Poznaj tabor Kolei Śląskich. Jakimi pociągami jeździmy po regionie? [ZDJĘCIA]
Regionalny przewoźnik kolejowy - Koleje Śląskie korzysta z ponad 60 pojazdów od sześciu producentów. Miłośnicy transportu kolejowego na pewno będą zainteresowani naszym zestawieniem najciekawszych pociągów Kolei Śląskich.
Poznaj tabor Kolei Śląskich. Jakimi pociągami jeździmy po regionie?
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 - "FLIRT"
EN75 - przez producenta określany jako „FLIRT" (Fast Light Innovative Regional Train ang. - szybki, lekki, innowacyjny, regionalny zespół trakcyjny). Pojazdy przeznaczone na polski rynek, montowane są w zakładach firmy STADLER, które mieszczą się w Siedlcach. Pierwsze pojazdy tego producenta zadebiutowały w 2004 roku.
EZT typu „FLIRT" dotarły do województwa śląskiego w 2008 r. W barwach Kolei Śląskich pojazdy rozpoczęty pracę 1 października 2011 r. Polskie egzemplarze przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego na terenie Śląska otrzymały oznaczenie EN75, natomiast ich malowanie nawiązuje do barw województwa (żółto-niebieskie). Koleje Śląskie dysponują łącznie 4 pojazdami tego typu.
Pojazd składa się z 4 członów, z których dwa skrajne są napędowe, a środkowe to człony toczne. Komfort podróży, na który wpływają wygodne fotele, wydajna klimatyzacja, przestronne wnętrze i odpowiednie wyciszenie sprawia, że nawet dłuższa podróż pociągiem może być przyjemna. Pojazdy są przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Posiadają jednoprzestrzenne wnętrze, dużą toaletę, rampy oraz miejsca dla wózków inwalidzkich.
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 - "ELF"
EN76 „ELF" - (Electric Low Floor ang. - elektryczny niskopodłogowy) nowoczesny, normalnotorowy, elektryczny zespół trakcyjny, przeznaczony do eksploatacji w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym oraz międzyregionalnym. Producentem pojazdów jest PESA Bydgoszcz SA. Premiera pojazdu odbyła się na targach InnoTrans w Berlinie we wrześniu 2010 roku.
Pojazdy EN76 przeznaczone do obsługi ruchu w województwie śląskim to pojazdy czteroczłonowe, które eksploatowane są od 2011 r. Koleje Śląskie posiadają łącznie 9 sztuk pojazdów tego typu. Charakteryzują się klimatyzowanym, jednoprzestrzennym i bezprzedziałowym wnętrzem, które zapewnia wysoki komfort podróży. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, posiadają szerokie drzwi, rampy wejściowe, miejsca do postawienia wózków, a także dużą toaletę.
Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb - "ELF"
27WEb - sześcioczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 27WEb został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2013 roku przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd jest przeznaczony do realizacji przewozów pasażerskich na terenie województwa śląskiego. Koleje Śląskie eksploatują 6 sztuk pojazdów typu 27WEb. 4 pojazdy zostały włączone do ruchu w lutym 2013 r., natomiast pojazdy o nr 005 i 006 w marcu 2013 roku.
Pojazdy ze względu na obszerne bezprzedziałowe wnętrze kwalifikują się do obsługi dużych potoków pasażerów. W pojazdach zainstalowany jest wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu. Ponadto zastosowanie monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego wpływa na bezpieczeństwo podróżnych.
W wagonie A każdego z pojazdów zabudowany został przedział sanitarny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim. Przedział ten został wyposażony w system toalety próżniowej w układzie zamkniętym.
Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd - "ELF 2"
22WEd - czteroczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 22WEd został wyprodukowany dla Województwa Śląskiego przez firmę PESA Bydgoszcz SA.
Pojazd Elf drugiej generacji wyposażony jest w rozwiązania mające ułatwić podróżowanie pasażerom o zróżnicowanych wymaganiach. Dostosowano go do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma również przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów, klimatyzację, gniazdka elektryczne, toaletę próżniową w układzie zamkniętym oraz energooszczędne oświetlenie LED. W nowym „Elfie 2” jest zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych. Ponadto „Elf 2” posiada interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą. Pojazd wyposażony jest również w specjalny system „parkingowy” oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSM-R.
W „Elfie 2” zainstalowany jest wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu.
Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa - "ELF 2"
21WEa - trójczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 21WEa został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2017 roku przez PESA Bydgoszcz SA.
Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa - "ELF 2"
34WEa - dwuczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 34WEa został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2017 roku przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd ma wyposażenie analogiczne do 22WEd - "ELF 2" oraz 21WEa - "ELF 2".
Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE
14WE - elektryczne zespoły trakcyjne typu 14WE wyprodukowane zostały przez NEWAG w Nowym Sączu w latach 2005-2007 na bazie popularnych jednostek EN57. Oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako w październiku 2005 roku w Gdańsku. W tym samym roku SKM Warszawa wprowadziła do eksploatacji 6 sztuk pojazdów.
Łącznie wyprodukowano zaledwie 9 sztuk jednostek tego typu, z czego Koleje Śląskie dysponują 2 pojazdami. Pojazdy 14WE o numerach 01 i 03 zostały wprowadzone do eksploatacji przez Koleje Śląskie w grudniu 2012 roku. Pojazdy charakteryzują się całkowicie nową konstrukcją pudła w stosunku do powszechnie znanych pojazdów typu EN57.
W celu zwiększenia funkcjonalności pojazdu w ruchu aglomeracyjnym zdecydowano się na stworzenie bezprzedziałowego wnętrza, w którym zamontowano wandaloodporne siedzenia, poręcze i słupki stanowiące uchwyty dla pasażerów stojących, a także półki bagażowe. W pojazdach znalazły się także dwie windy ułatwiające wsiadanie osobom z niepełnosprawnością ruchową, 4 specjalne miejsca do przypięcia wózków inwalidzkich oraz 8 stojaków na rowery. W kabinach maszynisty zainstalowano całkowicie nowe pulpity sterownicze i regulowane fotele.
W latach 2016-2017 wyposażono pojazdy w toaletę z obiegiem zamkniętym i dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainstalowano również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu i interkomu.
Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE - "IMPULS"
35WE - elektryczny zespół trakcyjny typu 35WE „Impuls" został wyprodukowany dla województwa śląskiego przez Spółkę NEWAG SA z Nowego Sącza w 2012 roku. Sześcioczłonowy pojazd o numerze 007 jest eksploatowany przez Koleje Śląskie od listopada 2012 roku.
36WEa „Impuls" - normalnotorowy, elektryczny zespół trakcyjny przeznaczony do realizacji przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym oraz międzyregionalnym. Producentem pojazdów jest Spółka NEWAG SA z Nowego Sącza. Pojazdy zostały dostarczone w 2014 roku dla województwa śląskiego w ramach zamówienia Południowej Grupy Zakupowej. Koleje Śląskie dysponują 3 jednostkami tego typu.
Pojazdy 36WEa o numerach 008, 009 i 010 oddano do eksploatacji w październiku 2014 r. Składają się z trzech członów opartych na dwóch dwuosiowych wózkach napędnych i dwóch tocznych typu Jacobsa. Pojazdy charakteryzują się klimatyzowanym, jednoprzestrzennym i bezprzedziałowym wnętrzem, zapewniającym wysoki komfort podróżowania, a także rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej.
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ
EN57AKŚ - zmodernizowana wersja jednego z najbardziej popularnych EZT w Polsce. Pojazd produkowany był w Państwowej Fabryce Wagonów Pafawag, a modernizację dla Kolei Śląskich przeprowadziły zakłady NEWAG SA i Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych Gliwice. Podczas modernizacji zmieniono czoło pociągu, wprowadzono ergonomiczną kabinę maszynisty. Zmiany zaszły także w układzie napędowym, wymieniono silniki szeregowe na asynchroniczne. Zmodernizowano również przedział pasażerski. Zamontowano osobne fotele, zmieniono układ każdego członu na jednoprzestrzenny, pozostawiając jedynie drzwi przesuwne w przejściach między członami.
Pierwsze egzemplarze oddano do eksploatacji w grudniu 2011 r. Koleje Śląskie posiadają łącznie 7 egzemplarzy pojazdów typu EN57AKŚ. EZT składa się z 2 członów skrajnych sterowniczych i środkowego napędowego. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 120 km/h, co w zupełności wystarcza do obsługi połączeń międzymiastowych wewnątrz aglomeracji. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W celu ułatwienia wsiadania i wysiadania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd wyposażono z obu stron wagonu Rb w 2 lekkie podesty transportowe.
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM
Koleje Śląskie posiadają 2 EZT typu EN57KM, które wprowadzono do eksploatacji w październiku 2011 roku. Pojazd składa się z 2 członów sterowniczych i środkowego napędowego. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 110 km/h. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W członie sterowniczym znajduje się rampa dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wewnątrz pojazdu wydzielone są miejsca na wózki i rowery.
