Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 23 (1622) Data wydania: 06.06.23
Czytaj e-gazetę

Prezes Gawliczek o autobusach – elektrykach zamiast diesli: albo ekologia, albo chcemy dojechać na czas

Jazdę autobusem napędzanym prądem szef Przedsiębiorstwa Komunalnego nazwał lekcją pokory i totolotkiem. Spółka dostaje na jakiś czas taki sprzęt od producentów i testuje różne modele. – Przychodzimy rano do pracy, chcemy wyjechać, a autobus nie działa, bo baterie się nie naładowały – tak Bogdan Gawliczek omawiał perypetie z nowoczesnymi pojazdami w PK.

Marcin Fica spytał szefa przedsiębiorstwa, dlaczego wciąż stawia na diesle, w czasie, gdy w Polsce kupuje się do komunikacji miejskiej hybrydy i elektryki.

Gawliczek wyjaśnił, że PK stara się o 11 mln zł dotacji oraz 5 mln zł pożyczki, które przeznaczy na cztery autobusy – elektryki.

– To nie jest tak, że chcemy tylko diesle, bo staramy się też o elektryki, ale trzeba pamiętać, że do tego niezbędna jest odpowiednia infrastruktura – tłumaczył na majowej sesji.

Fica wspomniał, że urząd się chwalił testowanym autobusem na prąd, ale on jako radny nie miał okazji przejechać się nim, bo go nie zaproszono.

Prezes Gawliczek podkreślił, że wpierw kierowcy muszą zebrać doświadczenia, żeby korzystać z nowych rozwiązań. – Nawet dziś oddajemy jednego elektryka, który był u nas na testach. To były testy wewnętrzne, bo my się tego uczymy – powiedział.

Zdaniem szefa spółki miejskiej, trudno zapraszać gości na wspólne jazdy, kiedy samemu nie umie się obsługiwać pojazdu. W PK był już autobus Solaris, był MAN. – Przetrenowały mnie, one uczą pokory, a ja mam spore doświadczenia za kółkiem, sporo przejechanych kilometrów autobusami. Trzeba się ich nauczyć – podał radnym Gawliczek.

Radni usłyszeli od niego, że przy przechodzeniu z autobusów napędzanych olejem napędowym na elektryki trzeba rozważyć co jest dla Miasta ważniejsze: transport na czas, ze stuprocentową pewnością, że pasażerowie dotrą do celu, czy ekologia i totolotek, bo autobus nie działa, gdyż brakuje prądu?

PK aktualnie odnawia flotę, a w przypadku nowych pojazdów trzeba czekać rok lub dwa na egzemplarz. Sam zakup nowego elektryka to 3 mln zł brutto, a dochodzi koszt używania i np. w Lublinie, gdzie jeździły wcześniej elektryki, trolejbusy, odstawiono je na parking, bo diesel okazał się tańszy. – Miasta nie było stać na ekologiczny transport – zauważył B. Gawliczek.

W Raciborzu będą wozić pasażerów zakupione 4. diesle używane, niskopodłogowe, z klimatyzacją. – Wprowadzamy je przed wakacjami, żeby utrzymać ciągłość komunikacji. Autobusy kupione w 2010 i 2012 roku są już na tyle awaryjne, że naprawianie staje się nieopłacalne i uciążliwe. Komfort podróżowania znacznie się obniżył, drgania są zbyt duże. Inaczej je wtedy budowano. SOR-y wyjadą w czerwcu, a dwa nowe solarisy w sierpniu. Później pojawią się jeszcze dwa kolejne solarisy, w październiku. W tym roku PK wykupiło z leasingu trzy autobusy – rocznik 2017.

(ma.w)