Jak zmotywować pracownika?
Każdy, kto otwiera nowy biznes, powinien zadbać o dwie rzeczy: skompletowanie zespołu wysoko wykwalifikowanych pracowników i zmotywowanie ich do pracy.
O ile pierwsze z tych dwóch zadań jest dość proste, odpowiedni dobór personelu gwarantuje bowiem selekcja przeprowadzana w procesie rekrutacji, o tyle z drugim sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Wielu pracodawców nie ma pojęcia jak zmotywować pracownika do pracy, więc nie robi tego w ogóle lub robi to źle, co nie tylko odbija się na wydajności firmy, ale też powoduje dodatkowe problemy w postaci braków kadrowych czy dużej rotacji pracowników.
Jak zmotywować pracownika do pracy?
Aby odpowiedzieć sobie na pytanie „Jak zmotywować pracownika?”, musimy najpierw zrozumieć jego potrzeby. Do najważniejszych z nich należy na pewno potrzeba ekonomiczna – możemy ją zaspokoić wypłacając mu odpowiednio wysokie wynagrodzenie za jego ciężką pracę. To tak zwana motywacja zewnętrzna, płacowa. Jest bardzo ważna, ale nie wystarczy, aby zmobilizować personel do optymalnej produktywności. Poza motywacją zewnętrzną pracownik potrzebuje również motywacji wewnętrznej, pozapłacowej. Możemy na nią wpłynąć doceniając jego starania, chwaląc jego osiągnięcia i oczywiście zapewniając mu jak najlepsze warunki pracy poprzez wprowadzanie różnorodnych udogodnień, zarówno do biura, jak i polityki personalnej firmy. Wszystko to wzmocni więź łączącą pracownika z zatrudniającym go przedsiębiorstwem i w efekcie sprawi, że stanie się on bardziej zaangażowany w jego rozwój.
Więcej dowiesz się na: wellbeingpolska.pl
Jaka motywacja przynosi lepsze efekty?
Motywacja płacowa przynosi dobre efekty, pozapłacowa – jeszcze lepsze, a ich połączenie – najlepsze. Pracownik zmotywowany wewnętrznie i zewnętrznie będzie działał szybciej, sprawniej i wydajniej, ponieważ będzie mu zależało na tym, aby jego firma odniosła sukces. Rozbudzimy w nim poczucie przynależności i odpowiedzialności, dzięki czemu zacznie traktować swoją pracę jak misję. Warto o tym pomyśleć, tym bardziej, że taka mobilizacja pracowników do lepszej pracy, a zwłaszcza motywacja pozapłacowa, nie wiąże się z dużymi inwestycjami, za to przynosi olbrzymie korzyści.