Ekonowiny: 10 pytań o program Zielone Powietrze
Na pytania odpowiada pracownik WFOŚiGW w Katowicach
– Czy współmałżonek niebędący właścicielem nieruchomości może złożyć wniosek o dofinansowanie w Programie Czyste Powietrze?
– Nie może, gdyż nie jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.
– Czy wieczysty użytkownik może być wnioskodawcą w Programie Czyste Powietrze?
– Nie może, gdyż nie jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.
– Czy osoba posiadająca umowę dożywocia (przenosząca na inna osobę własność nieruchomości w zamian za dożywotne utrzymanie) może być wnioskodawcą w Programie Czyste Powietrze?
– Nie może, gdyż nie jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.
– Gdzie mogę znaleźć wniosek o dofinansowanie?
– Wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej znajduje się na internetowym PORTALU BENEFICJENTA, należącym do właściwego ze względu na lokalizację inwestycji, wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
– W jaki sposób złożyć wniosek?
– Wersję papierową ze złożonymi podpisami wraz z załącznikami należy dostarczyć do siedziby właściwego wojewódzkiego funduszu, lub wersję zeskanowaną ww. dokumentów przesłać elektronicznie poprzez ePUAP. Dodatkowo wersję elektroniczną wniosku – wypełniony plik PDF (bez podpisów) należy zamieścić w skrzynce podawczej na PORTALU BENEFICJENTA.
– Czy wnioski będzie można składać w trybie ciągłym przez cały okres realizacji Programu Czyste Powietrze?
– Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym do 30 czerwca 2027 roku. Możliwe są jedynie krótkie przerwy techniczne związane z aktualizacjami treści Programu.
– Gdzie uzyskam pomoc w wypełnieniu wniosku?
– W wojewódzkich funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej i urzędach gmin, które podpisały porozumienie dotyczące realizacji Programu Czyste Powietrze.
– Kiedy mogę rozpocząć realizację przedsięwzięcia?
– Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) związanego z realizacją przedsięwzięcia i może nastąpić od dnia złożenia wniosku (z wyłączeniem dokumentacji projektowej, audytu energetycznego, oraz ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej, które mogą być wykonane wcześniej przed dniem złożenia wniosku).
– Czy mogę ubiegać się o dofinansowanie zadania już zakończonego?
– Nie. Program Czyste Powietrze nie pozwala na uzyskanie dofinansowania na zadania już zakończone. Zakończenie przedsięwzięcia to dzień wystawienia ostatniej faktury i oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie.
– Jaki jest czas na realizację przedsięwzięcia?
– 30 miesięcy od daty złożenia wniosku.