Comenius - plany 2004
W Gimnazjum nr 3 im. Augustyna Weltzla gościli nauczyciele z niemieckiej partnerskiej szkoły w Wetzlar. Ustalono program działań na przyszły rok. Placówki te biorą udział w unijnym programie Socrates-Comenius.
Z placówkami z Raciborza i Wetzlar (szkoła nosi imię Eichendorffa, znanego poety romantycznego z Łubowic) współpracuje jeszcze Istituto Liceale Statale w Teramo (Włochy). Od 4 do 7 listopada w G 3 gościła delegacja z Wetzlar. Na spotkaniu omówiono wyniki pierwszego roku pracy nad projektem i przyjęto przedsięwzięcia do realizacji w roku drugim. Ustaliliśmy, że będzie to badanie przyczyn sposobów organizacji wolnego czasu przez młodzież trzech państw - mówi dyrektor G 3, Norbert Mika. O ustaleniach poinformowano szkołę w Teramo. Było oczywiście zwiedzanie Raciborza, wyjazd do Opawy i spotkanie z nauczycielami Zakladni Školy w Opawie - Kylešovicach oraz, co jest nowością, także spotkanie z rodzicami uczniów Gimnazjum m. Augustyna Weltzla w Raciborzu, w którym wzięło udział 450 osób. Niemcy rozmawiali z przedstawicielami władz miasta i powiatu, a także Kuratorium Oświaty w Katowicach - Delegatury w Rybniku.
Od 1 września hasło Socrates Comenius stało się dobrze znane każdemu uczniowi i nauczycielowi z raciborskiego „Weltzla”. To łączyło się i łączy się nadal z pracą nad ankietami, plakatami, zestawieniami, diagramami, broszurkami, no i... z Europą. Tym razem coś nowego. Współpraca między szkołami układa się bardzo dobrze. Oprócz pracy nad projektem nauczyciele i uczniowie utrzymują kontakty prywatne. Jak wszyscy twierdzą, każdemu ta współpraca służy i każdego rozwija. Przede wszystkim poszerza horyzonty, zmienia utarte myślenie o Polakach, Niemcach i Włochach oraz uczy nowych metod pracy. Uczniowie natomiast widzą tu możliwość wyjazdu, „szlifowanie” języka i utrzymywanie relacji z kolegą z zagranicy. Przyjazd nauczycieli ze szkół partnerskich nie jest odpoczynkiem, lecz początkiem dalszej pracy nad projektem. W tym roku szkoły będą badały przyczyny organizowania wolnego czasu przez młodzież w trzech krajach. Pomysłów jest bardzo dużo. Młodzież prześciga się w propozycjach, kwitnie kreatywność i pomysłowość. Oprócz ustaleń dotyczących II roku pracy nad projektem, nauczyciele ze szkół partnerskich spotkają się z rodzicami i władzami oświatowymi miasta, zwiedzą także Racibórz, jego okolicę oraz pobliską Opawę - opisuje obszernie N. Mika.
(w)