Zapytaj prawnika: Jak wykreślić hipotekę?
Natalia Lewandowska-Fac - radca prawny
Kupno nieruchomości na kredyt to częsta praktyka, a zabezpieczeniem dla banku zazwyczaj bywa ustanowiona hipoteka. Każdy kredytobiorca spłacając kredyt chciałby pozbyć się wszelkich obciążeń i zabezpieczeń, w tym również hipoteki z księgi wieczystej. Ale pamiętać należy, że nawet gdy spłaci się już cały kredyt bank sam nie wykreśli z urzędu wpisu hipoteki. To kredytobiorca musi wykazać się inicjatywą. Powinien on złożyć do wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego wniosek celem wykreślenia przedmiotowej hipoteki. Wniosek winien zostać złożony na formularzu KW-WPIS, który można pobrać bezpłatnie w sądzie lub wydrukować z internetu ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości. Wniosek należy opłacić w kwocie 100 zł. Załączyć należy również zaświadczenie z banku, w którym powinny znaleźć się: numer księgi wieczystej, tytuł wierzytelności, hipoteki z wskazaniem zadłużenia oraz adnotacja, że wierzyciel wyraża zgodę na wykreślenie w/w hipoteki wraz ze wszystkimi odnoszącymi się do niej wpisami. Chodzi o to by sąd miał pewność, że zabezpieczona hipoteką wierzytelność nie istnieje. Jeśli wierzyciel hipoteczny bezzasadnie odmawia wydania takiego zaświadczenia, kredytobiorcy pozostaje droga sądowa i powództwo o usunięcie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym.