Przystanek: Ekologia
Nowe autobusy z silnikiem euro 5 mają być wygodne dla pasażerów, także niepełnosprawnych, i przyjazne dla środowiska. Czy wśród 18 nowych przewozów w Raciborzu znajdzie się choć jeden hybrydowy?
Takiego programu w mieście jeszcze nie było. W przeciągu najbliższych kilku lat, do 2012 roku, gmina planuje zakupić etapami aż 18 autobusów nowej generacji! 12 małych i 6 dużych. Jest szansa, że jeszcze w tym roku na ulicach Raciborza ujrzymy 6 nowiusieńkich przewozów.
Wraz z majową uchwałą Rady Miasta ruszyła wymiana taboru komunikacji miejskiej, którym zarządza Przedsiębiorstwo Komunalne. – Nowe autobusy mają być niskopodłogowe, przyjazne dla środowiska z silnikiem euro 5, mają też mniej palić – mówi o planowanym kupnie Elżbieta Nowara, wiceprezes zarządu PK.
Szansa na hybrydowy
Czy wśród nowiusieńkiego taboru znajdzie się jeden przewóz z alternatywnym źródłem napędu? O autobusach hybrydowych mówi się coraz więcej jako o przewozach niedalekiej przyszłości. Już teraz wożą one ludzi w wielu europejskich miastach. W Polsce jeden kursuje, póki co, tylko w Poznaniu. A kiedy taki ekologiczny autobus zobaczymy na naszych ulicach? – Nad tym się w ogóle nie zastanawialiśmy – przyznaje Krzysztof Kowalewski, prezes raciborskiego PK. – I nie chcę się na ten temat wypowiadać, bo na razie nie myślałem o tym. Póki co, jesteśmy skoncentrowani na tym ogromnym i odpowiedzialnym przedsięwzięciu, jakim jest wymiana taboru i zakup aż 18 nowych autobusów – dodaje.
Przedstawiciele miasta są jednak zaintrygowani pomysłem dofinansowania do zakupu autobusów z alternatywnym źródłem napędu. Właśnie w przyszłym roku Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach zamierza pomóc naszym samorządom przy zakupie ekologicznych przewozów.
Stare często się psują
Póki co, wymiana taboru w Raciborzu finansowana jest z budżetu miasta. PK zamierza się starać także o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Rozwoju Województwa Śląskiego. – Liczymy na to, że uda nam się pozyskać środki zewnętrzne. Ponadto nasza spółka ma pokryć koszt zakupu trzech ostatnich autobusów przewidzianych w ramach miejskiego programu – mówi wiceprezes Nowara.
4 sierpnia ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zakup nowych autobusów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe nabytki pojawią się w Raciborzu w listopadzie. Będzie to naprawdę bardzo korzystna dla podróżnych zamiana. Przypomnijmy, że obecnie PK dysponuje 28 przewozami. Średni wiek pojazdów to 15 lat! Awarie i usterki są na porządku dziennym. Niebawem jednak sytuacja ma się zmienić.
Piotr Biernat, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
Po raz pierwszy Fundusz oferuje samorządom pomoc przy zakupie autobusów z napędem hybrydowym. Planujemy pokrywać różnicę pomiędzy ceną autobusu standardowego a hybrydowego. Możliwość takiego dofinansowania znajdzie się na liście priorytetów na przyszły rok i zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie. Traktujemy tę ofertę sondażowo. A zaproponowali taką możliwość sami samorządowcy na spotkaniach z przedstawicielami Funduszu. Zainteresowanych jest kilka miast, m.in. Tychy, gdzie odbyły się już jazdy testowe autobusu hybrydowego. Alternatywne źródła napędu są kosztowne, ale stanowią duży krok w komunikacji miejskiej i ekologii, dlatego właśnie Fundusz zamierza pomóc przy zakupie takich przewozów.
Po raz pierwszy Fundusz oferuje samorządom pomoc przy zakupie autobusów z napędem hybrydowym. Planujemy pokrywać różnicę pomiędzy ceną autobusu standardowego a hybrydowego. Możliwość takiego dofinansowania znajdzie się na liście priorytetów na przyszły rok i zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie. Traktujemy tę ofertę sondażowo. A zaproponowali taką możliwość sami samorządowcy na spotkaniach z przedstawicielami Funduszu. Zainteresowanych jest kilka miast, m.in. Tychy, gdzie odbyły się już jazdy testowe autobusu hybrydowego. Alternatywne źródła napędu są kosztowne, ale stanowią duży krok w komunikacji miejskiej i ekologii, dlatego właśnie Fundusz zamierza pomóc przy zakupie takich przewozów.
Hybrydowy Solaris
Trzy lata temu polska firma Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania zaprezentowała pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z takim właśnie napędem. Przyszłościowy pojazd redukuje zużycie paliwa o 22-24 proc., a emisję spalin ogranicza do 78 proc. Sercem systemu hybrydowego jest moduł EV50, który rozmiarami i wyglądem przypomina klasyczną, automatyczną skrzynię biegów. Moduł ten łączy pracę dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu. Żywotność baterii wynosi sześć lat. Energia jest następnie wykorzystywana do napędzania pojazdu. Wszelkie nadwyżki mocy silnika spalinowego, tak jak do tej pory, wykorzystuje się do ładowania baterii. Badania porównawcze w codziennym ruchu ulicznym potwierdziły, że w hybrydowym Urbino ograniczona została emisja: NOx o 13,3 proc., CO2 o 25,3 proc., jak również CO o 56,4 proc. Emisja rakotwórczych cząstek stałych została zredukowana o 78 proc. w stosunku do tradycyjnego napędu.Od premiery, jesienią 2006 roku, autobusy hybrydowe Solaris Urbino 18 Hybrid wożą pasażerów m.in. w Dreźnie, w szwajcarskim rejonie Aargau, w Lipsku, Bochum, Hanowerze i Monachium, a także do Strasburga. Autobusy hybrydowe testowane są w różnych polskich miastach.
Trzy lata temu polska firma Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania zaprezentowała pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z takim właśnie napędem. Przyszłościowy pojazd redukuje zużycie paliwa o 22-24 proc., a emisję spalin ogranicza do 78 proc. Sercem systemu hybrydowego jest moduł EV50, który rozmiarami i wyglądem przypomina klasyczną, automatyczną skrzynię biegów. Moduł ten łączy pracę dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu. Żywotność baterii wynosi sześć lat. Energia jest następnie wykorzystywana do napędzania pojazdu. Wszelkie nadwyżki mocy silnika spalinowego, tak jak do tej pory, wykorzystuje się do ładowania baterii. Badania porównawcze w codziennym ruchu ulicznym potwierdziły, że w hybrydowym Urbino ograniczona została emisja: NOx o 13,3 proc., CO2 o 25,3 proc., jak również CO o 56,4 proc. Emisja rakotwórczych cząstek stałych została zredukowana o 78 proc. w stosunku do tradycyjnego napędu.Od premiery, jesienią 2006 roku, autobusy hybrydowe Solaris Urbino 18 Hybrid wożą pasażerów m.in. w Dreźnie, w szwajcarskim rejonie Aargau, w Lipsku, Bochum, Hanowerze i Monachium, a także do Strasburga. Autobusy hybrydowe testowane są w różnych polskich miastach.
Iza Salamon