Nauczyciele o przełamywaniu barier
Regionalna historia w szkole
Tworków. „Jak uczyć na Śląsku i o Śląsku?” – to tytuł konferencji, która odbyła się 22 listopada w tworkowskim centrum kultury. Podczas wydarzenia wygłoszono 9 wykładów nawiązujących do historii lokalnej i sposobu jej przekazywania w szkołach. Większość referentów pochodzi lub pracuje w gminie Krzyżanowice, stąd tematyka nawiązywała do miejscowych warunków.
Wprowadzający wykład prowadził dr Jacek Kurek, który na podstawie kawy, herbaty i czekolady wyjaśnił jak ważne jest otwarcie na inne kultury, jak można z nich czerpać i korzystać. Kawa pochodzi z Afryki, herbata z Azji zaś kakao i czekolada z Ameryki Środkowej. W Europie poznaliśmy ich smaki dzięki podróżom. Sens podróży doktor Kurek wyjaśnił tak, że spełnia się ona przez otwarcie na innych ludzi, i po powrocie do domu. Inaczej wyprawa byłaby tułaczką.
Janusz Mokrosz, historyk nauczający w Chałupkach, przypomniał jak wglądała sytuacja szkolnictwa gminy Krzyżanowice po drugiej wojnie światowej. Miejscowa ludność, podobnie jak na całym Śląsku, od stuleci była częścią Niemiec. – Po wojnie władze Polski przystąpiły do tak zwanej repolonizacji, choć w rzeczywistości była to polonizacja tutejszej ludności. Uczniowie przyłapani na mówieniu po niemiecku byli karani, a podziały na swoich i przyjezdnych zanikały powoli – mówił.
Lokalna historia była w ten sposób wypierana na rzecz powszechnej historii Polski. Dziś przypominanie o swoich korzeniach nie jest piętnowane, i o tym jaką wartość niesie nauka lokalnych dziejów opowiedziała Anna Bindacz, nauczycielka z Krzyżanowic. Przytoczone przez nią opinie historyków mówią o tym, że jedna trzecia nauki historii w szkołach powinna dotyczyć wydarzeń lokalnych i regionalnych. To furtka do historii powszechnej i sposób na naukę tolerancji.
Kolejne wystąpienia przygotowali w duchu przysłowia „cudze chwalicie, swego nie znacie”: Marta Paszek (o kulturze śląskiej na lekcjach języka polskiego), Maria Wylężek (o edukacji regionalnej w szkole podstawowej), Kinga Misz (śląski krajobraz na lekcjach przyrody), dr Piotr Sput (jak uczyć o konfliktach militarnych na Śląsku), Sabina Kuśka (o szkolnych muzeach), Anna Kubica (o podręczniku edukacji regionalnej).
Konferencji towarzyszyła wystawa Polskiej Akademii Nauk pt. „Kobiety w nauce”. Całe wydarzenie odbyło się w godzinach południowych, stąd grono słuchaczy było ograniczone. Ci, którzy byli obecni nie kryli jednak zadowolenia z podjętego, trudnego tematu. Słowa uznania usłyszeli przedstawiciele nowego pokolenia nauczycieli z gminy Krzyżanowice za to, że inicjatywa konferencji to wynik ich zainteresowań.
(woj)