Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 8 (880) Data wydania: 24.02.09

Wariant pomocowy faworytem

– Do wyboru są 3 warianty. Można je też miksować i klonować – tak pomysły na miejską komunikację przedstawił radnym wiceprezydent Wojciech Krzyżek.

– Przedsiębiorstwu Komunalnemu trzeba pomóc jak najszybciej, żeby najnowszy z obecnych autobusów nie był już dziadkiem dla tego co zostanie kupiony – mówiono na komisji gospodarki miejskiej rady.

Zgodnie z pierwszym wariantem autobusami „rządzi” gmina lub jej przedsiębiorstwo (tak jest obecnie w Raciborzu). W alternatywnej formie samorząd zleca prywatnym przewoźnikom wykonywanie usług komunikacyjnych. Kolejny wariant polega na przystąpieniu gminy do związku, tworzonego przez kilka samorządów. – Gra rynkowa to przetargi na konkretne linie i płacenie za wozokilometr. Gdyby wybrać komunikacyjny związek komunalny, koszty jego obsługi obciążą gminę dodatkowym milionem złotych – wyliczył Wojciech Krzyżek. Według niego miasta, należące do takich związków przeznaczają ok. 10% swego budżetu na usługi z transportem zbiorowym, podczas gdy Racibórz wydaje nań 2%. Z analizy finansowej urzędników wynika, że najbardziej opłacalne jest pozostanie przy obecnej formie funkcjonowania miejskich autobusów i dofinansowanie taboru PK.

Radni dyskutowali na komisji gospodarki nad materiałem o komunikacji. Marian Gawliczek stwierdził, że miasto mogłoby znaleźć środki na małe autobusy już w tegorocznym budżecie. – Nie ma co zwlekać, bo obecne będą się tylko starzeć – zauważył. Krzysztof Myśliwy zaproponował by zastanowić się nad „programem naprawczym” dla PK. Robert Myśliwy zapytał prezesa przedsiębiorstwa czy osiągnęło punkt krytyczny i jak pilna jest potrzeba wymiany taboru. – Monitorowaliście wcześniej jego stan? Dlaczego wcześniej nie wymienialiście? – pytał. Prezes tłumaczył, że PK przejęło przestarzały tabor i przez ostatnie lata było zablokowane umową ze związkami zawodowymi. – Mieliśmy ograniczone możliwości. W ostatnim okresie pomogli nam prezydenci – stwierdził. Dodał, że jest szansa by przedsiębiorstwo starało się o pomoc z funduszy unijnych, co wcześniej blokowały przepisy.

– Wyboru za bardzo nie mamy, topimy w firmie majątek gminy ale mamy w niej głos decydujący. Jak zlecimy komunikację prywaciarzom, ten głos utracimy. Nie jestem zwolennikiem przyznawania szczególnych praw, ale tu tak trzeba – podsumował przewodniczący Henryk Mainusz. Komisja gospodarki wybrała z pomysłów na komunikację jednogłośnie wariant wspierający gminną spółkę.

Cudotwórcy z warsztatu

– To jacyś cudotwórcy w tym PK. Prawie nic nie dostają, a jeżdżą – stwierdził szef komisji gospodarki Henryk Mainusz. – Tabor mamy wyeksploatowany, autobus ma średnio 14,5 roku. Cudotwórcami są nasi mechanicy, którzy sprawiają, że wszystko jeszcze jeździ. Najnowszą kapenę mamy z 2005 roku. 7 autobusów poddaliśmy recyklingowi. Ostatnio zakupiliśmy 3 używane many – tak prezes Krzysztof Kowalewski przedstawił radnym sytuację firmy. Uważa za konieczność odnowienie taboru, bo nowy sprzęt obniży koszty remontów i zapotrzebowanie na paliwo (kapena spala 15 l/100 km, a duże autobusy 30). Nie chcę brać kredytu czy decydować się na leasing pojazdów. – Na dłuższą metę to nieopłacalne. Chcę wymieniać autobusy stopniowo, przez 3 – 4 lata. Pomoc gminy jest nieodzowna – podsumował Kowalewski.

(ma.w)