Wiedza w służbie biznesu
O obecnym stuleciu mówi się czasem, że jest (będzie) wiekiem wiedzy. Nie bez powodu więc, wiedza jest jednym z najczęściej używanych terminów w Strategii Lizbońskiej.
Jednym z jej głównych wytycznych, jest bowiem wspieranie rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy. Podstawowym zastosowaniem wiedzy w ujęciu SL jest zwiększanie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki unijnej. Aby gospodarka oparta na wiedzy mogła się dynamicznie rozwijać potrzebne są właściwe metody kształ-cenia, prace badawczo-rozwojowe oraz sprawny system przenoszenia ich efektów z uczelni i ośrodków badawczych do przedsiębiorstw w postaci patentów, nowych technologii, rozwiązań zwiększających wydajność pracy, itp.„Strategia” formułuje szereg celów, których realizacja powinna przyczynić się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Należą do nich:
- wdrażanie innowacji technologicznych oraz w zakresie zarządzania, organizacji, technik zwiększających kreatywność, projektowania, nowych metod produkcji, dystrybucji czy kontaktów z klientami,
- takie kształtowanie prawodawstwa, aby nie hamowało ale wspierało procesy innowacyjne, m.in. poprzez wcześniejsze oceny wprowadzanych regulacji pod kątem ich wpływu na innowacyjność, korzystne rozwiązania podatkowe, itp.,
- zwiększanie świadomości i wiedzy na temat ochrony własności intelektualnej wśród przedsiębiorców,
- wzrost transferu wiedzy i jej absorpcji przez firmy, dostosowywanie przyszłych działań i programów UE do potrzeb i warunków działania małych i średnich przedsiębiorstw.
- inwestowanie w innowacje czyli zapewnienie odpowiednich środków finansowych na rozwój i wprowadzanie innowacji, m.in. poprzez wsparcie za pomocą różnych europejskich instrumentów finansowych (np. funduszy strukturalnych),
- stworzenie efektywnego systemu nadzoru innowacji, a więc lepszej koordynacji działań krajów członkowskich oraz instytucji europejskich.