Nadzieja mierzy 8 kilometrów
Wniosek o sfinansowanie budowy jednego etapu Regionalnej Drogi Racibórz–Pszczyna rywalizuje w Katowicach w silnej konkurencji. Jeśli wygra to do połączenia z autostradą A1 zostanie jeszcze 17 km. Jednak Racibórz zyska wtedy częściową obwodnicę.
Prezydent Raciborza Mirosław Lenk w asyście zastępcy ds. inwestycji Wojciecha Krzyżeka i wójta Kornowaca Grzegorza Niestroja przedstawili dziennikarzom informacje o zakończeniu prac nad wnioskiem na poziomie urzędu Raciborza. Rozpoczęto je w 2012 roku spisując porozumienie 6 gmin o współdziałaniu. Od 2013 roku prowadzono prace projektowe, a w grudniu 2016 roku złożono wniosek w urzędzie marszałkowskim.
Skończona robota
– Urządziliśmy konferencję by zainteresowani dowiedzieli się, że to co urząd mógł zrobić w sprawie budowy tej drogi zostało przez nas zrobione i dobrze ocenione pod względem formalnym – powiedział nam wiceprezydent Krzyżek. Przypomniał częste dopytywanie przez szefa opozycyjnego klubu NaM Leona Fiołkę, który na sesjach poruszał kwestię RDRP.
Widać, że urzędowi zależało na wejściu do fazy finałowej konkursu marszałkowskiego. Nie ufano nawet poczcie – urzędnicy sami zawozili dokumenty do instytucji. Np. wniosek, który powinien przygotować Zarząd Dróg Wojewódzkich sporządziły wydziały magistratu. Mirosław Lenk dziękował szczególnie urzędnikom z wydziału dróg – naczelnik Urszuli Sobocińskiej i jej podwładnemu Pawłowi Sosnowskiemu. – Można było załatwiać pozwolenia w 2 godziny zamiast czekać 30 dni, jak w przypadku spraw w RZGW Gliwice – rzucił przykładem prezydent.
Wiara w marszałka
Do końca maja marszałek ma podać, które z 21 projektów zyskają dofinansowanie. Połowa może odpaść w rywalizacji. – Nie zakładamy czarnego scenariusza. Marszałek Saługa podkreślał znaczenie tej drogi dla województwa. Pozostajemy w subregionie jedynym ośrodkiem bez połączenia z autostradą – tłumaczył M. Lenk.
Racibórz stara się o 147 mln zł dofinansowania. Krzyżek i Lenk szacują, że inwestycja może kosztować nawet 200 mln zł, ale liczą na obcięcie kosztów w rywalizacji firm w przetargu na wykonawstwo.
Trasa odcinka RDRP od Rudnika do Rybnika liczy 25 km. Pieniądze o jakie bije się Racibórz dotyczą 8 km od Rudnika do ul. Piaskowej w Raciborzu. – Od razu zakładaliśmy, że w grę wejdzie etapowanie tej inwestycji – podkreśla M. Lenk pytany skąd ten optymizm urzędników skoro RDRP jest jeszcze daleko (17 km) do ukończenia.
Droga do drogi
Uzyskanie dofinansowania z UE pozwoli wbić pierwszą łopatę na budowie drogi w drugiej połowie 2018 roku. Prace miałyby się skończyć przed 2023 rokiem, bo to termin rozliczenia projektu. Nowa droga „zabierze” z centrum ruch tranzytowy Opole – Rybnik. By spod domów w dzielnicach zniknęły tiry jadące z Chałupek na Opole potrzebna jest kolejna obwodnica – od Sudoła do Piaskowej o długości 6 km, tańsza w realizacji bo krótsza, węższa i bez dodatkowych obiektów. Rozmowy z GDDKiA w tej sprawie trwają (przyspieszyły po interwencji posła Czesława Sobierajskiego).
(ma.w)
Liczby w drodze
147 mln zł – o tyle stara się Racibórz
2018–2023 – w tych latach ma być budowa
25 km – liczy cała trasa z Rudnika do Raciborza
2 – tylu włodarzy było na konferencji, a mogło być 6