszę zapłacić dużo więcej niż roku temu. Mam 1400 zł dopłaty - irytował się jeden z mieszkańców.

Nie wszyscy dostali

Prezes spółki Domaro odpierał podkreślał, że liczniki zostały zamontowane na prośbę mieszkańców, a zamówiona moc jest idealna. - Ilość gigadżuli jest praktycznie taka sama, jak była rok temu. To znaczy, że nieliczni płacą więcej. A większość płaci mniej albo tak samo. Czyli są mieszkańcy, którzy niestety pobierają wodę w sposób niewłaściwy. - stwierdził prezes Domaro, Krystian Stępień. Wtedy rozległy się gwizdy.

Prezes Domaro przypomniał, że to zarządy wspólnot decydują o sposobie rozliczania ciepłej wody użytkowe. I że to te same wspólnoty zapewniały, że poinformowały mieszkańców o zmianach.

Cała reszta nic nie wie

Mieszkańcy podkreślali, że nic nie wiedzieli o tym, że liczniki zostały założone i że zmieni się sposób rozliczania. Wtedy głos zabrała jedna z mieszkanek, Maria Tkocz, która bardzo obrazowo wyjaśniała, jak to jest z "informowaniem". - Znów słyszę o mitycznych wspólnotach mieszkaniowych - zaczęła i po chwili opisała blok, w którym na 48 mieszkań tylko 8 jest wykupionych i tworzy wspólnotę mieszkaniową. - Pan prezes mówi, że informowane są wspólnoty mieszkaniowe. Czyli na 48 mieszkań powiadamianych jest 8. To o jakim przekazie informacji mówimy? Cała reszta nic nie wie i nie ma żadnego wpływu na to, co jest ustalane - podkreślała Maria Tkocz. Mieszkańcy po raz kolejny stwierdzili, że to Domaro powinno ich informować o zmianach.

Maria Tkocz chciała się też dowiedzieć, jaki jest przepływ pieniędzy na linii miasto-Domaro-mieszkańcy-wspólnoty. - Bo kiedy pytamy w spółce Domaro o jakikolwiek remont, nawet o pomalowanie klatki, to słyszymy, że nie będzie, bo miasto nie dało pieniędzy - mówiła.

Nie taka komunikacja

Padło więc pytanie, kto w Domaro odpowiada za komunikację. Prezes przyznał, że od sam jest za to odpowiedzialny. - Skuteczna komunikacja polega na tym, ze druga strona powinna zrozumieć komunikat. Jeśli pan nadal zamierza rozmawiać z nami językiem technicznym, to niewielu zrozumie - stwierdziła kolejna z mieszkanek.

Cała lista zarzutów

Mieszkańcy zarzucili też spółce Domaro, ze w czasie rozmów telefonicznych pracownicy przekazują niespójne informacje.  Prezes wyjaśniał, że trudno mu z marszu odnieść się do takich uwag, bo nie ma danych z przebiegu takich rozmów, nie wie, z kim te rozmowy były prowadzone. - No to może pracownicy Domaro zaczną się przedstawiać! Bo nigdy tego nie robią! - denerwowali się mieszkańcy. Prezes zadeklarował, że zwróci pracownikom uwagę, by podawali swoje dane. Sugerował też, by korespondencję prowadzić na piśmie.

Lista zarzutów pod adresem Domaro zdawała się nie mieć końca. Nie były to tylko zarzuty związane z rozliczaniem ogrzewania ciepłej wody.

Rozwiązania

Spotkaniu przysłuchiwał się prezydent Mieczysław Kieca. Zaproponował kilka rozwiązań:

1. Odbędą się spotkania z mieszkańcami poszczególnych bloków, by przedyskutować sposób rozliczania ciepłej wody użytkowej i c.o. oraz dokonać ewentualnych zmian. W spotkaniach wezmą udział przedstawiciele urzędu miasta, Domaro i PEC. W czasie spotkań będzie też omawiana kwestia wysokości zaliczek.

2. Prezydent zobowiąże radę nadzorczą spółki Domaro do przeprowadzenia natychmiastowej kontroli zasad rozliczania. Z kolei jeden z wydziałów urzędu miasta przeprowadzi audyt zewnętrzny co do prawidłowości przeprowadzonych rozliczeń.

