Czy rada miasta zawiadomi prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez prezydenta?
Projekt uchwały rady w tej sprawie znalazł się w planowanym porządku obrad kwietniowej sesji (26 kwietnia). Chodzi o rzekome uniemożliwienie przez prezydenta przeprowadzenia kontroli sprawowania nadzoru właścicielskiego nad spółkami komunalnymi.
W projekcie uchwały zawarto sentencję, w której przewodniczący rady Marian Czerner wnosi o wszczęcie przez prokuratora postępowania z urzędu z uwagi na interes społeczny.
W treści uchwały zawarto opis działań komisji rewizyjnej i prezydenta w tej sprawie.
We wrześniu 2022 roku komisja rewizyjna rozpoczęła, zgodnie z planem rocznym, kontrolę problemową w magistracie, by ocenić sprawowanie nadzoru właścicielskiego prezydenta miasta nad spółkami komunalnymi. Kontynuowano ją w 2023 roku. Komisja wnioskowała u prezydenta miasta o dokumenty dotyczące tego nadzoru jak i rozmowę z urzędnikiem odpowiedzialnym za ten zakres prac.
Prezydent zwrócił się do komisji o doprecyzowanie wniosku, chciał wiedzieć, o jakie dokumenty chodzi. Uznał też, że obecność pracownika magistratu na posiedzeniu nie jest konieczna.
Radni chcieli rozmawiać z urzędnikiem od spółek
Członkowie komisji rewizyjnej wnieśli o udostępnienie spisu wszystkich spraw prowadzonych w 2020 i 2021 roku dotyczących nadzoru właścicielskiego nad spółkami. Chcieli też wiedzieć, które stanowiska w urzędzie miasta zajmują się tym nadzorem. Ponownie zawnioskowano o obecność urzędnika na posiedzeniu komisji.
Prezydent dostarczył komisji spisy spraw i poinformował, kto zajmuje się w urzędzie zagadnieniem, które bada rewizyjna. Poinformował, że ten pracownik nie stawi się na posiedzenie komisji. Nie uzasadnił, dlaczego tak zdecydował.
Komisja zażądała od Polowego wszystkich dokumentów zarejestrowanych w sprawie. Zaznaczono, że członkowie komisji mogą zapoznać się z nimi w miejscu ich przechowywania. Komisja domagała się ponadto uzasadnienia, dlaczego nie można porozmawiać z urzędnikiem merytorycznym ds. spółek.
Chciano też wiedzieć, jak prezydent realizował cele nadzoru właścicielskiego oraz czy przeprowadzał kontrole lub audyty w spółkach w latach 2020 – 2021.
Nie odpowiada, nie daje dokumentów – czy to sprawa dla organów ścigania?
Na część odpowiedzi z pytań złożonych na początku października komisja czekała do drugiej połowy listopada. Komisja wysłała Polowemu ponaglenia, co nie przyniosło oczekiwanych efektów.
W rewizyjnej zapadła decyzja, żeby zwrócić się do prezydenta o zlecenie przygotowania opinii prawnej przez podmiot zewnętrzny w zakresie: czy nieudostępnianie dokumentów do kontroli i nieudzielanie odpowiedzi na pytania komisji podlega odpowiedzialności w trybie artykuł 231 par. 1 Kodeksu Karnego?
Do 25 stycznia 2023 roku komisja nie otrzymała wnioskowanych dokumentów od prezydenta.
Przewodniczący Rady Miasta Racibórz Marian Czerner zawiadomi prokuraturę, jeśli taka będzie wola większości radnych
W lutym – wskutek ciągłego braku dostępu do dokumentów – komisja rewizyjna nadal nie mogła prowadzić kontroli.
Zwrócono się do przewodniczącego rady miasta z zapytaniem, co robić w tej sytuacji?
Na sesji 22 lutego prezydent poprosił o 2 tygodnie na zaznajomienie się z pismami komisji rewizyjnej.
Na początku marca – po owych 2. tygodniach – nadal nie było odpowiedzi włodarza.
Doszukują się znamion przestępstwa
9 marca Polowy poinformował komisję, że nie widzi potrzeby zlecenia podmiotowi zewnętrznemu opinii prawnej na kwestie interesujące komisję.
W międzyczasie złożono skargę na działalność prezydenta miasta w zakresie utrudniania i przedłużania wykonywania obowiązków kontrolnych przez komisję rewizyjną. Rada miasta uznała ją w grudniu 2022 roku za zasadną.
W uzasadnieniu do projektu uchwały o zawiadomieniu prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez prezydenta Raciborza napisano m.in., że brak przekazania komisji dokumentów stanowiących podstawę kontroli uniemożliwia jej wykonywania zleconych zadań. Ma być to działanie godzące w interes gminy oraz jej mieszkańców. Dodano także, że zgodnie z poglądami prezentowanymi w doktrynie, niewypełnienie przez organ wykonawczy obowiązków informacyjnych wobec radnego może nosić znamiona przestępstwa z art. 231 kodeksu karnego.
(ma.w)