Nowoczesność, ale nie eksperymenty
W raciborskim portalu internetowym www.raciborz.com.pl, 3 listopada 2008 r., oraz w „Nowinach Raciborskich” z 4 listopada 2008 r. (wersja internetowa na portalu www.nowiny.pl) ukazały się wypowiedzi starosty raciborskiego Adama Hajduka, z dyskusji na sesji rady powiatu raciborskiego, na temat remontu drogi wojewódzkiej nr 919.
Według relacji www.raciborz.com.pl (cytat za: http://www.raciborz.com.pl/art10650.htm):
„Starosta stwierdził, że wykonawca już jest po terminie i teraz najważniejsze jest, żeby tę drogę skończył. Przyznał, że zgodnie z prawem wykonawca poniesie tego konsekwencje, jednak trzeba się uzbroić w cierpliwość, aż zakończy prace. – Modlę się, żeby już ten asfalt położyli – dodał starosta. Jako przyczyny opóźnienia podał, iż firma musiała czekać, aż Zarząd Dróg Wojewódzkich ustali recepturę asfaltu.”
Z kolei ten sam starosta powiedział (cytat za:http://www.nowiny.pl/artykul.php?a=show_arch&ida=38911), że:
„– Mamy z wykonawcą poważny problem. Zgłaszaliśmy uwagi nie tylko prezesowi tej spółki, ale i samemu właścicielowi firmy. Niestety wykonawca jest już po terminie, oczywiście zapłaci karę – powiedział starosta Hajduk. Okazuje się, że na DW 919 kładziony jest asfalt wytwarzany według eksperymentalnej receptury. – U nas się uczą. To podobno pierwsza w Polsce taka nawierzchnia – tłumaczył starosta. Nie chcę przeszkadzać wykonawcy, ponaglając go, bo »to i tak nie pomoże«”
W związku z tymi wypowiedziami Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach informuje:
1. Remont drogi wojewódzkiej nr 919 realizowany jest przez Starostwo Powiatowe w Raciborzu, które na mocy porozumienia między władzami samorządu wojewódzkiego jest inwestorem tego przedsięwzięcia. Remont jest finansowany w całości z budżetu samorządu wojewódzkiego.
2. Nie jest prawdą jakoby ZDW w Katowicach „ustalał recepturę asfaltu.” Asfalt jest produktem rafinerii i jest sprzedawany jako gotowy produkt. Recepturę asfaltobetonu (czyli mieszanki kruszywa spojonego asfaltem) ustala wykonawca na podstawie specyfikacji technicznych opisujących przedmiot zamówienia. Starostwo Powiatowe, przygotowując dokumentację przetargową, skorzystało z doświadczeń ZDW w Katowicach i wpisało do specyfikacji przetargowej wytyczne techniczne asfaltobetonu na warstwę wiążącą i ścieralną, które ZDW w Katowicach udostępniło Starostwu. Innymi słowy te wytyczne znane były Starostwu Powiatowemu jeszcze przed ogłoszeniem przetargu. Także wykonawca startujący w przetargu znał wymagania już na etapie postępowania przetargowego, zatem długo przed rozpoczęciem prac.
3. Nieprawdą jest jakoby receptura asfaltobetonu z asfaltem tzw. wielorodzajowym (nie asfaltu, bo w tej recepturze samego asfaltu jest tylko kilka procent) była eksperymentalna. Receptura taka niczym nie różni się od receptury z klasycznym asfaltem. W remontach wykonywanych na drogach wojewódzkich w województwie śląskim asfalt wielorodzajowy jest używany od 2 lat. Jest to nowoczesna technologia, ale nie eksperymentalna. W tej chwili w województwie śląskim, na drogach zarządzanych przez ZDW w Katowicach, nawierzchnię taką ma ok. 200 km dróg. Wykonanie takiej nawierzchni w niczym nie odbiega od wykonania nawierzchni ze spoiwem z klasycznego asfaltu. Nie zanotowano także żadnych problemów z nawierzchnią wykonaną z tych asfaltów.
4. Warto dodać, że asfaltobeton wielorodzajowy, jaki ma być stosowany przy tym remoncie, wykazuje wiele zalet w porównaniu z tradycyjnym. Przede wszystkim charakteryzuje się większą odpornością na niskie temperatury (tzw. temperatura łamliwości asfaltu wielorodzajowego to -16 °C, a klasycznego asfaltu to -5 °C). Ma to wielkie znaczenie w naszym klimacie, gdyż klasyczny asfaltobeton często pęka przy niskich temperaturach w czasie zimy. Ponadto, mając zalety o wiele droższych mieszanek z dodatkiem polimerów (tzw. SMA z asfaltem z dodatkiem polimeru SBS), jest od nich tańszy i nie wymaga zachowania wyśrubowanych reżimów dotyczących wysokiej temperatury powietrza i podłoża przy jego układaniu. Jest to istotne, kiedy remont przeprowadzany jest jesienią.
Zalety asfaltobetonu wielorodzajowego zostały potwierdzone naukowo w analizie przeprowadzonej przez prof. dra hab. inż. Józefa Judyckiego z Zakładu Budowy Dróg Politechniki Gdańskiej już w 2004 roku. Dla zainteresowanych referaty i prace naukowe na temat spękań niskotemperaturowych nawierzchni i korzyści ze stosowania asfaltów wielorodzajowych są dostępne na stronach internetowych Politechniki Gdańskiej. Warto jeszcze dodać, że asfalty do budowy nawierzchni dróg są w naszym kraju ogólnie dostępne, a asfalt wielorodzajowy używany do produkcji asfaltobetonu wytwarzany jest w polskich rafineriach. Dla zapewnienia trwałości drogi nie wystarczy położyć „czarne” na ziemi i namalować na środku „białą kreskę”. Do tego potrzebna jest duża wiedza i doświadczenie, jakim dysponuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Ryszard Pacer
rzecznik prasowy
Zarządu Dróg
Wojewódzkich w Katowicach