Ta wystawa będzie wyjątkowa
3 pytania do Marcina Rychłego, fotografa oraz osobę odpowiedzialną za kreację graficzną Raciborskiego Festiwalu Średniowiecznego.
– Pod koniec marca na Zamku Piastowskim w Raciborzu odbędzie się wernisaż wystawy, podczas którego zobaczymy ponad 50 twoich prac, promujących Raciborskie Festiwale Średniowieczne począwszy od III edycji z 2011 roku. Opowiedz o tym wydarzeniu.
– Osiem lat temu, nasze ścieżki, czyli moja oraz Drengów (chodzi o Stowarzyszenie Drengów znad Górnej Odry – organizatorowie Raciborskiego Festiwalu Średniowiecznego – red.) zeszły się dzięki mojej bliskiej znajomej, która współpracowała ze mną przy sesjach zdjęciowych jako wizażystka. Będąc wówczas w bractwie rycerskim w Byczynie, miała kontakt z naszymi lokalnymi wikingami. Wtedy też wpadłem na pomysł, że wydarzenie, które może być czymś charakterystycznym i wielkim dla Raciborza, powinno mieć odpowiednią wizualną oprawę, a konkretniej powinno zostać odpowiednio zareklamowane. Jako przedsiębiorca
działający w branży reklamowej wiedziałem jak do tego tematu podejść i na początku 2011 roku, na spotkaniu z ekipą festiwalu przedstawiłem moją propozycję – „zróbmy kampanię w hollywoodzkim stylu”. Tak też się stało i od tamtego czasu organizowałem wszystkie kampanie – zarówno pod względem zdjęciowym, jak i projektowym. Najciekawszą chyba sprawą przy sesjach było to, że nigdy nie zatrudnialiśmy profesjonalnych modeli ani modelek. To nasi lokalni festiwalowi odtwórcy grali „główne role” i to zawsze ich wizerunki promowały coroczne wydarzenia.
Dlatego też z okazji nadchodzącego jubileuszowego X festiwalu postanowiłem zebrać wszystkie wykonane materiały promujące Raciborski Festiwal Średniowieczny i jeszcze raz pokazać je mieszkańcom Raciborza i wszystkim tym, którzy postanowią odwiedzić Zamek Piastowski. Będzie można zobaczyć ponad 50 prac – zarówno plakatów, jak i billboardów.
– Na wystawie pojawią się również premierowe materiały promujące nadchodzący X Raciborski Festiwal Średniowieczny. Możesz już coś zdradzić?
– Tak, wystawa to okazja, by premierowo zobaczyć materiały na tegoroczny jubileuszowy festiwal. Oficjalna promocja festiwalu, który odbędzie się 8 – 9 czerwca rozpocznie się w maju, a niektóre materiały dostępne będą prawdopodobnie dopiero w drugiej połowie kwietnia. Sam pomysł tegorocznej kampanii zrodził się w zeszłym roku w maju, a więc jeszcze przed IX edycją festiwalu. Moją uwagę przykuł wówczas jeden z plakatów promujący film „Macbeth” z Michaelem Fassbenderem w roli głównej. Już wtedy wiedziałem, że jeśli będę uczestniczył przy realizacji kolejnej kampanii – będę chciał ją zrobić w podobnym klimacie, a więc inaczej niż dotychczas. W przeciwieństwie do wszystkich poprzednich edycji tegoroczne materiały promocyjne opierają się na bardzo charakterystycznych portretach – 11 plakatów ukazujących umalowane bojowo twarze wraz z jubileuszową rzymską X. Ponadto w tym roku po raz pierwszy skorzystałem z „animated still photos”, techniki, która przedstawia nieruchome zdjęcia zawierające animowane elementy. Te oczywiście dostępne będą tylko w wersji online i pojawią się w okolicach świąt Wielkanocnych.
– Czy ten wernisaż jest w pewnym stopniu ukoronowaniem twojej dotychczasowej pracy przy festiwalach?
– Trochę tak. Mimo wspaniałego czasu, spędzonego przy sesjach zdjęciowych i realizacji materiałów promocyjnych, ta praca jest bardzo wymagająca i wyczerpująca. Osiem lat naszej współpracy to bardzo dużo. Bywały lepsze i gorsze chwile, łatwiejsze i trudniejsze – czasami wydawały się niemożliwe do ogarnięcia. Ta wystawa pokaże, jak ta przygoda się rozwijała. Podsumuje wszystkie lata. Na samym wernisażu nie zabraknie oczywiście samych Drengów, tak więc zapraszam wszystkich serdecznie. Spotkajmy się na naszym Zamku i przeżyjmy to wszystko jeszcze raz. Wernisaż odbędzie się 30 marca o godzinie 15.00 i oficjalnie rozpocznie wystawę.
Patronat medialny nad wystawą objęły „Nowiny Raciborskie” i nowiny.pl.
(mad)