Krytyka Koka
3 listopada, na forum Komisji Europejskiej został zaprezentowany raport nt. postępów w realizacji celów Strategii Lizbońskiej, przygotowany przez grupę ekspertów pod przewodnictwem byłego premiera Holandii, Wima Koka. Jednym z członków grupy był prof. Dariusz Rosati.
W raporcie stwierdzono, że żaden z krajów członkowskich UE nie realizuje w stu procent założeń Strategii Lizbońskiej. Sposobem na osiągnięcie głównego celu Strategii, jakim jest wzrost gospodarczy, jest według twórców raportu działanie w kierunku zwiększenia konkurencyjności, która spowoduje wzrost zatrudnienia, a ten z kolei przełoży się na wzrost całej gospodarki. Wzrost konkurencyjności można osiągnąć m.in. przez budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy - np. poprzez usuwanie przeszkód w zatrudnianiu naukowców, dokończenie budowy rynku wewnętrznego, tworzenie dobrego klimatu dla przedsiębiorstw oraz budowanie elastycznego rynku pracy. Wyzwania głównie demograficzne zmuszają Europę do coraz szybszego rozwoju, jeżeli chce zachować takie zdobycze jak państwo socjalne i stan środowiska. Autorzy raportu sformułowali wiele zaleceń w każdym z 5 głównych obszarów SL, które noszą następujące nazwy:
I. Społeczeństwo oparte na wiedzy,
II. Rynek wewnętrzny
III. Klimat dla przedsiębiorczości
IV. Rynek pracy
V. Koordynacja wzrostu gospodarczego z ochroną środowiska naturalnego
Jeśli chodzi o rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy uznano m.in. że:II. Rynek wewnętrzny
III. Klimat dla przedsiębiorczości
IV. Rynek pracy
V. Koordynacja wzrostu gospodarczego z ochroną środowiska naturalnego
należy uzgodnić ramy systemu ułatwiającego dostęp do rynku pracy UE światowej klasy naukowcom i badaczom oraz ich rodzinom:
- szkolnictwo i systemy szkoleń zawodowych muszą być dostosowane do wymogów gospodarki opartej na wiedzy, a uczelnie wyższe muszą dysponować większymi środkami na prowadzenie swojej działalności,
- edukacja przez całe życie musi - zamiast pustym hasłem - stać się realnym wyznacznikiem kariery zawodowej zwykłych obywateli,
- należy promować technologie teleinformacyjnych, zwłaszcza poprzez stworzenie środowiska prawnego definiującego obrót danymi elektronicznymi, warunkującego poprawne funkcjonowanie handlu elektronicznego,
- w dziedzinie edukacji ważne jest zmniejszenie o połowę liczby młodych ludzi, którzy przerywają naukę po ukończeniu szkoły podstawowej,
- do końca 2005 roku Parlament Europejski i Rada UE powinny powołać Radę Badań Naukowych dla finansowania i koordynacji długofalowych badań w UE.