3. Organizacja pracy Domaro i polityka informacyjna mają zostać poprawione.

Wydłużony termin

Mieszkańcy bili na alarm, że przecież muszą zapłacić za rozliczenia za podgrzanie ciepłej wody do 15 lipca. A nie zgadzają się z wysokością dopłat. Oczekiwali przesunięcia terminu płatności. W tej sytuacji termin został przesunięty do 30 sierpnia. Mieszkańcy stwierdzili, że chcą mieć więcej czasu na przeanalizowanie tematu lub podjęcie ewentualnych kroków prawnych.

Radny Jan Zemło zasugerował mieszkańcom, by powołali ze swojego grona coś na kształt zespołu reprezentacyjnego lub komitetu społecznego, czyli grupę, która będzie czuwać nad przebiegiem działań dotyczących wyjaśniania spornych kwestii. Będzie też źródłem informacji dla wszystkich mieszkańców.

7 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
Biały 06.04.2018 00:34

Dalej jest pięknie................

Biały 11.07.2017 18:12

Panowie Rada:Pytanie o sens tworzenia tej spółki?

mhl999 10.07.2017 23:57
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Nie rozumiem całego tego zamieszania. Chyba nie sposób rozliczania jest istotny ale ponoszone koszta. Skoro ilość zamówionych gigadżuli nie uległa zwiększeniu to skąd nagłe i drastyczne podwyżki? Widzę tu bardziej drugie dno, wyniki finansowe spółki damaro nie są pewnie zbyt dobre, a może nawet fatalne, i trzeba je nadgonić - wprowadzenie systemu liczników pozwoliło na argumentację dla powyżek. Tłumaczenie, że dotyczy to niewielkiej liczby osób również mnie nie przekonuje bo jakoś miejsc zabrakło. Kieca tymczasem chce rozbić problem na poszczególne bloki by pozbyć się większej liczby protestujących. Ośmiesza się rzecz jasna zewnętrznym audytem z urzędu miasta. Miasto mające bodaj 100% udziału w Damaro chce samo siebie kontrolować. Aż prosi się zapytać od kiedy Kieca wiedział o problemie, bo pewnie wiedział o nim wcześniej, ale niechcący mleko się wylało i trzeba robić dobrą minę do złej gry.

~BDJ24h (93.179. * .34) 10.07.2017 21:09
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

"Z kolei jeden z wydziałów urzędu miasta przeprowadzi audyt zewnętrzny co do prawidłowości przeprowadzonych rozliczeń."
Urząd miasta będzie kontrolował jednostkę sobie podległą. I to ma być AUDYT ZEWNĘTRZNY ?

norud 10.07.2017 15:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

coś tu jest nie tak cytuję :
"Spółka Domaro tłumaczyła, że cały problem polega na tym, że wcześniej nie było liczników, a teraz są."
Następnie :
"Prezes spółki Domaro odpierał podkreślał, że liczniki zostały zamontowane na prośbę mieszkańców,"
Oraz:
"Mieszkańcy podkreślali, że nic nie wiedzieli o tym, że liczniki zostały założone i że zmieni się sposób rozliczania."
KTOŚ TU KRĘCI .......

ergo 10.07.2017 15:28
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Żałosne tłumaczenia, wszystko się robi za plecami mieszkańców. Najśmieszniejsze jest to że przy takich stawkach za czynsze nie ma kasy na remonty ...hahah mają ludzi za idiotów chyba . Ciekawe co robią z tą kasą ?

~oj_2017 (94.254. * .37) 10.07.2017 09:25
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Wybory za rok więc niektórzy już próbują zaistniec. Wstyd dla prezydenta i jego urzędników z wydziału mienia i nadzoru że nie mieli cywilnej odwagi przyznać się że to częściowo oni a głównie rada miejska jest odpowiedzialna za podwyżki czynszu czy wody.. .najlepiej wszystko na podległą spółkę ludzie niech pomyje wyleja. Tak się brzydko prezydent żegna z urzędem..


Fatal error: Uncaught TypeError: Argument 5 passed to Monolog\ErrorHandler::handleError() must be of the type array, null given in /app/vendor/monolog/monolog/src/Monolog/ErrorHandler.php:213 Stack trace: #0 [internal function]: Monolog\ErrorHandler->handleError(2, 'Unknown: Failed...', 'Unknown', 0, NULL) #1 {main} thrown in /app/vendor/monolog/monolog/src/Monolog/ErrorHandler.php on line 213