Polski autobus elektryczny od Rafako [ZDJĘCIA, PARAMETRY]
19 grudnia w blasku fleszy i kamery zaprezentowano prototypowy E-BUS Rafako. Pojazd na jednym ładowaniu ma przejeżdżać od 70 do 120 kilometrów. Ładowanie litowo-tytanowych baterii ma zajmować nieco ponad kwadrans (np. podczas postoju na pętli). Elementy konstrukcyjne pojazdu wykonano w Raciborzu.
Autobus zaprojektowano w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji mierzy do 8,5 metra długości i mieści od 20 do 40 miejsc siedzących. Zaletą pojazdu jest niewielka wysokość, która wynosi nieco ponad 3 metry. Pozwoli to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt. Wysokość 3,2 metra uzyskano dzięki umieszczeniu baterii pod podłogą, a nie jak jest to najczęściej praktykowane – na dachu pojazdu. Uwolnioną w ten sposób powierzchnia dachu będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Autobus ma być napędzany trójfazowym silnikiem synchronicznym o mocy 140 kW, charakteryzującym się sprawnością rzędu 96 proc., a więc znacznie wyższą od dotychczas stosowanych rozwiązań.
Nowoczesne baterie
W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 kilometrów, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 kilometrów. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie ( ok. 15 minut – podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90 proc. pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10 000.
Projekt na lata
- Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacząco obniży środek ciężkości autobusu a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Mówiąc wprost – dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E – busa. – Jednocześnie jest to pojazd bardzo praktyczny i z ogromnymi możliwościami różnorodnych zastosowań. Co ważne, biorąc pod uwagę, jak szybkie zmiany zachodzą szczególnie w technologiach związanych z ogniwami do pojazdów elektrycznych, przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. Dzięki temu to nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań - dodał M. Maćkowiak.
Lekka konstrukcja
Sam autobus to również bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę – czyli parametr bardzo istotny dla zasięgu każdego pojazdu elektrycznego. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych - zapewniający odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżację wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Autobus jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Więcej o E-busie Rafako przeczytacie w kolejnych "Nowinach Raciborskich".
źródło: Rafako, oprac. żet
Tablice rejestracyjne to też makieta. Więc z tym dopuszczeniem do ruchu to wcale nie jest takie pewne...
@Toffi To samo pomyślałem. :-D Tablice rejestracyjne już ma czyli do ruchu jest dopuszczony (homologacje i te sprawy). Fajnie, jeśli cena będzie atrakcyjna i stacje ładowania nie za drogie to ma dużą szansę - przynajmniej w bogatszych miastach. Jestem ZA.
życzę powodzenia w projekcie.
czekam na przejście wszelkich testów bezpieczeństwa , otrzymanie stosownych certyfikatów na przewóz osób i poruszania się po drogach UE.
Super !!! 42 zdjęć i dalej nie wiem jak ten autobus wygląda. Wnętrze wogóle pokazali ? a układ napędowy ? baterie ? to już gotowy autobus czy makieta ?!
kofita polny jak zawsze na planie ,wierzba ze swobodką tez przyszli a. e- bus oczywiście w ramach walki ze smogiem przyjechał na lawecie z silnikiem diesla.
ot życie.
ino czemu te w urzędach samorządowych ino sie po imprach smykają ? robota tam jakaś jest?
Brawo!