Czy wypada wypisać mandat?
Nasze stowarzyszenie, którego statutowym celem jest m.in. realizowanie inicjatyw społecznych, politycznych i gospodarczych prowadzących do wszechstronnego rozwoju społecznego, chciałoby złożyć na Państwa ręce postulat zmian w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o policji (...), który powstał w związku z obserwacją negatywnych zjawisk życia publicznego w naszym państwie.
Otóż rzecz dotyczy pośrednio art. 13 ust. 4a wspomnianej wyżej ustawy. Przepis ten zakłada, iż organy uchwałodawcze powiatu lub gminy mogą przekazać, na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między organem wykonawczym powiatu lub gminy a właściwym komendantem powiatowym (miejskim) policji, środki finansowe stanowiące dochody własne powiatu lub gminy, dla policji z przeznaczeniem na: 1) rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2, 2) nagrodę za osiągnięcia w służbie, dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy realizują zadania z zakresu służby prewencyjnej. Jak wynika z przepisów następnych, środki te stanowią przychody Wojewódzkich Funduszy Wsparcia Policji. Ustawa zakłada, że w porozumieniu, o którym mowa w ust. 4a, określa się sposób dokonywania oceny prawidłowości wykonania porozumienia.
Na kanwie tych przepisów, a może raczej na braku uregulowania ustawowego, ukształtowała się naszym zdaniem nieetyczna oraz z wielu przyczyn niebezpieczna praktyka nagradzania poszczególnych funkcjonariuszy policji osobiście i bezpośrednio przez samorządowców. Dodatkowo zdarzają się sytuację, w odwrotną stronę, kiedy to policja obdarowuje samorządowców. Przykłady takich praktyk spotykamy, choćby w powiecie raciborskim, gdzie wójtowie, burmistrzowie gmin powiatu raciborskiego oraz prezydent miasta Racibórz wręczają nagrody funkcjonariuszom policji. Budzi to naszym zdaniem obawy, co do bezstronności tych ostatnich. Hipotetycznie można założyć, (i trudno się naszym zdaniem nie zgodzić z tym założeniem), że obdarowany funkcjonariusz mający służbę następnego dnia, przyłapujący na gorącym uczynku funkcjonariusza samorządowego (choćby na wykroczeniu), odstąpi od określonych prawem procedur z ogólnoludzkich pobudek, jakimi jest fakt bycia obdarowanym. Opisane wyżej sytuacje nie pogłębiają zaufania obywateli do organów Państwa, budzą zastrzeżenia, co do bezstronności oraz obiektywizmu jego funkcjonariuszy. Tworzą nieformalne stosunki zależności. Tego typu działania dzieli „cienka linia” od korupcji w rozumieniu art. 2 cywilnoprawnej konwencji o korupcji sporządzonej w Strasburgu dnia 4 listopada 1999 r. (...)
Ustawa precyzuje w jaki sposób należy wspierać Policję, ale nic nie mówi o indywidualnym i bezpośrednim nagradzaniu funkcjonariuszy policji. Wręcz przeciwnie mówi o zbiorowej decyzji rad powiatów, czy gmin o przekazaniu środków finansowych dla policji. Należałoby zatem wprowadzić rozwiązania, które nie dopuszczałyby do sytuacji, które mają obecnie miejsce (...).
Łączymy wyrazy szacunku
Zarząd:
Ryszard Frączek
Jan Matyja
Grzegorz Urbas
Roman Wałach