Rozkręcasz biznes? Sprawdź, jak zdobyć przewagę nad konkurencją!
Jednym z fundamentów gospodarki rynkowej jest konkurencja. Jej istotą jest zwiększanie efektywności przedsiębiorstwa w otoczeniu zmiennych warunków biznesowych. Zdobywanie przewagi konkurencyjnej jest kluczową kwestią dla każdej rozwijającej się firmy.
Założenie własnego biznesu nie jest trudne. Wystarczy podjąć decyzję i rozpocząć kolejny etap w swoim zawodowym życiu. O wiele trudniej utrzymać się na rynku i odnieść sukces. Trzeba zmagać się nie tylko z niejasnym prawem, z zatorami płatniczymi, ale przede wszystkim z konkurencją. Pokonanie jej nie jest łatwe. Zyskanie przewagi na rynku wymaga trafnej identyfikacji czynników, które pozwoliłyby osiągnąć silną pozycję w obszarach wyznaczonych przez zasoby i cele firmy oraz przez uwarunkowania makrootoczenia. Już na etapie uruchamiania biznesu należy mieć jasny plan działania, który pozwoli skutecznie stawić czoła firmom obecnym na rynku już od lat.
Przewaga konkurencyjna – czym jest?
Zanim przejdziemy do omawiania czynników i kwestii, które mogą pomóc w wygraniu rywalizacji z innymi firmami, należy wyjaśnić, czym w ogóle jest przewaga konkurencyjna. W ekonomii można znaleźć wiele definicji odnoszących się do tego zjawiska. Można je sprowadzić właściwie do jednej kwestii: przewaga konkurencyjna to silna pozycja na rynku i posiadanie atutu, który umożliwia wygrywanie rywalizacji z innymi firmami. Przewaga konkurencyjna to sprawienie, żeby klienci woleli kupować produkty lub usługi u nas, a nie w innej firmie. Innymi słowy, przewaga konkurencyjna buduje w oczach klienta obraz wyjątkowości naszej firmy. Pytanie tylko, jak osiągnąć tę wyjątkowość. Wielu niedoświadczonych przedsiębiorców sądzi, że wystarczy obniżyć cenę, żeby dobić konkurencję i zdobyć rynek. Jednak walka na ceny to ślepa uliczka, która prowadzi wiele firm na skraj bankructwa. Należy w inny sposób zyskać pozycję lidera na rynku.
Analiza konkurencji i grupy docelowej, czyli punkt wyjścia
Aby budować przewagę konkurencyjną, należy postawić sobie konkretny cel i wyznaczyć etapy docierania do tego celu. Jednak punktem wyjścia musi być analiza klienta. Trzeba zidentyfikować grupę docelową, która nas interesuje i poznać ją jak najlepiej – struktura demograficzna, zainteresowania, oczekiwania, potrzeby. Kolejny krok to analiza konkurencji. Szczególnie dokładnie trzeba przyjrzeć się tym firmom, które mają najsilniejszą pozycję na rynku. Należy dokładnie przeanalizować ofertę konkurencji, a także jej działania marketingowe oraz strategię. Wiedząc, jak działają inne firmy, będziemy mogli zidentyfikować obszary, w których trzeba uzyskać przewagę i dowiemy się, co trzeba poprawić w naszym biznesie. Potem można przystąpić do przygotowania własnej strategii.
Zewnętrzne finansowanie jako przewaga konkurencyjna
Często budowanie przewagi konkurencyjnej nie może się obejść bez mniejszych lub większych inwestycji. Czasami konieczne jest rozszerzenie działalności i oferty, a czasami trzeba po prostu udoskonalić i zautomatyzować różne procesy w firmie. Inwestycje wymagają jednak kapitału. Najlepiej, gdy to kapitał własny przedsiębiorstwa. Jednak często przedsiębiorca, który dopiero rozkręca swój biznes, nie ma na tyle dużych środków, aby zrealizować niezbędne inwestycje. Wtedy pozostaje finansowanie zewnętrzne.
– Banki są naturalnym miejscem, do którego udają się przedsiębiorcy, gdy potrzebują pieniędzy na rozwój firmy i inwestycje. Niestety, często następuje ich rozczarowanie. Banki niechętnie pożyczają pieniądze przedsiębiorcom, a do tego nieustannie zaostrzają kryteria przyznawania kredytów inwestycyjnych. W rezultacie wiele firm nie dostaje kredytu. Najtrudniej mają nowe przedsiębiorstwa, bo banki zazwyczaj nie pożyczają pieniędzy bez co najmniej półrocznego stażu na rynku – podkreśla ekspert Aasa dla Biznesu.
– Co robić, gdy bank odmówi kredytu? Warto szukać alternatywnych źródeł kapitału. Coraz więcej firm pożyczkowych ma ofertę dla biznesu i proponuje finansowanie bez skomplikowanych formalności nawet dla przedsiębiorstw od pierwszego dnia działalności. Warto zatem szukać pożyczek dla nowych firm na rynku pozabankowym – dodaje ekspert Aasa.
Postaw na innowacje
Przewaga konkurencyjna może dotyczyć różnych obszarów działania firmy, ale zwykle wymaga starannego doboru asortymentu, wyselekcjonowania odbiorców towarów i stałego monitoringu potrzeb klientów. Trzeba mieć przez cały czas rękę na pulsie. Do tego warto postawić również na innowacje, które ułatwiają konkurowanie z innymi przedsiębiorstwami. Innowacje mogą dotyczyć produktów i usług, obsługi klienta, współpracy z kontrahentami, modelu biznesowego i budowania wartości marki. Nowe technologie są dziś ważnym wsparciem w budowaniu konkurencyjnej przewagi na rynku.
Budowanie długotrwałych relacji z klientem
Ani największe nawet inwestycje, ani innowacje nie pomogą zbudować długookresowej przewagi konkurencyjnej, jeśli nie uda się zbudować długotrwałej relacji z klientami. To właśnie w nich tkwi przede wszystkim siła firmy i oni decydują o jej dobrej pozycji na rynku. Rozwijając zatem biznes, zawsze trzeba mieć na uwadze potrzeby klientów i traktować ich po partnersku. Klient chętnie korzysta z oferty firmy, której ufa, z którą się identyfikuje i która realnie rozwiązuje jego problemy. To ważny czynnik konkurencyjności.
Przewagę konkurencyjną warto zacząć budować już od pierwszego dnia działania firmy. To pozwoli jej rozwijać się we właściwym kierunku i dokonywać odpowiednich inwestycji. Należy jednak pamiętać, że nawet najsilniejsza pozycja na rynku nie jest dana raz na zawsze. Ciągle trzeba o nią dbać. Rywalizacja z konkurencją zatem nigdy się nie kończy.
Materiał zewnętrzny