Młodzi rolnicy potrafią zadbać o bezpieczeństwo
Czwarty konkurs na temat bezpieczeństwa rolnictwa powiatu raciborskiego.
– Aby dojść do finału młodzież musiała przejść dwa etapy – mówi Jarosław Krzystanek, specjalista w PIP w Katowicach. – Zaczęliśmy od szkoleń, które przeprowadzone były w szkołach powiatu raciborskiego. Wzięło w nich udział łącznie 369 uczniów, w kolejnym etapie młodzież zdawała testy składające się z 30 pytań. Wynik testu zadecydował o wyłonieniu trójki najlepszych uczniów z każdego gimnazjum, którzy dostali się do finału – dodaje Krzystanek.
– Powiat raciborski rolnictwem stoi. Dlatego Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego prowadzi działalność na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy, ma to zadanie wpisane w ustawę o bezpieczeństwie społecznym rolników. Ci młodzi czternasto-, piętnastoletni ludzie, którzy zmagają się dzisiaj z pytaniami konkursowymi, na co dzień pomagają w gospodarstwach rolnych swoich rodziców, dlatego KRUS ma za zadanie aby taką działalność prewencyjną prowadzić – informuję Elżbieta Zaborowska, kierownik placówki terenowej KRUS w Raciborzu.
– Poziom, tak jak się spodziewaliśmy, był bardzo wysoki – chwali zgromadzonych uczniów Krzysztof Sporny, kierownik referatu ochrony środowiska gospodarki wodnej i rolnictwa. Oszczędniejszy w ocenie jest Jarosław Krzystanek wystawiając tegorocznemu konkursowi trójkę z plusem.
Laureatem konkursu w kategorii indywidualnej został Daniel Komorek z Gimnazjum w Kornowacu a w kategorii grupowej zwyciężyli uczniowie z Gimnazjum w Piotrowicach Wielkich w składzie: Magdalena Szuba, Dominik Mika oraz Andrzej Halfar.
Aneta Kalwala
Gimnazjalistów z Raciborza gościła węgierska młodzież
Od 21 do 25 listopada młodzież z Gimnazjum nr 2 w Raciborzu wraz z opiekunami: wicedyrektor Violettą Szymańską-Kłodą oraz nauczycielkami języków obcych Klaudią Łyko i Iloną Pawełek przebywała z wizytą w zaprzyjaźnionej szkole w Budapeszcie.
W trakcie wizyty omówiono przyszłą wymianę uczniów i nauczycieli. W trakcie 4-dniowej wymiany uczniowie uczestniczyli w zajęciach artystycznych, wspólnie śpiewali polskie i węgierskie pieśni narodowe, a także uczyli się miejscowego tańca – czardasza. Dopełnieniem owocnej wymiany były wycieczki śladem historycznych zabytków węgierskiej stolicy: gmach Parlamentu, Kościół Macieja, Baszta Rybacka, Pomnik Milenijny na placu Bohaterów, Bazylika Świętego Stefana oraz Zamek Królewski w Budzie. Z zamkowego wzgórza młodzież miała okazję podziwiać panoramę Budapesztu z pięknymi mostami, które łączą 2 części miasta podzielone przez Dunaj. Dużą atrakcją były wizyty w zoo oraz Pałacu Cudów, którym młodzież była bardzo zaciekawiona. Podczas wymiany uczniowie „szlifowali” język angielski oraz niemiecki.
(G2)