Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: nr 1(820) Data wydania: 01.01.08

Mieszko wybiera się na zakupy

Raciborska firma chce stworzyć grupę producencką. Zamierza przejąć firmę z krajów nadbałtyckich i sprzedawać słodycze za pół miliarda złotych rocznie.

Bez znaczącego zwiększenia przychodów spółka nie złapie głębszego oddechu. Na razie skazana jest na tzw. wzrost organiczny, czyli powiększanie sprzedaży poprzez uzupełnienie oferty produktów i kosztowne kampanie promocyjne. Przynosi to co prawda efekt, bo przychody rosną, ale nie na tyle, by w pełni wykorzystać rozdmuchane przez poprzednie władze spółki moce produkcyjne i zwiększyć rentowność produkcji. Przypomina to powolne dreptanie pod górkę. Ambicją zarządu Mieszka jest tymczasem szybki skok do grona największych producentów, powiększenie udziału w rynku i portfela oferowanych słodyczy, od tanich karmelków poprzez wafle i droższą galanterię czekoladową.

Mieszko w ostatnich latach rozglądało się za zakładem w Polsce. Przejęło jedynie warszawskiego Waltera – producenta wafli. W tym czasie konkurencyjna Jutrzenka zbudowała silną grupę, mającą takie marki, jak Goplana czy Grześki. Dziś w Polsce do wzięcia pozostał praktycznie tylko Wedel, z którego chce się wycofać Cadbury. Najbardziej renomowany polski producent czekolad i pralin traci udziały w rynku i uratować może go jedynie prężny inwestor branżowy, którym mógłby być Mieszko. Kontrolujący raciborską spółkę łotewski fundusz inwestycyjny Alta Capital nie kryje, że Wedlem byłby zainteresowany, a prezes Mieszka Marek Moczulski ma już pomysł, jak wycisnąć maksimum profitów z marki Wedel. Jedyne „ale” to kwestia ceny. Jeśli stawka okaże się zbyt wygórowana, wówczas do konsolidacji nie dojdzie. Apetytów na Wedla nie kryją też inni producenci, w tym wspomniana Jutrzenka, nieporównywalnie zasobniejsza od Mieszka w gotówkę.

Mieszko rozważa też inny kierunek ekspansji. Mogą to być kraje nadbałtyckie. To z kolei nie gwarantuje zwiększenia sprzedaży w znacznie chłonniejszej Polsce. Ponadto skazuje firmę na walkę na nieznanym do końca zagranicznym rynku, choć dobrym przyczółkiem byłby znany w tym regionie producent. Trwają więc rozmowy. Zarząd Mieszka ujawnia, że na celowniku są dwie firmy: jedna o przychodach rzędu 50 mln euro rocznie i zysku 5-6 mln euro, druga sprzedaje za 30 mln euro i zarabia na czysto dziesiątą część przychodów.

Im szybciej sytuacja się rozstrzygnie, tym lepiej dla Mieszka. W tym roku branża odnotowuje dramatyczny wzrost ceny surowców do produkcji. Ziarno kakaowe podrożało o 40 proc., ceny mleka podskoczyły ponad dwukrotnie, syrop glukozowy jest droższy o 70 proc. To już przełożyło się na 5 proc. wzrost cen słodyczy. W nieskończoność nie można ich jednak podnosić, bo firma straci klientów. Znacznie lepiej można natomiast kontrolować i obniżać koszty w dużej grupie producenckiej. Pieniądze na przejęcia miałyby pochodzić z nowej emisji akcji.

Za 2007 r. przychody Mieszka mają być większe niż rok temu. Zarząd założył dwucyfrowe tempo tego wzrostu. Sprzedaż za
2006 r. wyniosła 195 mln zł. Za 2007 r. powinna więc przekroczyć 200 mln zł. Na ile zapowiedzi te okażą się realne, pokaże IV kwartał określany mianem cukierniczych żniw. Z racji świąt rośnie bowiem sprzedaż słodyczy, w tym drogiej galanterii czekoladowej, która z powodu upałów nie sprzedaje się latem. Na zyski z pralin liczy właśnie Mieszko, utrwalając ostatnio w telewizji wizerunek „Mieszko – królestwo nadzienia”. Zysk za 2007 r. też ma być większy niż rok wcześniej (wyniósł 2,3 mln zł).

Dodajmy, że niedawno Stowarzyszenie Eksporterów Polskich po raz piąty przyznało nagrody najlepszym polskim eksporterom. Wśród nagrodzonych znalazło się Mieszko, której przyznano tytuł Wybitnego Eksportera Roku 2007 oraz uhonorowano Pucharem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich.

Producent z Raciborza umacnia też swój sztandarowy produkt – Zozole. Na rynek trafiły dwa kolorowe batony zawierające charakterystyczny strzelający cukier. Sprzedawane są w dwóch smakach: czekoladowym w czekoladzie mlecznej oraz truskawkowo-śmietankowym w czekoladzie mlecznej.

G. Wawoczny