Odpowiedź na LIST OTWARTY do radnych Gminy Nędza z dnia 6 marca 2003 r.
„(...) ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców” - tak brzmiały wypowiadane przez nas przed objęciem obowiązków radnych słowa ślubowania. Chcemy zauważyć, że odnoszą się one do spraw całej Gminy, a nie tylko do spełniania interesów jednej gminnej jednostki organizacyjnej. Dziwi nas fakt, iż nie kto inny jak nauczyciele zarzucają nam niefrasobliwość w podjęciu „jak za pociągnięciem sznurka” uchwały o utworzeniu zespołu szkolno-gimnazjalnego. Przecież to oni doskonale znają stan funkcjonowania oświaty, skutki finansowe reformy. Wiedzą,że edukacja to ciągle zmieniający się długofalowy proces zależny od bardzo wielu czynników, a przede wszystkim demografii. Te niepopularne decyzje reorganizacji szkolnictwa nie są odczuwalne dziś czy jutro, ale będą dopiero za kilka lat.
To właśnie nauczyciele znają i powinni uczyć młodzież procedury funkcjonowania urzędów, samorządności. Jeśli jesteśmy w błędzie to zapewniamy, że uchwały o reorganizacji szkolnictwa w naszej Gminie były bez „obojętności” wnikliwie rozpatrywane przez długi okres w poszczególnych komisjach, a szczególnie w komisji oświaty z udziałem zainteresowanych dyrektorów gimnazjum i szkoły podstawowej. Na tym spotkaniu, po wysłuchaniu opinii obu pań zapadła pozytywna decyzja o utworzeniu zespołu szkolno - gimnazjalnego, a podjęcie uchwały było jej prawnym udokumentowaniem.Zarzuca się nam, iż na sesji „wszelkie pytania i apele trafiały w próżnię; niecierpliwie czekaliśmy na przerwanie dyskusji”. Nasze odczucia były inne. Odnieśliśmy wrażenie, iż „wszyscy pozaurzędowi uczestnicy sesji”, jak siebie określiliście, przyszli nie w celu kreatywnego dialogu, lecz w celu negacji wszystkiego co prowójtowskie. Obawiamy się jedynie, że ktoś wykorzystuje obecne sytuacje do osobistych rozgrywek politycznych, wciągając w to społeczeństwo.
Korzystając z okazji wnioskujemy do placówek oświatowych o zaakcentowanie procedury podejmowania uchwał na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, wychowaniu obywatelskim, języku polskim, aby społeczność dostrzegała wagę tego problemu, który jest jednym z elementów budowania autorytetu władzy. A co tu dużo mówić, te nam w ostatnim okresie topnieją, dlatego powinniśmy chociaż w tych małych środowiskach bardzo o nie dbać.
Mimo buńczucznych zarzutów wobec rady, cieszymy się, iż rodzice doceniają niezaprzeczalne osiągnięcia dyrekcji gimnazjum. Dziwi nas jednak fakt, że społeczeństwo wkracza w najgłębsze tajniki życia osobowego dyrekcji dotyczące głosowania w wyborach, dalszych planów zawodowych...
Sądzimy, że gdy emocje opadną, a Ci którym zależy na krzewieniu niezgody w naszym środowisku wreszcie zaczną tłumaczyć zainteresowanym zasadność reorganizacji szkolnictwa w naszej gminie, celowość długofalowych planów, wtedy nauczyciele i rodzice spojrzą obiektywnie na decyzje radnych i wójta. Przestaną dawać sobą manipulować.
Mamy nadzieję, że sprawdzą się słowa wypowiadane przez Napoleona Hilla: „Każda przeciwność losu zawiera w sobie ziarna przyszłej pomyślności”.
Radni Rady Gminy
i Wójt Gminy Nędza