Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 17 (1616) Data wydania: 25.04.23
Czytaj e-gazetę

Przełom w planach rewitalizacji linii Racibórz – Racławice Śląskie

Niespełna rok temu samorząd województwa opolskiego ustami swojej rzeczniczki mówił o braku „realnych szans” na zabezpieczenie wkładu własnego. Tymczasem na marcowej sesji opolskich radnych doszło do nieoczekiwanego zwrotu akcji.

28 marca 2023 roku radni województwa opolskiego wpisali do Wieloletniej Prognozy Finansowej „Rewitalizację linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz – Racławice Śląskie”. Samorząd Województwa Opolskiego ma przeznaczyć 80,1 mln zł na pokrycie wkładu własnego przedsięwzięcia. Całkowity koszt szacowano na 535 mln zł (szacunki z 2021 roku).

Lider nie chciał wyłożyć pieniędzy na wkład własny

Rewitalizacja linii kolejowych na trasie Racibórz – Racławice Śląskie znalazła się na liście projektów wybranych do realizacji w ramach programu Kolej Plus. Program przewiduje finansowanie przedsięwzięć w 85% procentach z budżetu państwa, a w 15% z budżetu samorządów. 15% w przypadku tak wielkiego projektu to ogromna kwota. Choć samorządy wiedziały o tym przystępując do programu, później nie kwapiły się do wniesienia wkładu pieniężnego.

W czerwcu zeszłego roku partycypację w finansowaniu wkładu własnego deklarowały tylko Głubczyce (10 mln zł) i Racibórz (8,8 mln zł). Pozostałe samorządy nie kwapiły się do tego. Paradoksalnie przykład szedł od lidera, czyli województwa opolskiego. – Województwo opolskie nigdy nie deklarowało możliwości udziału finansowego na pokrycie wkładu własnego – pisała w korespondencji z Nowinami Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego w czerwcu 2022 roku.

Rzeczniczka podnosiła, że samorząd województwa opolskiego w latach 2020–2023 przeznaczy około 700 mln zł na dotowanie regionalnych przewozów kolejowych, dlatego „nie ma realnych szans, by z budżetu województwa opolskiego zapewnić wkład własny do projektu”. Violetta Ruszczewska wywoływała do tablicy posła Janusza Kowalskiego, który publicznie obiecywał pomoc w pozyskaniu środków z budżetu państwa na wkład własny do projektu (ten z kolei mówił, że odrzucenie półmilardowej dotacji byłoby „historycznym błędem”). Jednocześnie Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego deklarował, że jeśli rewitalizacja linii dojdzie do skutków, uruchomi 4 pary pociągów na trasie.

Brak możliwości współfinansowania wkładu własnego deklarowały również powiaty: głubczycki, prudnicki, raciborski, a także gmina Głogłówek. Samorządowcy z Baborowa i Pietrowic Wielkich w ogóle nie zabrali głosu w tej sprawie.

Umowa z PKP PLK w ciągu miesiąca

Dziś Violetta Ruszczewska mówi Nowinom, że poszukiwania źródeł finansowania wkładu własnego wciąż trwają. Mimo to zdecydowano się na wpisanie przedsięwzięcia do wieloletniej prognozy finansowej. Udało się też pozyskać partnera prywatnego, który dołoży się do sfinansowania dokumentacji projektowej. Radio Opole informowało, że tym partnerem są Eko-Okna z Kornic z powiecie raciborskim. Znaczna część pracowników Eko-Okien to mieszkańcy Opolszczyzny, którzy po rewitalizacji linii kolejowej mogliby dojeżdżać do pracy pociągiem.

Rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego zapowiada, że więcej informacji na temat dalszych losów projektu zostanie przekazanych po podpisaniu umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Ma to nastąpić jeszcze w kwietniu lub początkiem maja.

(żet)