Walka o 2 miliony złotych
Już 6 stycznia Jerzy Szydłowski, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, spotka się w sądzie z przedstawicielami konsorcjum DROGBUD. Firmy uważają, że zostały ukarane niesłusznie. Szef PZD nie ma jednak wątpliwości, że konsorcjum powinno zostać ukarane.
Mieszkańcom gmin Nędza i Kuźnia Raciborska hasło „remont drogi nr 919” kojarzy się tylko z z fuszerką i partactwem. Nic dziwnego, bo przeciągający się od ubiegłego roku remont dał się we znaki głównie kierowcom. Ci klęli na czym świat stoi, jeżdżąc miesiącami po sfrezowanym asfalcie. Gdy nowa nawierzchnia została wreszcie położona, okazało się, że nie może być odebrana, bo nie spełnia określonych wymogów.
Prace na remontowanej DW 919 miały się zakończyć we wrześniu ubiegłego roku. Wykonawca, czyli konsorcjum firm: DROGBUD Podkarpacki Holding Budowy Dróg Sp. z o. o. oraz Śląskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych DROGBUD Sp. z o. o. z Siewierza, nie zmieściło się jednak w terminie. Położony na jesieni asfalt, zdaniem firm, to eksperymentalna mieszanka w skali kraju. Innego zdania był właściciel drogi, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. – Nieprawdą jest jakoby receptura asfaltobetonu z asfaltem tzw. wielorodzajowym (nie asfaltu, bo w tej recepturze samego asfaltu jest tylko kilka procent) była eksperymentalna. Receptura taka niczym nie różni się od receptury z klasycznym asfaltem. W remontach wykonywanych na drogach wojewódzkich w województwie śląskim, asfalt wielorodzajowy jest używany od 2 lat. Jest to nowoczesna technologia, ale nie eksperymentalna. W tej chwili w województwie śląskim, na drogach zarządzanych przez ZDW w Katowicach, nawierzchnię taką ma ok. 200 km dróg – dementował jesienią ubiegłego roku na łamach prasy Ryszard Pacer, rzecznik ZDW w Katowicach.
Niesolidne konsorcjum zostało ukarane. Szef PZD Jerzy Szydłowski naliczył firmie karne odsetki – w sumie prawie dwa miliony złotych. Firmom nie spodobało się to jednak i DROGBUD podał PZD oraz ZDW do sądu. 6 stycznia ma się odbyć pierwsza rozprawa, na której mogłoby dojść do porozumienia. Dyrektor Szydłowski nie ma zamiaru iść na żadne ugody. – Firma odstawiła nam „fuchę” i została za to ukarana. Na pewno nie zasłużyła na pełną sumę, którą miała zagwarantowaną w przypadku terminowego zakończenia prac. Będziemy się sądzić. Ja pieniędzy im nie oddam – zastrzega szef PZD.
Remont drogi wojewódzkiej nr 919 realizowany był przez Starostwo Powiatowe w Raciborzu, które było inwestorem tego przedsięwzięcia. Remont finansowany był w całości z budżetu samorządu wojewódzkiego. Koszt remontu nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 919 na odcinku Jankowice – Rudy wynosi 2,219,064,03 zł. Zaś remont nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 919 na odcinku Babice – Nędza – 2,286,559,73 zł.
(acz)