Spotkania z przyrodą
Szkoły Społeczne Raciborskiego Towarzystwa Oświatowego „Szkoła” w Raciborzu, wychodząc naprzeciw rodzącym się problemom obecnych czasów, ciągłych zmian związanych z rosnącym tempem życia, a tym samym wzrostu agresji i niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży, starają się na bieżąco modyfikować plan pracy podejmując ciągle nowe wyzwania.
Biorąc pod uwagę szeroko pojęte dobro dziecka realizują specjalny program zindywidualizowanego nauczania dzieci i młodzieży na poszczególnych etapach edukacji - od nauczania zintegrowanego do matury. Program ten oparty jest na czerpaniu wiedzy i doświadczeń z otaczającego nas środowiska przyrodniczego przez bezpośrednie kontakty z naturą i jej interesującymi zjawiskami oraz bogactwem materiałów dydaktycznych. Jednym z przykładów cyklicznych zajęć warsztatowych organizowanych przez nauczycielkę przyrody Społecznej Szkoły Podstawowej RTO „Szkoła” Marię Misę są wędrówki ekologiczne po Górach Opawskich. Uczniowie klasy V pod okiem swojej wychowawczyni zrealizowali we wrześniu kolejny już - II trzydniowy etap.
Mieszkali w ośrodku wypoczynkowym w Pokrzywnej, gdzie sprawdzili się jako kucharze, przygotowując samodzielnie śniadania i kolacje. W pierwszym dniu skonfrontowali swoje ubiegłoroczne umiejętności wędkarskie, a złowione ryby usmażyli na grillu na pierwszą kolację. Drugi dzień - to forsowna wędrówka czerwonym szlakiem na Kopę Biskupią. Uczniowie musieli ominąć plagę uporczywych much pod samym szczytem, później odwiedzili znajomą wieżę - niestety widoczność w tym dniu nie była najlepsza. Po krótkim odpoczynku ruszyli w dół przekraczając zieloną granicę do Zlatych Hor w Czechach. Schodzili zielonym szlakiem, ale stwierdzili, że jest on o wiele trudniejszy, aniżeli polski czerwony. Następnie przeszli polaną, gdzie podczas zaborów bitwę stoczyły wojska austriackie i pruskie. Wreszcie dotarli do klasztoru, w którym wojska modliły się przed bojem. Do Pokrzywnej wrócili przejściem granicznym w Kondradowie. Późnym wieczorem ruszyli na podchody w okoliczne zalesione miejsca (to była dopiero frajda!) - dzień zakończyli ogniskiem i śpiewaniem biesiadnych piosenek. W dniu tym „na nogach” pokonali około 26 km. Ostatni dzień również przepełniony był atrakcjami: wędrowali do „Piekiełka” - wyrobiska łupków, schodzili po stromych metalowych schodach, a na zakończenie przeprowadzili rozmowę z najstarszym mieszkańcem Pokrzywnej. Dowiedzieli się, że 93-letni pan Stanisław nigdy nie chorował, żyje bez telewizora, a jako 5-letni chłopiec rozpoczął pracę, gdy utracił swoich rodziców.
W klasie VI czeka uczniów III etap projektu. Już dziś nie mogą się doczekać, kiedy znów będą mogli w naturalnych warunkach kształcić swoje umiejętności i zdobywać wiedzę z dala od ławek szkolnych.
Obecnie żyjemy w czasach pogłębiającego się kryzysu życia człowieka w świecie. Zjawisko to możemy określić jako osamotnienie i wyobcowanie jednostki. Przejawia się ono w pogłębiającej się ciągle patologii naszego życia psychicznego, które często przybiera postać zaburzeń nerwicowych i patologii społecznej, co znajduje wyraz w czynach agresji. Od dawna już próbujemy szukać rozwiązania dla tej niepokojącej sytuacji. Pojawiają się wciąż nowe programy ekonomiczno - polityczne, wynajdujące wciąż inne sposoby uzdrawiania zaburzonych jednostek i społeczeństw. Coraz częściej podkreślana jest rola zdolności twórczych człowieka. Słychać nawoływania o przywrócenie ludziom warunków dla pełnego rozwoju ich postaw twórczych. Współczesna cywilizacja uczyniła człowieka niezdolnym do przeżywania głębszych uczuć religijnych, moralnych i estetycznych stwarzając tym samym warunki, które sprzyjają rozwojowi postaw konsumpcyjnych. Jedną z dróg realizacji tych postulatów jest inne ujęcie problemów wychowania.
Człowiek jest częścią natury i tylko wtedy może w pełni rozwijać się, gdy żyje w zgodzie ze światem zewnętrznym i gdy zachowany jest w nim porządek wewnętrzny.
(e)