Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 42 (1641) Data wydania: 17.10.23
Czytaj e-gazetę

Dyrekcja szpitala w Raciborzu diagnozuje: nowy SOR wyręcza przychodnie POZ

Dyrektor Ryszard Rudnik i jego zastępczyni medyczna z Gamowskiej zwołali konferencję prasową 11 października. – Otworzyliśmy Szpitalny Oddział Ratunkowy i pacjenci muszą mieć jasność, z czym mają do czynienia – tak Elżbieta Wielgos-Karpińska wyjaśniła powód spotkania z mediami.

– SOR nie jest uzupełnieniem podstawowej opieki zdrowotnej, czyli lekarza rodzinnego. Nie są w nim realizowane skierowania wystawione przez lekarza rodzinnego. Na SOR pacjent trafia bez skierowania, w przypadkach nagłego pogorszenia stanu zdrowia, zagrażającego życiu. Do tego dochodzą wszystkie przypadki przywożone przez pogotowie ratunkowe. – I to jest wszystko. Tyle, co mamy do powiedzenia na temat SOR – oznajmiła wicedyrektor. Później jednak kontynuowała.

Kto nie powinien trafić na SOR?

– Nie będziemy załatwiać na SOr-ze pacjenta, którego lekarz rodzinny zaczyna przyjmować dopiero w południe, a on zapomniał sobie leku wypisać wcześniej i do nas właśnie po to przychodzi. To nie są przypadki, które powinny trafiać na SOR – wyjaśniała znana raciborska chirurg.

Wielgos-Karpińska dodała, że przyjęcie pacjenta na SOR zaczyna się od tzw. triażowania. To forma rozpoznania, ustalenia, w jakim stanie znajduje się pacjent. Obowiązuje przy tym pięć kolorów: czerwony, pomarańczowy, żółty zielony i niebieski. Kolory wiążą się z czasem oczekiwania na kontakt z lekarzem. Czerwony – wtedy chory ma bezpośredni kontakt z lekarzem: pomarańczowy – zaczeka do 7 minut; żółty – czeka do godziny, a pozostałe barwy oznaczają oczekiwanie po dwie albo cztery godziny. – Generalnie rzecz biorąc, to ktoś z kolorem niebieskim powinien udać się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – zaznaczyła lekarka.

Kolejki na dwie godziny przed otwarciem

Wielgos-Karpińska stwierdziła też, że placówka podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek – w związku z umową z NFZ – wykonać szereg badań, które się tam nie odbywają. – Jest w wymogach tego bardzo dużo. Tymczasem u nas do nocnej i świątecznej opieki medycznej, która działa od 18.00, kolejki stoją pod drzwiami już od 16.00. Przecież lekarze rodzinni, czyli system Podstawowej Opieki Zdrowotnej, pracuje do 18.00. Taką mają umowę z funduszem i to tam należy oczekiwać pomocy przed tą godziną – powiedziała mediom E. Wielgos-Karpińska.

Zabezpieczyć i ustabilizować

– Jeżeli jest nagłe zachorowanie, to jest odbierane od razu, pacjent jest rejestrowany i triażowany. Trafia albo na salę obserwacyjną, albo na łóżko, gdzie robią mu badania dodatkowe i wtedy podejmowana jest decyzja czy potrzebna jest hospitalizacja. Zadanie SOR jest takie, żeby zabezpieczyć czynności życiowe, ustabilizować i przekazać do dalszego leczenia szpitalnego – stwierdziła doświadczona medyk.

Teraz szpital ma w jednym miejscu nocą świąteczną i SOR. – Pacjent, który przyjdzie tam po 18.00, na przykład z gorączką od dwóch dni, to jak będzie pani doktor miła z nocnej świątecznej to może go obsłużyć, bo generalnie on powinien dostać pomoc u lekarza rodzinnego czy rejonowego – dodała Wielgos-Karpińska.

Jeśli pacjent przyjdzie ze złamaną ęką, to przyjmowany jest w SOR. Procedura jest jak przy hospitalizacji – przyjęcie, a później wypis. W SOR wystawiają L4, wydają recepty na środki przeciwbólowe. Procedury są takie, jak na każdym oddziale szpitalnym. Na Gamowskiej nie ma już ambulatorium izby przyjęć. – Tam pacjent mógł sobie przyjść, porobić badania. Przychodnie POZ traktowały tę naszą izbę przyjęć jak taką śmieciarkę: idźcie na izbę przyjęć, oni was przebadają, ale to nie na tym polega – podsumowała wicedyrektor medyczna szpitala rejonowego w Raciborzu.

(ma.w)


Dwie obsługi w jednym miejscu

Zaraz po wejściu na SOR widać dwa stanowiska obsługi – oddziałowe i nocnej pomocy. – Kto przychodzi, mówi, że np. ma bóle w plecach. Pracownik medyczny kieruje go do nocnej, żeby internista przebadał, a jak z dzieckiem to żeby obejrzał je pediatra. Już w rejestracji jest rozeznanie co do stanu i liczby oczekujących, później następuje kontakt z pielęgniarkami, z lekarzem. Trzeba uczulić, że jeżeli ma ktoś zielony kolor i w czasie, gdy on czeka pojawi się w dwóch czerwonych, dwóch pomarańczowych to się czeka. SOR pracuje całą dobę, bez przerwy – wyjaśniała dziennikarzom wiceszefowa szpitala. W dniu konferencji, w godzinach południowych wypisanych z SOR było 280 pacjentów a 180 przygotowywano do wypisu. To znaczy, że w ciągu 10 dni oddział obsłużył ok. 500 osób. Najwięcej było ich w weekend – ok. 100.