Ile na promocję wydają miasta subregionu?
Kto wydaje najmniej w całym subregionie, ale kto ma najbardziej rozbudowany kadrowo aparat do takich działań?
Jak ustaliliśmy dla porównania, wydatki wydziału promocji, kultury i sportu w Urzędzie Miasta Żory wyniosły w roku bieżącym 3 364 480 zł, ale z tego same wydatki promocyjne (bez działań z zakresu kultury i sportu to 1 035 200 zł. W 2022 roku same wydatki na promocję zaplanowano w wysokości 1 245 567,39 zł, ale warto zaznaczyć, że był to rok obchodów 750. rocznicy założenia Miasta Żory. W wydziale pracuje 5 osób wraz z naczelnikiem. Miasto Żory liczy ponad 61 tys. mieszkańców.
W Jastrzębiu-Zdroju wydział promocji liczy 7 osób. W budżecie na 2023 rok zaplanowano wydatki wydziału w kwocie 1 286 683 zł. – Wydział zajmuje się jednak nie tylko działaniami w ramach promocji miasta. W tym roku w tej kwocie jest zawarty również projekt unijny, w tym wydatki partnera czeskiego z uwagi na konstrukcję budżetu w mikroprojektach transgranicznych – wyjaśnia nam Małgorzata Krzeszkiewicz, rzecznik prasowa jastrzębskiego magistratu. W Jastrzębiu wydatki wydziału na 2023 rok to 481.294,16 zł. Jastrzębie-Zdrój liczy 80 393 mieszkańców.
W Rybniku, który liczy 126 248 mieszkańców, wydział marketingu i mediów liczy 8 osób, łącznie z szefem wydziału. W 2022 roku wydział zamknął budżet wydatkami rzędu 966 275,95 zł, a na 2023 rok zaplanowano 855 000 zł.
W Urzędzie Miasta Racibórz panuje nieco inna sytuacja. Jest wydział promocji, kultury, turystyki i sportu (PKT), który skupia 9 osób, ale jest też Biuro Prezydenta Miasta, w którym pracują 3 osoby, również odpowiedzialne za promocję, ale głównie prezydenta miasta i zastępców oraz 2 sekretarki. Wydatki PKT w 2022 roku wyłącznie na promocję miasta wyniosły 1 113 794, 99 zł. W budżecie na 2023 rok zaplanowano wydatki promocyjne miasta na poziomie 679 220 zł. Racibórz liczy 47 527 mieszkańców.
W Wodzisławiu Śląskim wydział dialogu, promocji i kultury w 2022 roku zamknął budżet wydatkami rzędu 1 163014 zł, ale należy zaznaczyć, że aż 750 tys. zł z tej kwoty to wydatki na zadanie „Promocja miasta przez kluby sportowe”, które było wyłonione w drodze przetargu. Po odjęciu kwoty na promocję w klubach, realne koszty promocji miasta to 413 014 zł. W 2023 roku natomiast zaplanowane w budżecie wydatki WDPK to 799 000 zł, z czego 550 tys. zł to znów „Promocja miasta przez kluby sportowe”. Realne wydatki promocyjne to więc zaledwie 249 tys. zł. Wodzisław Śląski ma 43 989 zameldowanych mieszkańców.
(sk)