Społeczny rozwój 3-latka
W wieku 3 lat dziecko wkracza w okres wzmożonego rozwoju psychofizycznego. Zaczyna zdawać sobie sprawę ze swojej odrębności od świata zewnętrznego. Wiąże się to z nowym postrzeganiem i stosunkiem do świata. – Dziecko rozwija się w kilku sferach: poznawczej, emocjonalnej, społecznej oraz ruchowo-fizycznej. Prawidłowy program zajęć w przedszkolu symuluje te sfery – tłumaczy Danuta Hryniewicz, dyrektor Poradni Psychologiczno-pedagogicznej w Raciborzu.
Dziecko czuje
Dzieci swoim zachowaniem same wskazują co dla nich jest dobre i ważne. Dążą do aktywności i towarzystwa, jest im to potrzebne.
– Rodzic w domu nie zapewni dziecku tego, co dostanie w przedszkolu. Telewizja, gry czy komputer nie wystarczy. Dodam, że mało którzy rodzice grają z dzieckiem w piłkę czy wspólnie aktywnie spędzają czas – dodaje Hryniewicz. Kiedyś, gdy nie było przedszkoli, jego funkcję pełniła rodzina. Były to jednak rodziny wielodzietne, w których dzieci miały inne formy spędzania wolnego czasu.
Obawy
Obawy przed wysłaniem dziecka do przedszkola to, poza aspektem finansowym, główny powód opieki w domu. – Często to rodzic boi się rozłąki z dzieckiem i sam demonizuje to wydarzenie. Maluch to czuje i przejmuje emocje rodzica. Radzę wcześniej przygotować siebie i pociechę, np. zabierając ją na wycieczkę do przedszkola. Nie należy też zbyt mocno przejmować się płaczem. Lepiej tę rolę przekazać rodzicowi, który spokojniej do tego podchodzi – radzi psycholog. Należy jednak być cierpliwym, dziecko pozostawione bez rodziców szybko się czymś zajmie.
Przed wysłaniem dziecka w obce miejsce dobrze samemu poznać jego potrzeby i temperament. Na podstawie tej wiedzy należy skonsultować w przedszkolu system zajęć. Dobrze wziąć ze sobą pociechę i wspólnie zwiedzić placówkę. – Pamiętajmy, że telewizja i komputer to jak nieznajoma opiekunka. Nikt odpowiedzialny nie powierzy takiej osobie swojego dziecka – dodaje Hryniewicz.
(woj)