Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 48 (1491) Data wydania: 01.12.20
Czytaj e-gazetę

Michał Woś upomniał się o połączenia kolejowe z Raciborza do Warszawy. Bez skutku

Raciborzanin w Sejmie RP zauważył, że mieszkańcy Wodzisławia Śl. mają do dyspozycji aż sześć połączeń z Warszawą, podczas gdy mieszkańcy Raciborza mogą dostać się do Warszawy tylko jednym pociągiem. Zdaniem Michała Wosia taki stan rzeczy jest „rażąca dysproporcją w dostępie mieszkańców poszczególnych miejscowości Górnego Śląska do transportu kolejowego”.

Jedno połaczenie z Raciborza, a z Wodzisławia aż sześć

Wiceminister Michał Woś sformułował interpelację dotyczącą połączeń kolejowych na trasie Racibórz – Warszawa Centralna. Pochodzący z Raciborza poseł zauważył, że z jego rodzinnego miasta dziennie odjeżdża tylko jeden taki pociąg (IC „Pilecki”, godz. 6.24), podczas gdy w sąsiednim Wodzisławiu Śl. od godz. 3:41 do godz. 18.42 jest aż sześć takich połączeń.

– Ponadto pragnę zwrócić uwagę na fakt, że czas przejazdu na trasie wyżej wymienionego połączenia Racibórz – Warszawa Centralna wynosi ponad pięć godzin, co porównując z połączeniami, które posiada miasto Wodzisław, gdzie czas przejazdu rzadko kiedy przekracza cztery godziny w połączeniach bezpośrednich, zdaje się być rażącą dysproporcją w dostępie mieszkańców poszczególnych miejscowości Górnego Śląska do transportu kolejowego – czytamy w interpelacji M. Wosia.

M. Woś zapytał m.in., czy w najbliższej korekcie rozkładu jazdy zostaną uwzględnione potrzeby mieszkańców Raciborza i okolicy, a także dlaczego do rozkładu jazdy nie włączono pociągów IC „Hutnik” (Racibórz – Gdynia Główna) oraz IC „Skarbek” (Racibórz – Olsztyn Główny), choć połączenia te planowano wprowadzić już do rozkładu jazdy na lata 2019/2020?

Już za późno, poza tym...

Posłowi z Raciborza odpowiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Stwierdził, że nowy rozkład jazdy, który będzie obowiązywał od 13 grudnia 2020 r., został już zatwierdzony i dlatego niemożliwe jest przetrasowanie przez Racibórz pociągów dotychczas kursujących przez Wodzisław Śląski.

Ponadto wiceminister Bittel zauważył, że zmiana trasy pociągów międzynarodowych (a właśnie takie kursują na trasie Wodzisław Śl. – Warszwa) wymaga uzgodnień z partnerami zagranicznymi (w tym przypadku są to Czechy). Co więcej, przetrasowanie tych składów przez Racibórz wydłużyłoby podróż z Warszawy do Ostrawy o 30 minut.

Wiceminister Andrzej Bittel dodał, że w nowym rozkładzie jazdy podróżni z Raciborza nadal będą mogli skorzystać z bezpośredniego połączenia z Warszawą (od 13 grudnia „Pilecki” będzie odjeżdżał ze stacji w Raciborzu o godz. 8.46). Natomiast podróż do odległych regionów jest możliwa z przesiadką w Rybniku lub Katowicach.

Bielsko-Biała ważniejsza od Raciborza

Co do składów IC „Hutnik” oraz IC „Skarbek” to zapewniają one połączenie Bielska-Białej z północą Polski i w nowym rozkładzie jazdy nadal tak będzie. – Propozycja polegająca na ewentualnej zmianie w przyszłości relacji tych pociągów na Racibórz – Gdynia Gł. – Racibórz oraz Racibórz – Olsztyn Gł. – Racibórz spowodowałaby konieczność usunięcia ich z ponad 170-tysięcznego miasta tj. Bielska–Białej, ośrodka generującego duże potoki pasażerskie – zakończył A. Bittel.

(żet)