Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 18 (1199) Data wydania: 05.05.15
Czytaj e-gazetę

Młodzi mają pomysły na biznes

Terminal kontenerowy przy dworcu kolejowym Rybnik Towarowy, strony internetowe, utworzenie centrum rekreacyjnego w nieczynnej kopalni – to tylko niektóre z pomysłów zaprezentowanych przez młodzież z naszego regionu na Zamku Piastowskim w Raciborzu.

29 kwietnia w sali konferencyjnej raciborskiego zamku odbył się finał organizowanego przez zrzeszenia przedsiębiorców i rzemieślników z naszego regionu konkursu Młodzieżowy Lider Biznesu. Do ostatniego etapu zakwalifikowała się piątka uczestników:

Beata Bujoczek z Żor (Zespół Szkół nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Żorach),

Roksana Gatner z Jastrzębia-Zdroju (Zespół Szkół nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju),

Rachela Markwica z powiatu wodzisławskiego (Zespół Szkół Technicznych im. rtm. Witolda Pileckiego w Wodzisławiu Śląskim),

Paweł Pleszka z powiatu raciborskiego (Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu),

Kamil Szymiec z powiatu rybnickiego i Rybnika (Technikum nr 1 im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku).

Finaliści najpierw przedstawili pomysły na kampanię marketingową wymyślonych przez siebie przedsiębiorstw (więcej informacji w ramce obok), a następnie odpowiedzieli na pytania konkursowe.

Młodzieżowym Liderem Biznesu 2015 została Roksana Gatner z Jastrzębia-Zdroju, która w nagrodę otrzymała  kamerę sportową o wartości 600 zł, iPad Apple 3 oraz dwa bezpłatne semestry na wybranym kierunku studiów w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach.

Drugie miejsce zajęła Rachela Markwica (nagroda – tablet multimedialny o wartości 400 zł), trzecie – Kamil Szymiec (nagroda – dysk zewnętrzny o wartości 200 zł), czwarte – Paweł Pleszka (nagroda książkowa), piąte – Beata Bujoczek (nagroda książkowa). Rachela Markwica wygrała w głosowaniu internautów na najlepszy spot MLB Creative, za co otrzymała dodatkową nagrodę – 500 zł.

Wojtek Żołneczko


Głowy pełne przedsiębiorczych pomysłów

Beata Bujoczek – otwarcie we wsi Bełk jedynego w powiecie rybnickim gospodarstwa agroturystycznego. Atuty lokalizacji: sąsiedztwo pojezierza palowickiego, ścieżek edukacyjnych, zabytków, cykliczne imprezy kierowane do różnych grup odbiorców. Oferta gospodarstwa byłaby skierowana do biznesmenów, rodzin z dziećmi, narzeczonych i młodych par, amatorów jazdy konnej. Kampania marketingowa skierowana byłaby w województwa małopolskie, lubelskie i wielkopolskie (prasa, internet, telewizja, zaprzyjaźnione biura podróży).

Roksana Gatner – otwarcie obiektu edukacyjno-rekreacyjnego World Miner w nieczynnej kopalni Moszczowice w Jastrzębiu-Zdroju. Oferta obiektu byłaby skierowana do młodych ludzi i młodzieży (modne miejsce spotkań), uczniów (muzeum górnictwa), amatorów spływów kajakowych (urządzanych w zalanych chodnikach kopalni). Kampania marketingowa skupiałby się na wykreowaniu potrzeby skorzystania z usług World Miner, prowadzona byłaby w internecie, na billboardach, w mediach.

Rachela Markwica – SliceWeb (kawałek sieci) to założone przez wodzisławiankę przedsiębiorstwo zajmujące się tworzeniem stron internetowych, aplikacji oraz kampanii marketingowych. Jak na działalność związaną z branżą internetową, zaplanowana przez Rachelę kampania marketingowa opiera się na usługach świadczonych przez koncern Google, portale społecznościowe Facebook i Instagram oraz serwis YouTube.

Paweł Pleszka – utworzenie w nieczynnej kopalni Moszczowice w Jastrzębiu-Zdroju parku rozrywki Carbonland (Kraina Węgla), gdzie „przygoda nie ma końca”. W zrewitalizowanej kopalni można byłoby dać wciągnąć się w wir prawdziwej „górniczej” przygody. Kampania marketingowa przedsięwzięcia skupiłaby się przede wszystkim na wykorzystaniu narzędzi oferowanych przez koncern Google, które zapewniają dotarcie do konkretnego odbiorcy. Prowadzona byłaby również w serwisie YouTube oraz w tradycyjnych środkach przekazu – plakaty i billboardy w miastach regionu oraz przy głównych szlakach komunikacyjnych.

Kamil Szymiec – utworzenie przy dworcu Rybnik Towarowy Rybnickiego Terminalu Przeładunkowego, którego oferta byłaby skierowana do przedsiębiorstw trudniących się importem/eksportem produktów, lokalnych zakładów produkcyjnych, firm budowlanych i kurierskich. Lokalizacja terminalu przy jednym z największych w województwie śląskim węzłów kolejowych, w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady A1 oraz – w przyszłości – drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna to dodatkowe atuty przedsięwzięcia. Do korzystania z terminalu miałyby skłonić przedsiębiorców niższe niż w przypadku transportu drogowego koszty transportu (transport kolejowy+transport kontenerowy morski).


Zdaniem specjalistów

Tadeusz Ekiert – prezes Raciborskiej Izby Gospodarczej

Najważniejsze są chęci i dobre pomysły, a pieniądze się znajdą. Przedsiębiorcom w każdym kraju jest ciężko – do tego trzeba mieć upór, trzeba wyprodukować coś dobrego, zaproponować świetną usługę, na którą znajdą się nabywcy. W ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa wychynęły na świat – nasze gry komputerowe podbijają zagraniczne rynki, są też chętni na kupno polskiego samochodu sportowego. Te firmy tworzą młodzi ludzie, którzy zamiast narzekać, ciężko pracowali.

Krzysztof Dybiec – prezes Izby Gospodarczej w Wodzisławiu Śląskim

Cieszy zainteresowanie młodzieży tym i innymi konkursami, bo młodzi ludzie powinni angażować się w tego typu inicjatywy już na etapie gimnazjum. Ubiegłorocznym laureatom konkursu udało się wprowadzić na rynek fotobudkę. Tegorocznej laureatce konkursu z Wodzisławia pomysł, na który wpadła, tak się spodobał, że dwa miesiące temu postanowiła wprowadzić go w życie – założyła firmę zajmującą się tworzeniem stron internetowych i działa na rynku jako uczennica.

Piotr Sikora – specjalista ds. rozwoju Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Uwagę zwraca fakt, że wszyscy uczestnicy finału konkursu pomyśleli o tym jak podejść do wykonalności swego przedsięwzięcia. Kwestia zdobycia środków na kampanię marketingową to inna sprawa – finansowanie jej z funduszy europejskich nie do końca jest możliwe, ale ważne, że młodzi ludzie szukają. Najpierw trzeba mieć pomysł, a osobowością można w marketingu wiele nadrobić – takie jest jego piękno.