PKS potrzebuje „tarczy” by przetrwać pandemię
Przewoźnik stracił w tym roku już ponad 3 mln zł wskutek obostrzeń pandemicznych. W starostwie robią co mogą, by uratować komunikację powiatowo – gminną.
Po 10 miesiącach 2020 r. spadek przychodów PKS z biletów jednorazowych wyniósł 1 mln 211 tys. zł, spadek przychodów z biletów miesięcznych pracowniczych wyniósł 77,5 tys. zł, a spadek przychodów z biletów szkolnych 1 mln 6 tys. zł. Dodatkowo sytuację pogorszył fakt całkowitego załamania się rynku przewozów komercyjnych, tj. wycieczek i przewozów okazjonalnych, gdzie odnotowano spadek przychodów o 992,6 tys. zł. Zarząd PKS ograniczył do niezbędnego minimum liczbę autobusów, wyrejestrowując pojazdy, które nie były użytkowane w czasie ograniczeń epidemicznych. Zmniejszono ilość zakupionego paliwa, a także wymiar zatrudnienia pracowników do ¾ etatu w okresie od 1 maja do 31 sierpnia. Całkowite koszty funkcjonowania PKS–u udało się ograniczyć w przeciągu 10 miesięcy o 3,1 mln zł. Spółka uzyskała rządowe dofinansowanie do wynagrodzeń w kwocie 615,3 tys. zł, ponadto umową z ZUS udało się przenieść na 2021 r, płatność składek ZUS za II kwartał 2020 r. w kwocie 500 tys. zł. Ważnym elementem wsparcia okazała się rekompensata związana ze świadczeń usług publicznych przekazywana przez starostwa powiatowe w Raciborzu i Wodzisławiu Śląskim, przy wsparciu wszystkich gmin. Mimo optymistycznego planu dotyczącego kalkulacji rekompensaty, jaki przyjęto na rok 2020 okazało się że w wyniku ponownego załamania się rynku przewozów, pozostawaniem dzieci szkolnych w domu kwoty przyjęte w budżetach powiatu i gmin nie pokryją całości strat powstałych w komunikacji obejmującej powiat raciborski za całe 12 miesięcy. Brak możliwości sprzedaży biletów miesięcznych szkolnych uszczuplił dodatkowo budżet PKS o prawie 400 tys. zł miesięcznie z dotacji uzyskiwanej od Marszałka Województwa.
Na spotkaniu z włodarzami gmin omówiona została sytuacja w transporcie publicznym obejmującym powiat raciborski oraz sytuacja Spółki PKS. Spotkania są prowadzone z wszystkim gminami powiatu raciborskiego. Połączenie komunikacji gminnej z powiatową skutkuje przejrzystą siecią kompatybilnych połączeń. Takie rozwiązanie nie wymaga w gminach organizacji komunikacji gminnych i tworzenia centrów przesiadkowych. Możliwe jest zachowanie jednolitego systemu biletowego dla całego powiatu – tłumaczy starosta raciborski Grzegorz Swoboda. Przyjęto plan działania polegający na częściowej restrukturyzacji transportu poprzez zweryfikowanie zasadności wykonywania przewozów na niektórych liniach czy kursach. Przyniesie to efekt w postaci ograniczenia zatrudnienia w PKS. Zdecydowano o podniesieniu wartości rekompensaty przeznaczonej na utrzymanie transportu publicznego w czasie pandemii, żeby zachować gotowość PKS do realizacji zadań przewozowych. Na zdalnym posiedzeniu Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego starosta raciborski poruszył sytuację utrzymania dopłat do komunikacji i zaproponował by wspólnie wystąpić do rządu o wsparcie finansowe.
(oprac. m)