Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 29 (692) Data wydania: 19.07.05

Browar walczy o rynek

Mija pierwszy rok funkcjonowania reaktywowanego raciborskiego browaru. Czy sztandarowy produkt - piwo „Racibor" przyjęło się na trudnym piwowarskim rynku i czy raciborski zakład ma szansę na nim pozostać?
Przypomnijmy, że w latach 90. ogłoszenie upadłości Browarów Górnośląskich, poprzedniego właściciela raciborskiego browaru, a także straty popowodziowe spowodowały, że w Raciborzu zaprzestano produkcji piwa. Po trwającej 6 lat przerwie znalazł się nowy inwestor - Jerzy Łazarczyk, który kupił zakład od syndyka Browarów Górnośląskich w Zabrzu. Kosztem 2 mln zł zmodernizował zakład i w sierpniu minionego roku browar wznowił produkcję, oferując zrazu mieszkańcom Raciborza i okolic nowe piwo - „Racibor". Inwestycji sprzyjają władze miasta. W I kwartale tego roku prezydent umorzył przedsiębiorstwu 18,15 tys. zł zaległych podatków lokalnych.
 
W rok po wznowieniu produkcji, zakład w pełni wykorzystuje swoje moce, produkując miesięcznie 6-7 tys. hektolitrów piwa. Zaliczany jest do grona małych, lokalnych browarów, których w Polsce działa około 40. W ofercie jest obecnie siedem rodzajów piwa: „Bizon" o zawartości ekstraktu 12,5 i 10,1 proc., „Racibor" (12,5 i 10,1 proc.), „Siemion" 11,7 proc. oraz beczka 11,7 i 14,5 proc. W najbliższej przyszłości ma się pojawić nowe - „Mocne z Zamku". Zmienione zostaną butelki i etykiety.
 
Piwo Raciborza, poza naszym powiatem, sprzedawane jest m.in. we Wrocławiu, w Krakowie, okolicach Katowic, a w najbliższej przyszłości także w Opolu i Bielsku-Białej. Największym zainteresowaniem piwoszy cieszy się „Racibor" (czerwony).
 
Na terenie zakładu trwają prace przygotowawcze do uruchomienia pod koniec lipca rozlewni (obecnie piwo rozlewane jest w Zabrzu). Spowoduje to wzrost zatrudnienia o 10 osób. Planowane jest również zwiększenie liczby etatów w dziale handlowym. Obecnie browar zatrudnia 38 osób.
#nowastrona#
Po zakończeniu prac inwestycyjnych związanych z rozlewnią i pasteryzatorem w planach dyrekcji jest otwarcie stylowej restauracji, w której ofercie będzie można znaleźć piwa nietypowe, np. niefiltrowane lub nie pasteryzowane. Mamy już zgodę konserwatora zabytków na niezbędne prace adaptacyjne  w restauracji „Zamek" - mówi dyrektor Wiesław Szuba. Restauracja będzie częścią szerszego planu związanego z promocją zakładu. Browar Racibórz leży na Śląskim Szlaku Turystycznym, dlatego chcielibyśmy udostępnić go zwiedzającym, a restauracja znakomicie wpisuje się w te plany - dodaje.
 
Mieszkańcy Raciborza i okolic mogą również spodziewać się wielu innych atrakcji. Główną z nich będą festyny i biesiady. Dyrektor podkreśla, że w przeciwieństwie do Czech i Niemiec, w Polsce nie rozwinęła się jeszcze tradycja picia piwa z małych, lokalnych browarów. Piwo w takich browarach jest warzone według tradycyjnych, unikatowych receptur. Zdaniem dyrektora spożycie piwa w Polsce nadal będzie rosło i w miarę dojrzewania rynku gusta konsumentów zmienią się i coraz większa liczba osób będzie sięgała po produkty lokalnych browarów. Spożywanie lokalnych produktów, w tym piwa, jest elementem lokalnego patriotyzmu, z którym u nas, jak na razie, nie jest dobrze - podkreśla nasz rozmówca.
 
Raciborski browar przynosi obecnie straty. Jeśli jednak tegoroczne lato będzie sprzyjało sprzedaży piwa, to niewykluczone, że ten rok zakończy z niewielkim zyskiem.
Zdaniem Mariana Janczewskiego, byłego dyrektora browaru, a obecnie współwłaściciela dużej hurtowni piwa, browar przyjął dobrą strategię rozwoju, jednak jego zdaniem za wcześnie jeszcze na formułowanie ocen skuteczności podjętych działań. Na taką ocenę trzeba jeszcze poczekać 2 lata i dopiero wtedy będzie można odpowiedzieć na pytanie, czy raciborski browar odniósł rynkowy sukces.
 
Dariusz Fiołka