Wizjonerzy z Rafametu
O maszynach przyszłości myślą już dziś
O Rafamecie, pionie konstrukcyjnym tej firmy, nieustannym dążeniu do perfekcji, nowych pomysłach na niezwykłe maszyny oraz pracy z najlepszymi fachowcami w branży rozmawiamy z Januszem Blukiem, głównym konstruktorem Rafametu.
– Rafamet to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek raciborszczyzny. Co się za nią kryje?
– Przede wszystkim ludzie, historia kuźniańskiej społeczności oraz 6000 ogromnych, indywidualnych obrabiarek sprzedanych klientom z ponad 70 krajów świata.
– Obrabiarka to pojemne pojęcie. W Kuźni Raciborskiej produkujecie specyficzne urządzenia...
– Rzeczywiście, nasze obrabiarki, te dla kolejnictwa, służą głównie do obrabiania profili kół zestawów kołowych pojazdów szynowych. Są to zarówno obrabiarki podtorowe, które mogą obrabiać zestawy kołowe bez wymontowywania ich z pojazdu, jak i obrabiarki nadtorowe, a więc takie które służą do obróbki kół wymontowanych z pojazdu.
– Obrabiarki dla kolejnictwa to Wasza specjalność. Gdzie jeszcze wykorzystywane są Wasze obrabiarki?
– Produkujemy przede wszystkim na potrzeby przemysłu maszynowego, zaplecza energetycznego, hutniczego, stoczniowego, lotniczego oraz obronnego.
– Nad czym ostatnio pracowaliście?
– Sporo tego. Obrabiarka karuzelowa dla światowego koncernu energetycznego, tokarki dla przedsiębiorstw szynowego transportu miejskiego (metra, tramwaje, miejska kolej dojazdowa), obrabiarki dla prywatnych i państwowych zakładów naprawczych taboru kolejowego, dla KDP (koleje dużych prędkości) czy dla „Big Railway” czyli w naszym żargonie organizacji kolejowych typu PKP, TGV, RŻD.
– Jaka jest w tym wszystkim rola pionu konstrukcyjnego, którym Pan kieruje?
– Pion konstrukcyjny to serce przedsiębiorstwa. Od niego wszystko się zaczyna i na nim kończy. Na początku procesu jest konstruktor mechanik, który projektuje maszynę, planuje jej podstawowe funkcje, a na końcu nasz elektronik i programista, który maszynę „ożywia”. To od poziomu technicznego projektowanych maszyn zależy sukces naszego przedsiębiorstwa. Dzięki doświadczonej i dobrze wykwalifikowanej kadrze działu konstrukcyjnego oraz doskonałej współpracy z fachowcami pionu produkcyjnego, jesteśmy w stanie budować maszyny i urządzenia na najwyższym światowym poziomie.
– Jakiego rodzaju wiedzę muszą posiadać projektanci Rafametu?
– Pion jest podzielony na biura – ogólnotechniczne, konstrukcji mechanicznych, napędów i sterowań hydraulicznych, napędów i sterowań elektrycznych oraz biuro oprogramowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Pracownicy poszczególnych biur muszą być specjalistami w swojej dziedzinie. Do biura ogólnotechnicznego i biura konstrukcji mechanicznych kwalifikują się głównie absolwenci po studiach z zakresu budowy maszyn. W biurze sterowań elektrycznych potrzebujemy elektroników albo automatyków ze znajomością sterowników CNC.
– Oprócz ulepszania istniejących produktów zajmujecie się również przygotowaniem nowych rozwiązań. Czy mógłby Pan uchylić rąbka tajemnicy w tym względzie?
