Niewiedza rodzi agresję
Czekasz miesiącami w kolejce do szpitala? Poskarż się NFZ, jest szansa, że ogonek do medyka się zmniejszy.
– Żyjemy z pacjentów. Chętnie przyjęlibyśmy ich więcej i szybciej. Ograniczają nas zapisy umowy z NFZ, który określa miesięczne limity przyjęć. A odbija się to wszystko na wizerunku szpitala – twierdzi jego dyrektor Ryszard Rudnik.
Pisaliśmy niedawno o przypadkach słownej agresji kierowanej do rejestratorek szpitalnych poradni. Kiedy pacjenci dowiadują się, ile przyjdzie im czekać na wizytę u lekarza (a bywa, że po kilka miesięcy) wyładowują złość na pielęgniarkach, nie przebierając w słowach. – To nie my wymyśliliśmy obowiązujący system. Każdy miesiąc ma swój limit, wyliczony w skali roku. Listy kolejkowe są w Narodowym Funduszu doskonale znane. I to tam powinny być adresowane pretensje chorych, bo tylko w NFZ mogą one odnieść skutek – wyjaśnia Rudnik. Radzi wszystkim niezadowolonym spisać na kartce parę zdań, co sądzą o wielomiesięcznym oczekiwaniu na wizytę w lecznicy i złożeniu takiej skargi w pukcie funduszu, na parterze obiektu przy ulicy Gamowskiej. – To NFZ jest płatnikiem ubezpieczonych tam pacjentów. Proponuję bombardować go uwagami tak, jak obraża się pracowników szpitala, obwiniając za to, co się dzieje. Choć naszej winy w tym żadnej nie ma – podkreśla dyrektor szpitala.
Karta czipowa nie wystarczy
Szpital, aby wykonać usługę medyczną, musi mieć pewność, że zostanie ona opłacona. Dlatego w rejestracji wymagana jest oprócz kary czipowej także legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca potwierdzenie zatrudnienia i ubezpieczenia pacjenta. Warunkiem przyjęcia w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia jest: dowód osobisty (dziecko numer PESEL), aktualny dokument ubezpieczeniowy (legitymacja ubezpieczeniowa z aktualną datą i pieczątką pracodawcy – pełny wykaz dokumentów ubezpieczeniowych publikujemy w portalu nowiny.pl przy tym artykule) i skierowanie do poradni specjalistycznej. Osoby nie, posiadające powyższych dokumentów mogą skorzystać z porady specjalistycznej odpłatnie, według cen ustalonych w cenniku szpitalnym.
(ma.w)
KARTA CHIPOWA NFZ NIE JEST DOKUMENTEM UBEZPIECZENIOWYM
Szpital, aby wykonać usługę medyczną, musi mieć pewność, że zostanie ona opłacona. Dlatego w rejestracji wymagana jest oprócz kary czipowej także legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca potwierdzenie zatrudnienia i ubezpieczenia pacjenta. Warunkiem przyjęcia w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia jest: dowód osobisty (dziecko numer PESEL), aktualny dokument ubezpieczeniowy (legitymacja ubezpieczeniowa z aktualną datą i pieczątką pracodawcy – pełny wykaz dokumentów ubezpieczeniowych publikujemy w portalu nowiny.pl przy tym artykule) i skierowanie do poradni specjalistycznej. Osoby nie, posiadające powyższych dokumentów mogą skorzystać z porady specjalistycznej odpłatnie, według cen ustalonych w cenniku szpitalnym.
(ma.w)
KARTA CHIPOWA NFZ NIE JEST DOKUMENTEM UBEZPIECZENIOWYM
Warunkiem przyjęcia w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia jest:
1.dowód osobisty (dziecko numer PESEL),
2. aktualny dokument ubezpieczeniowy.
3. skierowanie do poradni specjalistycznej,
Osoby nie posiadające powyższych dokumentów mogą skorzystać z porady specjalistycznej odpłatnie według cen ustalonych w cenniku szpitalnym
1.dowód osobisty (dziecko numer PESEL),
2. aktualny dokument ubezpieczeniowy.
3. skierowanie do poradni specjalistycznej,
Osoby nie posiadające powyższych dokumentów mogą skorzystać z porady specjalistycznej odpłatnie według cen ustalonych w cenniku szpitalnym
W chwili obecnej dowodem ubezpieczenia jest Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego:
Dla osoby zatrudnionej na umowę o pracę:
- raport miesięczny ZUS RMUA wydany przez pracodawcę,
- aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
- legitymacja ubezpieczeniowa z aktualną datą i pieczątką pracodawcy,
- raport miesięczny ZUS RMUA wydany przez pracodawcę,
- aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
- legitymacja ubezpieczeniowa z aktualną datą i pieczątką pracodawcy,
Dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą: -- -- aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne,
Dla osoby ubezpieczonej w KRUS: - zaświadczenie lub legitymacja wydane przez KRUS wraz z dowodem wpłaty składki zdrowotnej za ostatni kwartał
Dla emerytów i rencistów: - legitymacja emeryta lub rencisty oraz aktualny odcinek emerytury lub renty,
Dla osoby zarejestrowanej jako bezrobotna: - aktualne zaświadczenie z Urzędu Pracy
Dla osoby dobrowolnie ubezpieczonej: -umowa zawarta z Narodowym Funduszem Zdrowia wraz z aktualnym dowodem opłacania składki zdrowotnej,
Dla osoby dobrowolnie ubezpieczonej: -umowa zawarta z Narodowym Funduszem Zdrowia wraz z aktualnym dowodem opłacania składki zdrowotnej,
Dla członka rodziny ubezpieczonego:
-dowód opłacenia składki przez głównego płatnika oraz zgłoszenia do ubezpieczenia członka rodziny /np. druk ZUS RMUA + druk ZUS ZCZA lub ZUS ZCNA/
- legitymacja rodzinna z aktualną datą i pieczątką zakładu pracy,
- aktualne zaświadczenie wydane przez pracodawcę,
- legitymacja emeryta /rencisty z wpisanymi członkami rodziny podlegającymi ubezpieczeniu wraz z aktualnym odcinkiem wypłaty świadczenia
-dowód opłacenia składki przez głównego płatnika oraz zgłoszenia do ubezpieczenia członka rodziny /np. druk ZUS RMUA + druk ZUS ZCZA lub ZUS ZCNA/
- legitymacja rodzinna z aktualną datą i pieczątką zakładu pracy,
- aktualne zaświadczenie wydane przez pracodawcę,
- legitymacja emeryta /rencisty z wpisanymi członkami rodziny podlegającymi ubezpieczeniu wraz z aktualnym odcinkiem wypłaty świadczenia
Dla osoby korzystającej z pomocy społecznej spełniającej kryteria dochodowe, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej: -decyzja wójta /burmistrza, prezydenta/.
Dla osoby uprawnionej do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji:
- poświadczenie wydane przez Narodowy Fundusz Zdrowia w przypadku zamieszkania na terenie RP/
- Europejska Karta Ubezpieczenia zdrowotnego lub Certyfikat Zastępczy,
Świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej są udzielane bez skierowania w następujących poradniach:
- ginekologicznej
- dermatologicznej
- onkologicznych,
- okulistycznych, - w niektórych przypadkach, takich jak wypadki, urazy, w bezpośrednim zagrożeniu życia i zdrowia, skierowanie od lekarza POZ nie jest wymagane.
Do skierowania należy dołączyć:
- wyniki badań wykonywanych na zlecenie lekarza POZ, leżące w jego kompetencjach.
- kartę informacyjną z leczenia szpitalnego, jeśli pacjent był wcześniej hospitalizowany z adnotacją, iż pacjent wymagana dalszego leczenia w odpowiedniej poradni.
- poświadczenie wydane przez Narodowy Fundusz Zdrowia w przypadku zamieszkania na terenie RP/
- Europejska Karta Ubezpieczenia zdrowotnego lub Certyfikat Zastępczy,
Świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej są udzielane bez skierowania w następujących poradniach:
- ginekologicznej
- dermatologicznej
- onkologicznych,
- okulistycznych, - w niektórych przypadkach, takich jak wypadki, urazy, w bezpośrednim zagrożeniu życia i zdrowia, skierowanie od lekarza POZ nie jest wymagane.
Do skierowania należy dołączyć:
- wyniki badań wykonywanych na zlecenie lekarza POZ, leżące w jego kompetencjach.
- kartę informacyjną z leczenia szpitalnego, jeśli pacjent był wcześniej hospitalizowany z adnotacją, iż pacjent wymagana dalszego leczenia w odpowiedniej poradni.
Przed przyjęciem do poradni pacjent powinien zostać zarejestrowany - osobiście lub telefonicznie.
Pacjent ma prawo do wyboru lekarza specjalisty spośród lekarzy udzielających świadczeń ambulatoryjnych, z którego usług medycznych będzie korzystał.
Przyjmowanie pacjentów w poradniach następuje bez zbędnej zwłoki. Jeśli jest to niemożliwe tworzy się listę osób oczekujących. Ustalanie kolejności przyjęć w dniu zgłoszenia ma charakter wyłącznie porządkowy.
W przypadkach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia lub w stanach bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia pacjenta oczekującego na przyjęcie przez lekarza specjalistę, lekarz może podjąć decyzję o zmianie kolejności przyjęć.
W przypadku braku dokumentu potwierdzającego uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, pacjent jest zobowiązany przedstawić go w innym czasie:
- w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia
Okres ważności dokumentu ubezpieczenia to okres upływający do końca miesiąca, w którym aktualizowano dokument, lub za który zapłacono składkę, plus następne 30 dni.
Pacjent ma prawo do wyboru lekarza specjalisty spośród lekarzy udzielających świadczeń ambulatoryjnych, z którego usług medycznych będzie korzystał.
Przyjmowanie pacjentów w poradniach następuje bez zbędnej zwłoki. Jeśli jest to niemożliwe tworzy się listę osób oczekujących. Ustalanie kolejności przyjęć w dniu zgłoszenia ma charakter wyłącznie porządkowy.
W przypadkach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia lub w stanach bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia pacjenta oczekującego na przyjęcie przez lekarza specjalistę, lekarz może podjąć decyzję o zmianie kolejności przyjęć.
W przypadku braku dokumentu potwierdzającego uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, pacjent jest zobowiązany przedstawić go w innym czasie:
- w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia
Okres ważności dokumentu ubezpieczenia to okres upływający do końca miesiąca, w którym aktualizowano dokument, lub za który zapłacono składkę, plus następne 30 dni.