Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 35 (1419) Data wydania: 27.08.19
Czytaj e-gazetę

Koniec solidarności w nakładach na PKS Gminy chcą płacić tylko za siebie

Szykują się zmiany w finansowaniu raciborskiego, powiatowego przewoźnika. Choć wcześniej ustalono, że decydująca będzie liczba tzw. wozokilometrów, płacona solidarnie, to teraz w gminach żądają precyzyjnego przelicznika w oparciu o kursy po danym terenie.

Solidarnie było, ale szybko się skończyło – tak można skomentować planowane w starostwie zmiany w finansowaniu PKS. Wójtowie chcą żeby nakłady na przedsiębiorstwo dotyczyły rzeczywistego wykorzystania autobusów na terenie gminy. Szczególnie protestowały Nędza z Kuźnią, które dały sygnał pozostałym gminom, by dokonać korekty ustaleń z późnej jesieni 2018 r. – Dopiero po całym roku będziemy wiedzieli coś konkretnego na temat kosztów – argumentuje wicestarosta Marek Kurpis, którem w zarządzie powiatu przydzielono sprawy PKS. W oparciu o „system solidarny” PKS zanotował dobre wyniki w marcu, ale w kwietniu (święta) i maju (strajk w szkołach) już tak dobrze nie było.

Nie wszystkie samorządy zabezpieczyły środki na finansowanie PKS. Problemem są różnice w cenach za przejazdy. Tam gdzie funkcjonuje transport kolejowy jest taniej (konkurencyjnie), a np. w Krzanowicach drożej. Różnice między biletami występują. Jedne kosztują 5 zł, a inne 8 zł za ten sam dystans. – Gminy chcą płacić za to co faktycznie jest wykonywane – informuje Kurpis. Członek zarządu Andrzej Chroboczek uważa, że solidarny system był lepszy, ale trudno, trzeba wysłuchać głosu wójtów.

Radny powiatowy Gumieniak zastanawia się czy nie lepiej by PKS miał mniejsze autobusy? PKS testuje pojazd mercedesa, 24-osobowy. Kosztuje 850 tys. zł i spala połowę mniej paliwa niż standardowy autokar. Tyle, że w powiecie są takie linie, gdzie trzeba wysłać dwa duże autobusy, bo tylu jest chętnych na jazdę.

Inny problem zauważa radny Franciszek Marcol. – Ludzie mówią mi, że w powiecie niby nie ma pieniędzy, a autobusy wożą powietrze. Nawet parkowania się uczepią. Że mamy autobus ale ten stoi – opowiada rajca powiatowy.

Kłopoty z finansowaniem PKS rodzą wśród radnych pytanie czy gminy powiatu są w stanie zainteresować się współfinansowaniem szpitala w Raciborzu skoro tak szybko wycofały się z solidarnych opłat na PKS.

(ma.w)


Autobus z reklamą

Radna Ewa Widera z Krzyżanowic zapytała na posiedzeniu komisji dlaczego raciborskie autobusy reklamują szkoły średnie z Wodzisławia Śląskiego. Wicestarosta Kurpis odparł, że oklejony taką reklamą jest tylko jeden autobus, w dodatku kupiony przez starostwo wodzisławskie (ma udziały w PKS Racibórz). Porusza się przede wszystkim po sąsiednim powiecie, a do Raciborza zjeżdża na tankowanie. – Może też swoje okleimy? Ludzie widzą loga naszego powiatu, a ofertę wodzisławską – zauważyła Widera. – Mamy świadomość tego problemu. Obaj starostwowie już rozmawiali na ten temat – podkreślił M. Kurpis.