Zapytaj prawnika: Rękojmia dla konsumenta, czyli kto musi udowodnić...
Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny
Ustawodawca przewidział korzystne uregulowanie z tytułu rękojmi dla konsumenta, uzależnione od tego kiedy konsument stwierdził wadę fizyczną, czyli najogólniej mówiąc niezgodność rzeczy sprzedanej z umową.
Roczny termin dla konsumenta
Ustawodawca w kodeksie cywilnym wprowadził bowiem domniemanie, że jeśli wada została stwierdzona przed upływem roku od wydania rzeczy sprzedanej, to domniemywa się, że ona, lub jej przyczyna, tkwiła w tej rzeczy już w momencie przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. Kupujący w tej sytuacji powinien wskazać wadliwość rzeczy, co należy uznać za wystarczające dla dochodzenia przez niego uprawnień z tytułu rękojmi za wady rzeczy. Przyjęte domniemanie jest oczywiście wzruszalne ale to sprzedawca musi wtedy wystąpić z przeciwdowodem. Termin jednoroczny, to czas, w którym kupujący musi stwierdzić wadliwość rzeczy. Samo powiadomienie sprzedawcy może nastąpić później, ale niezwłocznie od wykrycia wady. Ciężar dowodu co do stwierdzenia wadliwości przed upływem wskazanego terminu, jak i niezwłocznego powiadomienia o wadliwości obciąża w tej sytuacji konsumenta.
Ważne!
Powyższe ogranicza się do stosunków sprzedaży konsumenckiej. Konsumentem jest osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.