– Aktualnie pracujemy np. nad nową, wysokowydajną przelotową tokarką do obróbki kół i tarcz hamulcowych kolejowych zestawów kołowych. To jest przyszłościowy projekt bardzo dokładnej i wydajnej maszyny. Będzie ona jedną z najlepszych na świecie. Zawsze, kiedy rozpoczynamy projekt, to chcemy żeby to była górna światowa półka. Ta nowa tokarka to nie jedyny projekt przyszłości, nad którym pracujemy [szczegóły pod wywiadem – red.].
– Mierzycie bardzo wysoko... Czy nie macie problemów z rekrutacją specjalistów tej klasy?
– Zatrudniani absolwenci i osoby spoza branży posiadają wiedzę i umiejętności, które są podstawą do rozpoczęcia pozyskiwania wyspecjalizowanej wiedzy. Nabywa się ją z czasem. Dlatego liczymy głównie na tych kandydatów, którzy mieszkają w pobliżu Rafametu i są gotowi związać się z nami na długi czas – najlepiej do emerytury. Praca u nas jest ciekawa i różnorodna, zawsze pracujemy nad czymś nowym, trudno o monotonię czy znudzenie. Pracownicy, tak jak cała firma, nieustannie idą do przodu. Dzięki temu w Rafamecie pracują najlepsi fachowcy w branży. Wszystkim pracownikom zależy na rozwoju Rafametu. To przekłada się nie tylko na renomę firmy w świecie, ale również na bardzo dobre wyniki w pracy.
Ciągle do przodu
Pion konstrukcyjny Rafametu to niezwykle istotna część przedsiębiorstwa. To właśnie w tym dziale powstają nowe rozwiązania, które w postaci kolejnych obrabiarek trafią do sprzedaży. Dzięki temu oferta Rafametu jest wciąż bardzo konkurencyjna. To nieustanne wybieganie w przyszłość. Odpowiadanie na potrzeby klientów, które czasami jeszcze nie zostały sformułowane... Właśnie takie innowacyjne podejście gwarantuje pomyślną przyszłość przedsiębiorstwa. Poniżej publikujemy wybrane rozwiązania, nad którymi pracuje obecnie załoga Rafametu.
Tandem obrabiarek podtorowych do obróbki ciężkiego taboru kolejowego, który zapewni podwojenie wydajności. Dzięki temu, czas wyłączenia z ruchu pojazdu szynowego, zostanie radykalnie skrócony. Tandem zostanie przygotowany w dwóch wariantach – ze stałą odległością osi w wózku pojazdu szynowego (klient z Australii) oraz ze zmienną odległością (klient z Chin).
Tokarka portalowa z napędem ciernym. Obrabiarka ta, dzięki swej budowie będzie bardzo wydajna i będzie mogła zostać zainstalowana jako części linii technologicznej do produkcji zestawów kołowych.
Wyposażenie do bezkontaktowego pomiaru kształtu profili kół. Laserowy system będzie pozwalał na szybkie i dokładne określenie zużycia profili kół przed ich reprofilowaniem na całej szerokości profilu.
Inteligentny, samouczący się system predykcji uszkodzenia narzędzi skrawających w obrabiarkach podtorowych. Przez bezpośrednie oddziaływanie na parametry skrawania, wyposażenie będzie zapobiegało uszkodzeniu narzędzi, co istotnie wpłynie na zwiększenie wydajności i kultury pracy tokarek.
Rodzina uniwersalnych, sterowanych numerycznie tokarek kłowych średniej wielkości o średnicy przelotu nad łożem 130, 155 i 180 oraz dowolnej maksymalnej długości przedmiotu obrabianego od 3 do 12m ze skokiem co 1m.
Pracuję z najlepszymi!
Rafamet prowadzi nabór pracowników do pionu konstrukcyjnego na stanowiska:
• projektant – konstruktor (konstrukcje mechaniczne),
• projektant – konstruktor (napędy i sterowania elektryczne),
• projektant – konstruktor (napędy i sterowania hydrauliczne),
• programista CNC,
Wymagania dla kandydatów są zamieszczone na stronie internetowej www.rafamet.com.pl