Poprawią bezpieczeństwo na ponad 100 przejściach dla pieszych
– Chcemy, aby prace zostały wykonane w czasie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy -informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zapowiadając prace na terenie powiatów: raciborskiego i wodzisławskiego.
Co się zmieni?
Pierwsze zadanie obejmuje 50 przejść dla pieszych w ciągu drogi krajowej nr 78 w powiatach: raciborskim i wodzisławskim. Przejścia zlokalizowane są: sześć w Chałupkach, pięć w Olzie, jedenaście w Gorzycach, cztery w Turzy Śląskiej oraz dwadzieścia cztery w Wodzisławiu Śląskim.
Drugie zadanie obejmuje 53 przejścia dla pieszych w ciągu drogi krajowej nr 45, w powiecie raciborskim. Przejścia zlokalizowane są: pięć w Roszkowie, osiem w Krzyżanowicach, po cztery w Tworkowie i w Bieńkowicach, trzydzieści w Raciborzu oraz dwa Szonowicach.
– To łącznie 103 przejścia, które doświetlimy w ramach działań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wcześniej poprawiliśmy bezpieczeństwo na 36 przejściach. Te zadania obejmowały budowę sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych w rejonie skrzyżowań oraz aktywne znaki D-6 „przejście dla pieszych”. Każde z tych przejść zostało dodatkowo doświetlone – informują drogowcy.
Ma być bezpieczniej
Katowicki oddział GDDKiA chce, aby prace zostały wykonane do pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.
Przedmiotem zamówienia, jakie ogłosili drogowcy, jest opracowanie dokumentacji projektowej, projektu docelowej organizacji ruchu, wykonanie robót polegających na budowie dedykowanego oświetlenia lub oświetlenia strefy przejściowej. Wykonane mają zostać również niezbędne prace brukarskie, w tym budowa dojść dla pieszych i „kostki integracyjne” – oznaczającej krawędź chodnika przy przejściu dla pierzących. Tam, gdzie będzie to niezbędne, zmodyfikowane zostanie oznakowanie pionowe i poziome.
– Budowa dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych, a w niektórych lokalizacjach dodatkowo oświetlenia strefy przejściowej, stanowi kontynuację planu poprawy BRD na przejściach dla pieszych. Przyczyni się do bezpiecznego przekraczania dróg przez niechronionych uczestników ruchu – podkreślają w GDDKiA.
W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad argumentują, że realizacja inwestycji jest możliwa, dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, którego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA.
(oprac. mad)