„Gmina na 5!” Racibórz w rankingu SGH wypadł najsłabiej w regionie
Szkoła Główna Handlowa sprawdziła, jak gminy radzą sobie z pierwszym kontaktem inwestora z gminą. Testowano strony internetowe oraz kontakt mejlowy z potencjalnym inwestorem – polskim i zagranicznym. Racibórz w tym sprawdzianie wypadł znacznie gorzej niż sąsiedzi, a w porównaniu z Rydułtowami (wyróżnionymi przez SGH) jego wynik jest zawstydzający.
Opublikowano raport „Gmina na piątkę! Dobre praktyki w obsłudze przedsiębiorców”. To Ranking Potencjalnej Atrakcyjności Inwestycyjnej Instytutu Przedsiębiorstwa Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Opiekę naukową sprawowali: prof. dr hab. Hanna Godlewska-Majkowska, dr hab. Joanna Żukowska prof. SGH, dr Tomasz Pilewicz, dr hab. inż. Paweł Bartoszczuk prof. SGH
Pierwszy kontakt z inwestorem
W tegorocznym badaniu wzięły udział 687 gminy i dzielnice m. st. Warszawy, o 13 gmin więcej niż rok temu. Gminy te zostały ocenione w trzech obszarach – Oficjalnej Witrynie Internetowej, mailingu w języku polskim oraz mailingu w języku angielskim.
Do uzyskania możliwe było maksymalnie 45 punktów, po 15 pkt z każdej części.
W kwestii badającej Oficjalne Witryny Internetowe (OWI) wytypowano 15 obiektywnych kryteriów, które według zespołu stanowiły kluczowe znaczenie w związku z pierwszym kontaktem inwestora z wybraną gminą.
Rydułtowy najlepsze
Racibórz uzyskał 9 punktów na 45 możliwych. Dostał je za witrynę internetową, bo w komunikacji mejlowej nie przyznano mu żadnych punktów.
Wysoko w rankingu uplasowały się Rydułtowy, zajmując 4 miejsce z wynikiem 32 pkt (12 na 15 punktów za stronę internetową, 9 i 11 za kontakt mejlowy)
Lepsze od Raciborza są w tej klasyfikacji – Rybnik 23, Jastrzębie-Zdrój 18, Godów 17,5, Wodzisław Śląski 17, Świerklany 17.
Wyżej znalazł się także Kornowac 9,5.
Niższe noty od stolicy powiatu raciborskiego uzyskały m.in.: Kędzierzyn-Koźle 8, Lubomia 6,5, Marklowice 6 i Lyski 5,5.
(ma.w)
Jak badano gminy?
Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone w pierwszych miesiącach 2022 r.
Składało się z dwóch elementów. Pierwszym z nich była ocena użyteczności oficjalnych witryn internetowych prowadzonych przez badane urzędy gminy, przeprowadzona z wykorzystaniem ankiety z zero-jedynkowymi kryteriami oceny dla większości pytań.
Drugim elementem badania było przeprowadzenie oceny kontaktu drogą elektroniczną z przedstawicielem badanego urzędu z wykorzystaniem metody „tajemniczego klienta” – w języku polskim oraz angielskim. Ta część badania polega na wcieleniu się w rolę potencjalnego inwestora i kontakcie z badanymi jednostkami, bez informowania ich o udziale w badaniu.
Metoda została wykorzystana w celu osiągnięciu maksymalnej obiektywności badania oraz otrzymania wyników, na które nie wpływał sam fakt jego przeprowadzania.
W badaniu komunikacji drogą e-mailową sformułowano kilka wersji zapytania w języku polskim oraz angielskim – zapytania te były zasadniczo różne.
Wiadomości wysłane zostały z różnych adresów e-mail. Cechą wspólną była tematyka zakładania i techniki prowadzenia przedsiębiorstwa. W każdym zapytaniu poruszano wyselekcjonowane zagadnienia podlegające ocenie. Takie podejście pozwoliło na spójną ocenę odpowiedzi, niezależnie od szczegółowej treści zapytania, natomiast cała procedura wysyłki zapytań w kilku wersjach miała na celu poprawę „maskowania” badania.
Badanie oceniało więc kwestie związane z czasem odpowiedzi, istnienia autorespondera oraz zawartość merytoryczną wiadomości zwrotnej.