Jaki patriotyzm odpowiada młodym?
Czy 100 lat po odzyskaniu niepodległości młodzi Polacy czują się patriotami? – to pytanie przewodnie XV Debaty Oksfordzkiej, organizowanej przez szkołę i uczniów z Kuźni Raciborskiej.
Wydarzenie odbyło się 21 marca w Miejskim Ośrodku Kultury. Tradycyjnie debata skupiała argumenty za i przeciw. Gimnazjaliści rozpoczęli od historycznych rozważań nad różnymi formami przywiązania do ojczyzny. Porównywali postacie marszałka Piłsudskiego i Romana Dmowskiego oraz konsekwencje ich postaw. Później przeszli do współczesnych przejawów patriotyzmu, tych obecnych wśród samej młodzieży. Tu siła tradycji, kultury, języka i religii, przebijających z większości uroczystości i świąt, stanęła na przeciw czasem bezmyślnym i tylko pozornie patriotycznym wybrykom. – Biało–czerwona opaska na ręce chuligana nie może być świadectwem jego patriotyzmu – płynął wniosek z dyskusji. Warto przy tym dodać, że polemika nie dotyczyła tego czy patriotyzm sam w sobie jest dobry czy zły, czy warto być związanym ze swoim krajem czy nie. Młodzież skupiła się na analizie i ocenie przeróżnych oblicz patriotyzmu, jednocześnie wskazując ich różnice i dokonując ocen.
– Jestem wzruszona, że nasze młode pokolenie podejmuje tak wielowątkowe problemy, na które nie ma często jednoznacznych odpowiedzi – chwaliła poziom debaty wiceburmistrz Sylwia Brzezicka–Tesarczyk. – To dzięki patriotyzmowi przetrwała jedność kultury i język narodu polskiego. My jako straż graniczna dobrze wiemy jak wielką rolę odgrywa przywiązanie do własnej historii na ziemiach przygranicznych. Kiedyś marszałek Piłsudski nazwał te tereny „Obwarzankiem Polski”, gdzie waleczność o własną tożsamość jest w narodzie najsilniejsza – mówił przedstawiciel Śląskiej Straży Granicznej. – Patriotyzm jest jak troska o własną rodzinę i podwórko. Bardzo cieszy mnie świadome podejście do tego tematu młodych – zauważył Michał Fita, gospodarz debaty i dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury. Dyrektor szkoły, Kinga Apollo dodała, że młodzież potrafiąca kulturalnie dyskutować na trudne tematy, to również sukces rodziców uczniów oraz grona pedagogicznego. – Dla nas najważniejsze było to, że uczniowie przedstawili własne pomysły na tę debatę i mądrze argumentowali racje obu stron – mówili Kazimierz Szczepanik oraz Arkadiusz Mróz, nauczyciele zaangażowani w część merytoryczną wydarzenia. Za występy artystyczne odpowiadała Edyta Procek, zaś głównodowodzącą była Sabina Chroboczek–Wierzchowska.
(woj)