Robić zakupy przez internet czy w sklepach stacjonarnych? Plusy i minusy
Ostatnie badanie wskazują, że coraz więcej Polaków jest przekonanych do zakupów przez internet. W sieci szukamy najczęściej: ubrań, butów, kosmetyków a także książek, filmów i muzyki.
W galeriach handlowych kupujemy chemię gospodarczą, artykuły spożywcze czy meble. Rybniczanie, pytani gdzie wolą robić zakupy, wydają się być podzieleni. – Zakupy w internecie pozwalają oszczędzać czas – mówią ich zwolennicy. – Muszę dotknąć towaru, który kupuję – twierdzą ci, którzy wolą wydawać pieniądze w sklepach stacjonarnych.
W internecie większy wybór
Jeszcze do niedawna internet służył gównie jako źródło informacji bądź platforma do komunikowania się z innymi osobami. Z roku na rok, coraz więcej internautów korzysta z możliwości robienia zakupów. Na Zachodzie jest to już prawie 80 proc. internautów, w Polsce szacuje się, że online zakupy robi ok. 65 proc. użytkowników sieci.
Osoby korzystające z takich usług, cenią sobie dostęp do bardzo dużej liczby produktów – w tym niedostępnych w sklepach stacjonarnych. Wskazują również, że sporo produktów jest tańszych, częściej można je zakupić po okazyjnych cenach. Robiąc zakupy przez internet nie jesteśmy narażeni na nachalnych sprzedawców, mamy większą swobodę w podejmowaniu decyzji, którą możemy skonsultować z innymi klientami. Do tego pomocne są przeróżne fora, portale zakupowe czy porównywarki cen. Internauci cenią sobie również to, że zamówienia mogą złożyć o dowolnej porze, co ważne, nie ma też kolejek. Bardzo istotnym elementem jest również fakt, że towar trafia bezpośrednio do naszego mieszkania.
Minusem tej formy zakupów, na pewno jest oczekiwanie na towar. Często zdarza się, że musimy na niego poczekać kilka dni, a czasem i dłużej. Jeżeli chcemy dokonać zakupu, w sposób racjonalny, poświęcamy na to sporo czasu. Przejrzenie wszystkich opinii, porównanie cen wiąże się z wieloma godzinami spędzonymi przed komputerem. Na pewno wadą zakupów online jest to, że nie możemy dotknąć, zobaczyć na żywo towaru, który kupiliśmy. Jeżeli online zaopatrujemy się w odzież czy obuwie, ryzyko, że nie trafimy z odpowiednim rozmiarem jest spore. Trudniej również dokonać zwrotu zakupionej rzeczy, a często bywa też i tak, że takiej możliwości nie ma. Świat internetu, podobnie jak i ten realny, nie jest wolny od nieuczciwych sprzedawców. I to również często zniechęca potencjalnych klientów sklepów internetowych czy przeróżnych portali aukcyjnych.
Sklepy stacjonarne to tylko przyzwyczajenie?
Co powoduje, że wiele osób nadal chce jednak zaopatrywać się w sklepach tradycyjnych? Przeciwnicy takiej tendencji często twierdzą, że chodzi jedynie o przyzwyczajenie. Wiele osób nie zgadza się z tak postawioną tezą, wskazując, że dla nich bardzo ważna jest możliwość dokładnego obejrzenia produktu przed jego zakupem. Powszechna jest bowiem obawa, że kupując towar przez internet, otrzymamy coś innego niż zamawialiśmy. Kupując go w sklepie stacjonarnym, sami możemy ocenić jego jakość, często wypróbować na miejscy, czy spełnia zadania, które spełniać powinien. Zwolennicy zakupów w galeriach handlowych zwracają również uwagę, że sprzedawcy są coraz bardziej fachowi i można od nich uzyskać konstruktywną poradę, nie tylko taką, która ma służyć wciśnięciu byle jakiego towaru za wszelką cenę.
Wadą zakupów stacjonarnych jest brak możliwości porównania ofert innych sklepów. Ograniczeniem jest również fakt, że kupować możemy tylko i wyłącznie w godzinach otwarcia sklepu. Kolejna kwestia to tracony czas na dojazd do sklepu. Coraz częściej zdarza się również, że sprzedawcy tak eksponują towary, że nawet nie mając potrzeby jej nabycia, trafia ona do naszego koszyka.
Przede wszystkim rozsądek
Internet, służy również jako kopalnia informacji na temat produktów, które chcemy zakupić. I tutaj dochodzi do swoistej symbiozy. Bo nawet ci, którzy wolą galerię handlową od wirtualnej półki, zanim coś włożą do realnego koszyka, często godzinami surfują w sieci.
Nowe technologie, internet, szybkie zakupy i szybkie przelewy – to wszystko powoduje, że my – konsumenci – tracimy czujność i zmysł rozsądku, który jest niezbędny przy zakupach. Zwraca na to uwagę, Sonia Karwot, rzecznik praw konsumenta z Rybnika. – Pamiętajmy również, że roszczeń z stopy prawa konsumenckiego możemy dochodzić tylko w przypadku, gdy mamy do czynienia z stosunkiem konsument-sprzedawca, a więc w przypadku firm i przedsiębiorstw, które temu prawu podlegają. W innych wypadkach, gdy nie zachodzi taki stosunek, pozostaje nam już tylko kodeks cywilny – tłumaczy Sonia Karwot.
(pm)
Wady i zalety zakupów w sklepach stacjonarnych
ZALETY:
• możliwość dotknięcia, przymierzenia towaru
• możliwość wypróbowania towaru
• możliwość skorzystania z fachowego doradztwa sprzedawcy
• możliwość oceny jakości
WADY:
• brak możliwości porównania oferty cenowej innych sklepów
• zakupy tylko w godzinach otwarcia sklepu
• uciążliwe dojazdy do sklepu
• kupowanie „oczami”
Wady i zalety zakupów przez internet
ZALETY:
• dostęp do ogromnej liczby produktów
• oszczędność czasu
• możliwość poczytania opinii na temat danego produktu
• towar trafia bezpośrednio do mieszkania
• możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze
WADY:
• oczekiwanie na dostawę
• ryzyko natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę
• brak możliwości weryfikacji zgodności produktu z opisem
• nie możemy dotknąć i zobaczyć produktów na żywo
• brak możliwości przymierzenia odzieży, obuwia