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ
W ramach modernizacji pojazdy wyposażono w nowoczesne, komfortowe i funkcjonalne wnętrze jednoprzestrzenne, w którym umieszczono wandaloodporne fotele, nowoczesny system informowania pasażerów, monitoring, a także klimatyzację i ogrzewanie sterowane automatycznie. Pojazd posiada toaletę przystosowaną dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57
EN57 - elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57 produkowane były w latach 1966-1993 przez Państwową Fabrykę Wagonów Pafawag we Wrocławiu. Pojazdy zwykle nazywane „jednostką" na długi okres czasu stały się najpopularniejszymi zespołami trakcyjnymi, jakie można było spotkać na liniach kolejowych w Polsce. Zespół trakcyjny składa się z trzech członów: dwóch sterowniczych (Ra i Rb) oraz jednego środkowego członu silnikowego (S).
W członach rozrządczych tuż za kabiną maszynisty, znajduje się przedział dla podróżnych z większym bagażem, gdzie istnieje możliwość przewozu rowerów. Znajdują się tam siedzenia stałe i składane oraz stoliki. Przedział pasażerski składa się z siedzeń podwójnych, pomiędzy którymi umieszczone są stoliki oraz śmietniczki. Człon silnikowy posiada dwa przedsionki wejściowe i trzy przedziały pasażerskie. Pojazdy wyposażone są w dwie toalety z otwartym systemem spłukiwania nieczystości.
Zdjęcia w prezentowanym materiale pochodzą z archiwum Kolei Śląskich, autorem jest Patryk Farana.
Nie ma co się dziwić, że tabor Kolei Śląskich jest w dużo lepszym stanie niż to co stoi na parkingach. Jednostki kolejowe są kupowane jako nowe, a jeżdżąc po szynach wolniej się żużywają niż pojazdy drogowe. A większość aut jeżdżących po drogach to albo wraki, składaki lub używki. Polska to złomowisko Europy. @WkurzonyNaPiS @dżesika może za 10 lat wrócą szlaki kolejowe do Jastrzębia ale czy będzie kasa na ruch pociągów? Popatrz na Żory - stacja po remoncie, linie kolejowe też, a liczba pociągów nadal wynosi tylko 4 na dobę... Jeśli z Jastrzębia miałoby być uruchamiane 4 pary pociągów to pytanie o sens takich inwestycji?
Jechałem jednego dnia Pendolino i kolejami śląskimi. Siedzenia w lokalnym Kolei Śląskich znacznie wygodniejsze. Jazda pociągami jest znacznie wygodniejsza niż autem. Przydałoby się więcej pociągów w różnych kierunkach.
W mojej opinii produkty z Newagu są ładniejsze - nawet te zmodernizowane EN57.
@ ~Dżesika_z_Rybnika, @ ~WkurzonyNaPis
Mieli okazję puścić po starym śladzie kolej do Jastrzębia (Wodzisław - Godów - Jastrzębie - Zebrzydowice/Pawłowice) to woleli przerobić na szlak rowerowy (oczywiście z dotacją UE). Inwestycję która zablokowała możliwość powrotu kolei po starym szlaku - na który UE też chciała dać kasę. Dziś jest to bardzo trudne - część infrastruktury rozkradli złomiarze, część rozebrano, część działek posprzedawano, zlikwidowano przejazdy. Przy powrocie do tej koncepcji można by było wybudować łącznik Jastrzębie/Godów - Chałupki, co we współpracy z PKP i CD mogło by utworzyć pętlę transgraniczną łączącą Chałupki - Bohumin - Cesky Tesin - Cieszyn - Zebrzydowice - Jastrzębie. Ale to sfera marzeń...
Nie bój nic, pisiory zrobią z Jastrzębia węzeł kolejowy, wszystkie linie chcą tam ciść. Ku chwale ojczyzny.
Cóż z tego że tabor dobry, skoro nie ma kolei w Jastrzębiu...
Tabor bardzo wygodny w podróży tylko, żeby jeszcze oferta rozkładowa była lepsza. W naszym subregionie mamy miejsca dobrze skomunikowane kolejowo jak i takie gdzie Koleje Śląskie zaglądają okazjonalnie jak np. Żory lub w ogóle jak np. Jastrzębie...
@ ~Truth
A ja miałem "przyjemność" podróży pesozłomem. Podjechał na stację, otworzyły się drzwi i nie chciały zamknąć. Jak udało się zamknąć (po 15 minutach) - przez kolejne 15 minut pociąg próbował ruszyć. Nie pomagało "resetowanie". Ściągneli jednostkę zastępczą - podjechała kolejna Pesa - i też dożnała awarii (kolejny pesozłom). W końcu podjechał stary poczciwy EN57 (kibel, cyku-cyku) i ten bez problemów, szybko zawiózł pasażerów na miejsce.
Z powodu ryzyka przejazdu złomem EN57, nie korzystam z usług tej firmy kolejowej w ogóle.