Jak sprostować świadectwo pracy?
Zapytaj prawnika – Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny
Świadectwo pracy to jeden z najważniejszych dokumentów, jakie pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy. Jego treść jest określona przepisami, a pracodawca ma bezwzględny obowiązek wystawić i wydać pracownikowi świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, jeśli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy.
Ważne: Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Co jednak jeśli świadectwo pracy zawiera nieprawdziwe lub niepełne informacje?
Pracownik może w terminie 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o jego sprostowanie. Odmowa pracodawcy sprostowania świadectwa pracy otwiera pracownikowi drogę sądową. W razie nieuwzględnienia wniosku, pracownikowi przysługuje bowiem w ciągu 7 dni prawo wystąpienia z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do Sądu Pracy.
Pamiętaj: najpierw należy wystąpić do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy, a dopiero w razie odmowy pracodawcy wystąpić w ciągu 7 dni do Sądu Pracy.
Ponadto jeśli pracownik poniesie szkodę wskutek wydania niewłaściwego świadectwa pracy przysługuje mu roszczenie o naprawienia szkody w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu (do 6 tygodni).