W szkole może być ciekawie
W ramach projektu zostały przeprowadzone zajęcia: fotograficzne, kultury dawnej, zdrowego odżywiania i psychologiczne. Szerokie ich spektrum pozwala młodzieży rozwijać różnorodne pasje. Zainteresowanie udziałem w projekcie było ogromne. Do pierwszego etapu zakwalifikowało się 60 uczestników.
Pragnienie zdobycia oraz poszerzenia wiedzy dotyczącej fotografii i cyfrowej obróbki zdjęć spowodowało, iż frekwencja na zajęciach była nieomal stuprocentowa. Zwłaszcza, że korzystano z najnowocześniejszego sprzętu cyfrowego oraz zakupionego na potrzeby projektu programu Adobe Photoshop CS4 Extended. We wrześniu odbędą się plenery fotograficzne w ciekawych miejscach, z których słynie ziemia raciborska oraz poplenerowe wystawy.
Na zajęciach z kultury dawnej uczestnicy poznali historię średniowiecznego rycerstwa: przebieg największych bitew, zasady kodeksu rycerskiego, elementy uzbrojenia dawnych wojów a także techniki walki mieczami, toporami czy strzelania z łuku. Mogli przebrać się w średniowieczne ubiory, przymierzyć kolczugę, karwasze, hełm, spróbować walki pałkami i tarczą. Oglądali popisy walk w wykonaniu Bractwa wareskiego „Czarny krzyż” i Familii Szlacheckiej.
W trakcie kursu zdrowego odżywiania uczniowie samodzielnie przyrządzali soki ze świeżych owoców i warzyw, sałatki wieloowocowe, wykwintne kanapki, naleśniki oraz ciasteczka z płatków owsianych. Szczególną uwagę zwracano na różne zastosowania produktów spożywczych wykorzystywanych w kuchni staropolskiej, takich jak: buraki ćwikłowe, biała kapusta, suszone liście mięty, płatki owsiane, zielona pietruszka.
Na zajęciach z autoprezentacji młodzież ćwiczyła swoje wystąpienia na forum, dostosowując swoją postawę do obserwowanego wzorca z prezentacji multimedialnej. W czasie zajęć z komunikacji uczestnicy poznawali między innymi mowę ciała. Interesująca była „burza mózgów” na temat barier utrudniających skuteczną komunikację między ludźmi. Ciekawym pomysłem była rozmowa bez słów, lecz za pomocą dźwięków instrumentów Orffa.
Na kolejnych spotkaniach z asertywności młodzież doskonaliła swoje umiejętności w formie odgrywania scenek z życia. Realizując temat umiejętności prospołecznych – uczestnicy uczyli się odraczać reakcje impulsywne, co było sprawdzianem ich dojrzałości wewnętrznej.
Przed autorkami projektu „Stąd do przyszłości” – Violettą Szymańską-Kłoda, Różą Machowską i Anną Palczewską jeszcze wiele pracy związanej z jego realizacją. Ale zainteresowanie, pasja z jaką młodzież podchodzi do wszystkich zajęć, są nagrodą za wszelkie trudy i ogromną satysfakcją.
Projekt „Stąd do przyszłości” jest dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych programu operacyjnego Kapitał Ludzki”. Kwota dofinansowania projektu to 519 555 zł.
(red.)