Zielony autobus ulicami mknie
Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu dzięki Unii Europejskiej wozi pasażerów komunikacji miejskiej nowymi autobusami.
PK zakupiło nowe pojazdy od czeskiego producenta SOR. Pierwsze warte po 496 tys. zł netto egzemplarze pojawiły się w PK wiosną. Spółka sukcesywnie wymienia nimi swój wysłużony tabor. Jak są odebrane w mieście? Początki były trudne, pasażerowie nie chcieli wsiadać do pojazdu odmiennego kolorystyką od obecnego taboru PK. – Kierowca zapraszał, ale ludzie nie wsiadali. Dopiero jak powiedział, że inny autobus już nie pojedzie, to się przekonali – powiedział na sesji rady miasta prezydent Raciborza Mirosław Lenk.
Dostarczone do PK małe autobusy pierwsi zobaczyli radni – Katarzyna Dutkiewicz, Marcin Fica i Krzysztof Szydłowski. – Właśnie takie mają być – podkreśliła radna. Szczególnie interesowały ją udogodnienia dla niepełnosprawnych i matek z wózkami dziecięcymi.
Fani komunikacji miejskiej skupieni przy witrynie phototrans.eu, którzy nie przepuścili okazji by przyjrzeć się nowym nabytkom raciborskiego przedsiębiorstwa, mówili, że mały SOR jest ładniejszy od większych modeli tej marki. – Zgrabny. Tylko wewnątrz za duże stopnie dla starszych osób – stwierdzili.
W ramach projektu 4 mechaników i majster z PK pojechali do Czech na bezpłatne szkolenie. Serwis raciborskiego przedsiębiorstwa zyskał autoryzację producenta. Do każdego nowego autobusu przypisano parę kierowców. Będą nimi Tadeusz Piotrowski i Piotr Kałuża oraz Piotr Błaszczok i Szczepan Panicz – poprowadzą SOR BN 12; Wojciech Zajda i Adam Rokita oraz Marek Stępień i Bronisław Królik – SOR BN 8,5; Jan Bunio i Krystian Kurzydem oraz Zygfryd Pilny i Lucjan Bubak – SOR 8,5. – Więcej miejsca, lepsza widoczność i ogrzewanie – wymienia zalety nowego autobusu jeden z kierowców. To 53-letni Tadeusz Piotrowski, pracujący w raciborskiej komunikacji miejskiej od 1979 roku. – Jeździłem już wszystkim. Nowe autobusy to inna kultura jazdy – uważa pracownik PK.
Przedstawiciele producenta zachwalali, że SOR-y są bardzo ekonomiczne. – U konkurencji za taki autobus trzeba zapłacić 630–650 tys. zł, u nas 540. Porównanie w zużyciu paliwa wynosi około 3 l/100 km, co w ciągu 10 lat da oszczędności na poziomie 300 tys. zł w eksploatacji – mówił Przemysław Głośny z SOR Poland.
Projekt, na który PK pozyskało unijną dotację nosi nazwę: Rozwój transportu publicznego w gminie Racibórz poprzez zakup taboru autobusowego. Pieniądze pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, programu operacyjnego: Śląski Program Regionalny, działania 7.2. Transport publiczny. Całkowita wartość projektu wynosi 10 061 340,00 zł, a wartość wkładu Unii Europejskiej 6 991 250,00 zł.
(ma.w)