Ten rok jest dla nas szczególny
3 pytania do Krzysztofa Kopcia, dyrektora Gminnego Ośrodka Turystyki i Promocji w Rudach, zarządzającego zabytkową stacją kolei wąskotorowej w Rudach.
– W 2019 roku przypada m.in. 120–lecie istnienia stacji. Jak planujecie uczcić tę rocznicę?
– W tym roku nasza stacja będzie obchodzić 120-lecie swego istnienia. Dokładnie 25 marca 1899 roku został zakończony pierwszy etap budowy linii tramwajowej, która miała za zadanie połączenie Gliwic z Raciborzem. Nie jest to przejęzyczenie. Linia ta była budowana jako linia tramwajowa i podlegała pod Górnośląskie Tramwaje Parowe. Odcinek liczył 21 km i połączył Gliwice z Rudami. Całość inwestycji została zakończona w czerwcu 1903 roku. Stacja w Rudach była największym obiektem na tej trasie, ponieważ to tutaj odbywała się obsługa taboru jeżdżącego na tej linii.
Cieszymy się również z tego, że w tym sezonie powraca do służby po dwóch latach nieobecności nasza perełka, czyli parowóz Las 49. Dzięki finansowemu wsparciu Firmy CTL Logistics z Sosnowca i Urzędu Miasta Kuźnia Raciborska było możliwe wykonanie remontu kapitalnego kotła.
Zostanie również oddany do eksploatacji wyremontowany odcinek torowiska pomiędzy przystankami Paproć – Stodoły. Jego główną atrakcją będzie przejazd przez drogę wojewódzką, gdzie obsługa pociągu będzie ręcznie kierowała ruchem drogowym. Wyremontowanie tego kawałka trasy zawdzięczamy współpracy Rybnika i Kuźni Raciborskiej.
Te trzy ważne wydarzenia chcemy uczcić 8 czerwca podczas festynu, który się odbędzie na terenie stacji w Rudach. To też święto szlaku zabytków kultury, czyli „Industriada”.
– Jakie prace aktualnie realizujecie?
– Mamy nadzieję, że do festynu zaplanowanego na 8 czerwca uda się nam zakończyć trwające prace remontowe. W 2018 roku otrzymaliśmy z RPO dotację na przeprowadzenie remontu budynków wagonowni, lokomotywowni i budynku stacyjnego oraz przebudowę pomieszczeń garażowo-magazynowych na salę kinową i szkoleniową. Prace remontowe obejmują wymianę pokrycia dachowego wraz z jego ociepleniem; umycie elewacji, dzięki czemu cegła odzyskała swój naturalny kolor; wymianę bram wjazdowych do lokomotywowni oraz przystosowanie wagonowni do organizacji wystaw. Kapitalnemu remontowi został poddany również budynek dworcowy, w ramach którego wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Wymieniono również pokrycie dachowe wraz z ociepleniem, przeprowadzono wymianę instalacji wodnej, kanalizacyjnej, elektrycznej i centralnego ogrzewania. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1 mln 600 tys. złotych.
– Jakie macie kolejne plany?
– Wraz z Pilchowicami prowadzimy działania mające na celu przedłużenie linii kolejowej ze Stanicy do Pilchowic. W przypadku realizacji tego zamierzenia będziemy dysponowali 12 km przepięknej trasy biegnącej przez lasy, pola i tereny zabudowane.
Pomimo trwających prac remontowych przez cały rok prowadzimy przejazdy, organizujemy imprezy dla turystów indywidualnych oraz grup zorganizowanych. Podsumowując, przez cały rok coś ciekawego u nas się dzieje. Zainteresowanych zapraszam na naszą stronę internetową kolejkarudy.pl.