Nauczycielki z Brzeźnicy wyjechały na szkolenie do Serbii. Czego się tam dowiedziały?
Szkoła w Brzeźnicy podpisała kontrakt na realizację projektu Erasmus+ w grudniu 2020 roku. Uczestnicy przedsięwzięcia przez prawie rok kontaktowali się wyłącznie zdalnie. Wreszcie nadszedł czas na bezpośrednią wymianę doświadczeń.
Agnieszka Kornas-Zuber i Marzenna Mruk-Otulak z Brzeźnicy spotkały się w Serbii z kolegami i koleżankami po fachu z Czech, Hiszpanii, Serbii, Turcji oraz Wielkiej Brytani. Tematem przewodnim wymiany była „Innowacyjna podróż do nauki STEAM”. STEAM to podejście do edukacji obejmujące nauki ścisłe, technologię, inżynierię i matematykę. Podczas pobytu w Serbii uczestnicy projektu mieli za zadanie zaprezentować swój kraj, szkołę, miejscowość, zadania i przedsięwzięcia związane ze STEAM-em.
– Nauczyciele mieli okazję wziąć udział w festynie naukowym, który polegał na wykonywaniu doświadczeń przez dzieci. Była okazja do obserwowania i hospitacji lekcji historii, geografii, matematyki, informatyki. Szukano podobieństw i różnic w poszczególnych systemach edukacyjnych. Nauczyciele i uczniowie serbscy zaprezentowali gościom sławnych naukowców i wynalazców tego kraju podczas wspólnej kolacji z dziećmi i rodzicami tamtejszej szkoły – relacjonują Marzenna Mruk-Otulak i Agnieszka Kornas-Zuber.
Nauczyciele dzielili się wiedzą, przykładami z praktyki, kreatywnymi pomysłami oraz podejściem do nauki i pracy. – Członek sieci STEM Chamber, master professor of biology Alexandra Ikonov zainicjowała twórczy potencjał obecnych uczestników i zachęciła ich do wzmacniania kompetencji badawczych i eksperymentalnych. Uczestnicy z przyjemnością wykonywali różne eksperymenty STEM, słuchali ciekawych opowieści o twórczości znanych naukowców i analizowali najnowsze badania nad kreatywnością w naukach przyrodniczych i znaczeniem rozwijania potencjału twórczego w XXI wieku – informują nauczycielki z Brzeźnicy.
W końcowej części międzynarodowego spotkania STEAM uczestnicy mieli za zadanie przeprowadzić kreatywne eksperymenty i odkryć owoc, który ma najwięcej witaminy C, następnie zidentyfikować tajemniczą sproszkowaną substancję, która w połączeniu z jodem wywołuje reakcję, a także eksperymentalnie udowodnić, zmierzyć i porównać, które warzywa i owoce mają najwięcej glukozy.
Czas spędzony w Jagodinie był bardzo intensywnym czasem, ale równocześnie bardzo owocnym. Wypracowane praktyki i zdobyte doświadczenie, w kreatywny sposób zostanie wykorzystane przez nauczycieli.
(r)