Zwrot VAT - na cele mieszkaniowe
Jak odzyskać VAT z tytułu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym? Wyjaśniamy ten nurtujący problem we współpracy z raciborskim Urzędem Skarbowym.
Zwrot dotyczy części podatku VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych zakupionych przez osoby fizyczne, jeżeli:
1) zakupy materiałów budowlanych związane są z:
- budową budynku mieszkalnego;
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową budynku (pomieszczenia) niemieszkalnego na cele mieszkalne;
- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu (wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego zawiera załącznik do ustawy, a jest on praktycznie zgodny z wykazem robót na potrzeby odliczeń wydatków mieszkaniowych od podatku dochodowego).
- budową budynku mieszkalnego;
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową budynku (pomieszczenia) niemieszkalnego na cele mieszkalne;
- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu (wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego zawiera załącznik do ustawy, a jest on praktycznie zgodny z wykazem robót na potrzeby odliczeń wydatków mieszkaniowych od podatku dochodowego).
2) wydatki zostały poniesione i udokumentowane fakturami wystawionymi od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r.,
3) zakupione materiały budowlane do 30 kwietnia 2004 r. opodatkowane były stawką VAT w wysokości 7%, a od 1 maja opodatkowane są stawką VAT 22% (wykaz tych materiałów budowlanych zostanie ogłoszony w drodze obwieszczenia);
4) kupujący materiały budowlane posiadają:
- prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane albo tytuł prawny do remontowanego budynku lub lokalu;
- pozwolenie na budowę, jeśli wydatki ponoszone są w związku z budową budynku, jego rozbudową, przebudową, adaptacją (jeżeli takie pozwolenie jest wymagane).
- prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane albo tytuł prawny do remontowanego budynku lub lokalu;
- pozwolenie na budowę, jeśli wydatki ponoszone są w związku z budową budynku, jego rozbudową, przebudową, adaptacją (jeżeli takie pozwolenie jest wymagane).
Wysokość zwrotu VAT jest różna w zależności od tego czy osoba ubiegająca się od zwrot w związku z tymi wydatkami korzystała bądź też nadal korzysta z odliczeń w podatku dochodowym, i tak:
- w odniesieniu do wydatków, w związku z którymi nie korzystano z odliczeń w podatku dochodowym, kwota zwrotu jest równa 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur,
- w odniesieniu do wydatków, w związku z którymi korzystano z odliczeń w podatku dochodowym, kwota podlegająca zwrotowi jest równa 55,23% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur.
- w odniesieniu do wydatków, w związku z którymi nie korzystano z odliczeń w podatku dochodowym, kwota zwrotu jest równa 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur,
- w odniesieniu do wydatków, w związku z którymi korzystano z odliczeń w podatku dochodowym, kwota podlegająca zwrotowi jest równa 55,23% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur.
W każdym z tych dwóch przypadków wyznaczona jest maksymalna kwota zwrotu:
- w przypadku nie korzystania z odliczeń w podatku dochodowym limit ten stanowi 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 pow. użytkowej i ceny 1m kw. pow. użytkowej budynku mieszkalnego, gdy inwestycja mieszkaniowa wymaga pozwolenia na budowę albo też będzie to 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 30 m kw. i ceny 1m kw. powierzchni w przypadku robót niewymagających pozwolenia na budowę (cena ta ogłaszana jest w formie obwieszczenia w Monitorze Polskim a dla składających wniosek w I kwartale 2006 r. będzie to cena za IV kwartał 2005 r.);
- w przypadku korzystania z odliczeń w podatku dochodowym limit wynosi odpowiednio 9, 959 proc. kwot wyliczonych jak wyżej.
Zwrot dokonywany jest na wniosek złożony w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania w dniu złożenia wniosku. Małżonkowie mogą złożyć wspólny wniosek lub też występować odrębnie (jeżeli składane są odrębne wnioski do różnych urzędów skarbowych, małżonkowie są obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka). Wniosek może być składany w dwojaki sposób: po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia jej zakończenia albo raz w roku, z tym, że ostatni wniosek nie później niż do 30 czerwca 2008 r.
#nowastrona#
Pierwsze wnioski będzie można składać po 1 stycznia 2006 r. Powinny zawierać co najmniej: dane dot. wnioskodawcy: imię, nazwisko, NIP, adres; wskazanie właściwego urzędu; rodzaj poniesionych wydatków; rok rozpoczęcia inwestycji; wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków; obliczoną kwotę zwrotu; oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty nie wymagają pozwolenia na budowę; wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; podpis osoby składającej wniosek (małżonków).
- w przypadku nie korzystania z odliczeń w podatku dochodowym limit ten stanowi 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 pow. użytkowej i ceny 1m kw. pow. użytkowej budynku mieszkalnego, gdy inwestycja mieszkaniowa wymaga pozwolenia na budowę albo też będzie to 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 30 m kw. i ceny 1m kw. powierzchni w przypadku robót niewymagających pozwolenia na budowę (cena ta ogłaszana jest w formie obwieszczenia w Monitorze Polskim a dla składających wniosek w I kwartale 2006 r. będzie to cena za IV kwartał 2005 r.);
- w przypadku korzystania z odliczeń w podatku dochodowym limit wynosi odpowiednio 9, 959 proc. kwot wyliczonych jak wyżej.
Zwrot dokonywany jest na wniosek złożony w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania w dniu złożenia wniosku. Małżonkowie mogą złożyć wspólny wniosek lub też występować odrębnie (jeżeli składane są odrębne wnioski do różnych urzędów skarbowych, małżonkowie są obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka). Wniosek może być składany w dwojaki sposób: po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia jej zakończenia albo raz w roku, z tym, że ostatni wniosek nie później niż do 30 czerwca 2008 r.
#nowastrona#
Pierwsze wnioski będzie można składać po 1 stycznia 2006 r. Powinny zawierać co najmniej: dane dot. wnioskodawcy: imię, nazwisko, NIP, adres; wskazanie właściwego urzędu; rodzaj poniesionych wydatków; rok rozpoczęcia inwestycji; wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków; obliczoną kwotę zwrotu; oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty nie wymagają pozwolenia na budowę; wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; podpis osoby składającej wniosek (małżonków).
W Urzędzie Skarbowym w Raciborzu dostępne będą opracowane wzory wniosków. Należy do nich dołączyć: kopię pozwolenia na budowę albo w przypadku remontu niewymagającego pozwolenia na budowę, kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu; kopie faktur dokumentujących poniesione wydatki; jeżeli wniosek składany jest po zakończeniu inwestycji – kopię pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego lub zawiadomienia o zakończeniu inwestycji; jeżeli wniosek składany jest raz w roku a roboty wymagają pozwolenia na budowę – kopię dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane.
Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o zwrocie i określa kwotę zwrotu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Zwrot wypłacany jest w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji, zgodnie z dokonanym we wniosku wyborem: w kasie urzędu skarbowego; za pośrednictwem poczty lub za pośrednictwem banku.
(opr. w)