Pytania o gospodarkę
Aktualnie obowiązująca strategia rozwoju dla naszego miasta jest wykonana na poziomie 25,8%. O stan jej realizacji pytali 29 lipca przedsiębiorcy podczas spotkania z urzędnikami miejskimi w siedzibie Raciborskiej Izby Gospodarczej.
W zakresie strategii dla Raciborza priorytetem był i nadal powinien być układ komunikacyjny. Miasto ominą planowane autostrady A1 i A2, nie wiadomo jak będzie z drogą Opole-Racibórz-Pszczyna i w końcu zostaniemy zaściankiem bez dróg - stwierdził na spotkaniu z RIG wiceprezydent Andrzej Bartela. Niestety, miasta które miały wspólnie z Raciborzem postawić na trasę „pszczyńską” zaangażowały się na kilka lat w projekty kanalizacyjne. Musimy więc nastawić się na jeden lub dwa konkretne, duże projekty, które będą miały szansę na dofinansowanie ze środków UE. Obecnie badamy potrzeby miasta i wybierzemy jakieś zadanie. Może to być np. rewitalizacja zabytków, ważna jest również drożność dróg - powiedział członkom RIG Rafał Jasiński p.o. naczelnika Wydziału Rozwoju i Współpracy Zagranicznej. Wydział jest gotów do prezentacji programów pomocowych, z których mogą korzystać przedsiębiorcy. Zaproszona do omówienia Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta naczelnik Wydziału Inwestycji i Urbanistyki magistratu Alina Pająk wspomniała o wizycie na pewnym forum na szczeblu wojewódzkim, gdzie Racibórz potraktowano jako teren zalewowy. Więcej uwagi poświęcono wówczas np. Rudnikowi. By zmienić tę sytuację wkrótce dojdzie do spotkania z marszałkiem województwa śląskiego (wrzesień).W trakcie rozmów w RIG padła ze strony wiceprezydenta propozycja udostępnienia developerowi, którym mogłaby zostać właśnie Izba, powierzchni użytkowej 1000 m2 pod wybudowanie obiektu obok budynków TBS, przy realizowanej obecnie inwestycji przy ul. Opawskiej. Zdaniem samorządowców wystarczyłyby dwie dobre firmy budowlane by postawić obiekt w ciągu roku. RIG uznała temat za interesujący i wymagający bardziej szczegółowych rozmów.
(ma.w)