Ponad 2 mln złotych dla szkół w czterech gminach
Kuźnia Raciborska, Krzyżanowice, Krzanowice oraz Pietrowice Wielkie otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu zakładającego poprawę efektywności kształcenia ogólnego. To środki unijne. Kwota wsparcia dla szkół w powiecie raciborskim wyniosła ponad 2 mln złotych.
Będzie na hat-trick?
Do konkursu złożono 100 projektów, z których do dofinansowania wybrano 44 najlepsze pomysły zakładające wykorzystanie w nauczaniu innowacyjnych metod, w tym metody eksperymentu. Na trzecim miejscu, czyli najwyżej ze wszystkich gmin powiatu raciborskiego został uplasowany projekt ze Szkoły Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Rudach. Przewiduje on organizację dla uczniów w klasach IV – VIII dodatkowych zajęć z języków obcych, przedmiotów przyrodniczych, matematyki oraz doradztwa zawodowego. Zaplanowany jest również dla przeprowadzenia zajęć zakup wielu pomocy dydaktycznych m.in. tablic i stołów multimedialnych, tabletów, laptopów i oprogramowania edukacyjnego. – Z pewnością projekt wpłynie nie tylko na poprawę jakości edukacji, ale również uatrakcyjni proces nauczania. Pozostaje tylko czekać i mieć nadzieję, że kolejny rok szkolny, w którym zaplanowana jest realizacja projektu, ruszy zgodnie z planem i nie będzie zakłócany żadnymi nieprzewidzianymi przerwami – mówią kuźniańscy urzędnicy. Budżet projektu wynosi 312 tysięcy złotych, natomiast na realizację pozyskano 280 tys. zł.
Władze Kuźni Raciborskiej liczą na hat-trick, gdyż na ocenę w urzędzie marszałkowskim czeka jeszcze projekt złożony dla Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej. – Gdyby po przedszkolach i rudzkiej podstawówce dofinansowanie również uzyskała szkoła w Kuźni, to gmina Kuźnia Raciborska mogłaby się szczycić tym, że 100% prowadzonych przez nią placówek edukacyjnych uzyskało dofinansowanie w ramach konkursów zakładających poprawę jakości kształcenia i wychowania. Trzymajmy więc kciuki – dodają w kuźniańskim urzędzie.
Pięć szkół
Krzyżanowice pozyskały natomiast wsparcie dla pięciu szkół zlokalizowanych w gminie. Mowa o: Zabełkowie, Chałupkach, Bieńkowicach, Tworkowie oraz Krzyżanowicach. Celem projektów jest podniesienie kompetencji kluczowych w zakresie nauk przyrodniczych, matematyczno-technicznych oraz języków obcych. Wartość zadań to 1 mln 266. tys. zł, dofinansowanie wynosi 1 mln 140 tys. zł.
W ramach projektów przeprowadzonych zostanie 990 godzin dydaktycznych zajęć z matematyki, robotyki, przyrody, chemii, biologii, geografii, fizyki oraz języków obcych. Zakupionych zostanie 13 tablic interaktywnych, 125 laptopów dla uczniów i prowadzących zajęcia oraz 36 tabletów. Ponadto zakupione zostaną pomoce dydaktyczne do matematyki, robotyki, chemii, biologii, geografii i przyrody, fizyki, języków obcych oraz meble do sal lekcyjnych.
– W projektach, które zostały złożone, oprócz zajęć dla uczniów naszych szkół, dużą wartość stanowią zakupy sprzętu ICT, pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia. Wszystkie te przedmioty o wartości prawie 950 tys. zł pozostaną w naszych placówkach i będzie można z nich korzystać przez dłuższy czas – mówi wójt Krzyżanowic Grzegorz Utracki.
Dla uczniów i nauczycieli
Krzanowice otrzymały z kolei ponad 403 tys. zł. Środki te trafią do szkół w Wojnowicach i Borucinie. Grupą docelową jest 107 uczniów i 17 nauczycieli. W ramach projektu zaplanowano zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe uczniów, w tym zajęcia metodą eksperymentów, zajęcia specjalistyczne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i szkolenia dla nauczycieli. Szkoły zostaną wyposażone w sprzęt niezbędny do prowadzenia nowoczesnych i innowacyjnych zajęć (w tym laptopy i tablety), utworzone zostaną pracownie przedmiotowe. Cały projekt jest wart ponad 448 tys. zł.
Kluczowe kompetencje na rynku pracy
Celem pietrowickiego projektu jest wzrost poziomu kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy dla 172 uczniów ze szkół podstawowych w: Krowiarkach, Pawłowie, Samborowicach i Pietrowicach Wielkich. Uczniowie wezmą udział w zajęciach dodatkowych i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. – Działania mają na celu podniesienie jakości kształcenia poprzez stworzenie w poszczególnych szkołach warunków do nauczania eksperymentalnego, indywidualizację pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych, zwiększenie kompetencji zawodowych 10 nauczycieli i wyposażenie szkół w niezbędne pomoce dydaktyczne, materiały i sprzęt ICT – wyjaśniają urzędnicy. Wartość projektu to 296 tys. zł, dofinansowanie wynosi 267 tys. zł.
(oprac. mad)