SP 5 dba o wszechstronny rozwój uczniów
Poprzez podjęte działania związane z realizacją projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, SP 5 dąży do ułatwienia startu w nauce dzieciom z klas pierwszych.
We wrześniu ubiegłego roku raciborska SP 5 przystąpiła do realizacji projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest kierowany do uczniów klas pierwszych, aby ułatwić im start szkolny oraz poprawić jakość kształcenia. Realizacja projektu zakończy się pod koniec tego roku. Głównym jego celem jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia, a także kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Jego teoria zakłada, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności rozwijać i wspierać tak, aby dziecko odnosiło sukcesy w dziedzinach, które je interesują.
Szkoła otrzymała zestaw środków dydaktycznych (8 tys. zł), które wykorzystywane są podczas zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawy programowej oraz na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. – Nauczanie zintegowane to taki etap w procesie wychowania i kształcenia dzieci, który daje ogromne mozliwości i zapewnia komfortową sytuację nauczycielom. Mogą oni rozbudzać ciekawość poznawczą swoich wychowanków, a co za tym idzie, rozwijać ich zainteresowania. Dzieci są chętne do pracy i ciekawe świata, który je otacza. Realizacja tego programu jest doskonałą okazją, aby w pełni rozwinąć potencjał tkwiący w naszych uczniach. Udział dzieci w zajęciach sprawił im dużą radość, dał poczucie satysfakcji, wyrobił umiejętność współżycia w grupie – mówi Danuta Płaczek, nauczycielka w SP 5.
Kontakt dzieci z utworem literackim poszerzył ich wyobraźnię, język i wrażliwość na piękno. Chętnie wykorzystują instrumenty muzyczne, uczą się na nich grać. Tworzenie własnej muzyki sprawiało im radość. Biorąc udział w zajęciach plastyczno-technicznych uczniowie doskonalili sprawność manualną, wyobraźnię i pomysłowość. – Dzieci są wrażliwymi obserwatorami otaczającej rzeczywistości. Potrafią spontanicznie i żywiołowo prezentować swoje spostrzeżenia i doświadczenia, przekładając je na obraz, ruch, gest, słowo. Wyrażają w ten sposób siebie, a szukając porozumienia ze światem, podporządkowują go sobie i coraz lepiej go poznają – dodaje Danuta Płaczek.
Realizatorkami projektu były Danuta Płaczek i Bożena Graca.
(opr. e)